Slickar på stålet och äter torv

Z

Zeena

Jag har en noga uträknad foderstat till min häst som jag följer slaviskt. Men börjar undra om han har någon brist för han äter torven (när den är ny) och står och slickar på en järn/stål ring som hänger i boxen?
Vad kan ha brist på?

Sv: Slickar på stålet och äter torv

Kan han ha brist på sysselsättning och stimulans i sitt liv? Eller proteinbrist?
Eller mineralbrist?
Måste det vara en faktiskt brist?

Om den hade haft annat att slicka eller knapra på hade den gå gjort det?

Vad innehåller foderstaten?

Kvistar och grenar från olika trädsorter, mossa, bär, frukt, rötter är faktiskt sånt som många hästar äter. Det tillhör naturen precis som hästen. Trots att vi kanske tycker att vi räknat till punkt och pricka så är det uppenbarligen alltid gott att knapra på spännande strukturer och äta andra konsistenser än kraftfoder och hö.

Att följa foderstaten slaviskt, är det smart?
Ser du inte på hästen hur den utvecklar sig?
Vem vet om just din foderstat är prefekt för just din häst? Kanske är det precis vad den försöker att tala om för dig???

Min häst står på halm så det handlar nog inte om stimulans, för då pillar han nog hellre i halmen.

Jag följer en foderstat som är uträknad, och använd under längre tid och hästen är fin i hull. Och det finns inget synligt att anmärka på hästen. Svårt att se på honom om han ev har järnbrist eller liknande.

Jag kan ju testa att öka mineraler och se om det har någon effekt, men samtidigt undrar jag om någon har tips om vad för mineral som han kanske saknar, så kan jag ju testa lite mer specifikt.

Torven och jord har jag sett honom slicka på nu när det varit snöigt.
Även sett andra hästar i stallet göra så.

Kalk?

Och jag ser vad min häst försöker säga mig, något saknas, annars hade jag inte lagt in tråden :smirk:Jag har haft foderstaten i flera månader och först sedan en vecka har jag sett detta med slicka på stål, jord och äta torv.

Hästen får:

Mineraler + extra fosforbalans
Mustang Protein ½ kg
2 kg hö
12 kg hösilage
Foderjäst
E-vitamin
Kiselgur
Några nävar Hästekraft

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 136
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka