Slickar i sig lerjord

D

dolphinsmile

Kom på våran häst att stå att kräva hål i backen och slicka i sig lerjorden han hittade där. Det första jag tänker är ju någon form av mineralbrist. Vad tror ni?

(Han går bara på gräs ett par timmar om dagen eftersom han är tävlingshäst)

Sv: Slickar i sig lerjord

Eller att han har tråkigt och vill ha något att sysselsätta sig med.

Ja du ser dessa hästar.. jag som har lagt ut ungefär 300 spänn på en sån där jolly ball för att de tydligen ska var kul (både för dom och mig :D ) men den rör dom inte utan roar sig med att gräva hål i backen.. suck :smirk:

Om du har möjlighet så kan du prova med lite grenar/ris som han gnaga på. Kostar inte lika mycket som bollen.

joda men det har dom..
bollen köpte jag mest för min egen skull :) tyckte det skulle va så kul å se när de lekte med den.. men tji fick jag..

jag är fortfarande lite fundersam på det där med att han slickar i sig jord.. han har aldrig betett sig så förut.. han har alltid roat sig med att springa runt med pinnar i munnen eller bita på de andra hästarna grimmor..

Men men jag tror han har slutat med det nu..

Låter som din häst är understimulerad. Du skriver att det är en tävlingshäst. Hur många timmar om dagen tränas den och hur varierad är träningen? Många så kallade "tävlingshästar" rids 3-5 gånger per vecka och åker på tävling kanske högst tio gånger per år. De flesta ridskolehästar går betydligt hårdare än så...

Fast vi har ett par hästar i stallet som också gillar vissa lerhål ute i skogen. De är hobbyhästar som rids regelbundet och går ute 24/7 i stora hagar med mkt bete (och får mineraler, analyserat foder på vintern, har saltsten osv).

Man undrar ju... :confused:

Det är en travhäst :D
Han körs var tredje dag.. Jag brukar rida honom lite lätt eller hitta på nått annat kul de andra dagarna. För att han inte ska bli så tjock så går han även i en urbetad hage förutom paddocken hela tiden.. Sen plus det så går han i gräshage 1-2 timmar om dagen..

Ja precis.. man funderar ju på om det är nån särskild mineral i lerjord som är gott eller som de behöver..

Ja precis.. man funderar ju på om det är nån särskild mineral i lerjord som är gott eller som de behöver..

Jag skulle säga att ngt saknas hos din häst,troligtvis i mineralväg. Hästar brukar känna av sånt och då försöka få i sig det,kan vara så att jorden på det stället är mineralrik. Finns även de hästar som slickar på vissa stenar för att det är en "mineralrik" sten.

Jag skulle först testa att köpa ett sånt mineralblock (en hink med mineraler i,i hårt format) det finns många tillverkare på dom men jag tycker att GAIN gör bra. Men det finns nog många bra alternativ,testa att köpa en sån och ställ in den i hagen på det stället han gräver och sen om han vill ha,sen kan du ju flytta in den så han har den i boxen på natten med.

Sen kan du ju alltid ta blodprov på hästen då ser du ju ganska exakt vad som fattas honom.
Mineralbrist kan ju även synas på hästen i många fall,dåliga hovar,matt hårrem,lite hårväxt kan ju vara ngr symptom.

Men som sagt,jag skulle tippa på någon form av mineralbrist. Att han bara gräver kan ju vara att han har tråkigt men när dom börjar äta av jorden så fattas säkerligen ngt.

Hoppas det hjälpte något.:idea:

Tack för svaret..

Jag ska fundera lite på det där.. han får mineraler redan.. ska kika på vad det är (är mina föräldras häst och jag har inte stenkoll på vad de ger honom) och försöka fundera ut vad som kan fattas..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
599
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025