Sv: Slickar i sig lerjord
Ja precis.. man funderar ju på om det är nån särskild mineral i lerjord som är gott eller som de behöver..
Jag skulle säga att ngt saknas hos din häst,troligtvis i mineralväg. Hästar brukar känna av sånt och då försöka få i sig det,kan vara så att jorden på det stället är mineralrik. Finns även de hästar som slickar på vissa stenar för att det är en "mineralrik" sten.
Jag skulle först testa att köpa ett sånt mineralblock (en hink med mineraler i,i hårt format) det finns många tillverkare på dom men jag tycker att GAIN gör bra. Men det finns nog många bra alternativ,testa att köpa en sån och ställ in den i hagen på det stället han gräver och sen om han vill ha,sen kan du ju flytta in den så han har den i boxen på natten med.
Sen kan du ju alltid ta blodprov på hästen då ser du ju ganska exakt vad som fattas honom.
Mineralbrist kan ju även synas på hästen i många fall,dåliga hovar,matt hårrem,lite hårväxt kan ju vara ngr symptom.
Men som sagt,jag skulle tippa på någon form av mineralbrist. Att han bara gräver kan ju vara att han har tråkigt men när dom börjar äta av jorden så fattas säkerligen ngt.
Hoppas det hjälpte något.