Slickar plötsligt i sej mycket salt!!!

Z

zazzabella

Jag har en häst som har varit sjuk (kolikkramper-ätit och druckit dåligt) och därmed vart inlagd på djursjukhuset i fem dagar och fått dropp. Men så hämtade jag hem henne igår kväll och nu på ett dygnt har hon druckit ca 45 liter vatten. Har dom senaste dagarna bara druckit ca 5-10 liter/dygn + dropp!! Så det känns skönt att hon dricker så bra nu när hon är hemma och utan dropp!! :) Dock blev jag lite fundersam, hon har slickat i sej ca 1/3 av sin saltsten på ett dygn. Hon har knappt slickat på denna saltsten det senaste året och slickar helt plötsligt i sej 1/3 salsten!!!!?? Någon som fattar varför hon plötsligt har gjort det??? Kan det ha att göra med att hon har fått så mycket dropp???? :confused:


Mvh Bella :cool:
 
Sv: Slickar plötsligt i sej mycket salt!!!

Kan ju vara så att balansen i foderstaten har varit felaktig. Tillslut orkar inte kroppen med längre och då mynnar det ut i kolik. När sedan den veterinära insatsen gjort sitt och kroppen kommit ibalans igen tack vara droppet, så börjar kroppen komma tillbaka och hästen mår bra, så börjar den tillgodose sina behov igen.
 
Sv: Slickar plötsligt i sej mycket salt!!!

Din häst var uttorkad efter sjukdomsperioden. Därför drack hon mkt vatten. För att inte bli vattenförgiftad åt hon mkt salt.
 
Sv: Slickar plötsligt i sej mycket salt!!!

Både Gammeln o H H har troligen rätt. Det skulle mycket väl kunna vara så att grundorsaken till din hästs problem är för lite salt. se till att hästen får i sig tillräckligt med salt i framtiden även om hon skulle sluta äta på saltstenen.
För lite salt gör att hästen inte känner av törst som den skall o därför dricker för lite vatten vilket i sin tur är en vanlig orsak till kolik.
PL
PL
 
Sv: Slickar plötsligt i sej mycket salt!!!

Okej. Trodde att hästar känner av själva när dom har behov av salt?? Det har alla runt omkring mej alltid sagt. För jag har varit orolig när hon inte har slickat så mycket på sin salsten, men dom omkring mej har just sagt detta och att jag inte ska oroa mej!!? :crazy:

Men då kanske det inte vore fel att lägga i lite salt i maten?? 1 msk??


Mvh Bella
 
Sv: Slickar plötsligt i sej mycket salt!!!

Ja eller kanske två. Vet ju inget om hur stor din häst är eller hur hårt hon normalt sett tränas.
PL
 
Sv: Slickar plötsligt i sej mycket salt!!!

Väger 480 kg. Vart konvalecent under ca 1 års tid nu. Annars tränas hon "medelhårt". Hon kommer förhoppningsvis kunna sättas igång till våren om allt går som jag hoppas på. Så än så länge kanske det räcker med 1 msk salt eller 2 åndå??


Mvh Bella :cool:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 736
Senast: Viva
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 624
Senast: yamyam
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071
Hundhälsa Vi har givetvis varit till veterinär. Monster är inte en hund man lämnar på djursjukhuset hur som helst, och han ska heller inte behöva...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp