Slickar bort hår

M

_mikaela_

Har en fråga som handlar om min systers katt.

Han har slickat bort iprincip allt hår på insidan av bakbenen och nedre delen av magen.

Hon åkte till vetrinären där dom inte kunde säga vad det berodde på, kunda lika gärna ha varit ett litet sår som att han hade blivit allergisk mot något.

Han fick då en tratt, antibiotika och kortison i ett par veckor.

Nu har det snart gått 2 veckor och han verkar inte slicka lika mycket, men håret växer inte tillbaka och han har dessutom böjat slicka bort håret på ena frambenet.

Nån som har varit med om nåt liknande eller har nån ledtråd på vad det kan vara?
Kan nämna att han är en utekatt som bor på landet!

Mvh Mikaela och Gustaf :)

Sv: Slickar bort hår

Har en fråga som handlar om min systers katt.

Han har slickat bort iprincip allt hår på insidan av bakbenen och nedre delen av magen.

Hon åkte till vetrinären där dom inte kunde säga vad det berodde på, kunda lika gärna ha varit ett litet sår som att han hade blivit allergisk mot något.

Han fick då en tratt, antibiotika och kortison i ett par veckor.

Nu har det snart gått 2 veckor och han verkar inte slicka lika mycket, men håret växer inte tillbaka och han har dessutom böjat slicka bort håret på ena frambenet.

Nån som har varit med om nåt liknande eller har nån ledtråd på vad det kan vara?
Kan nämna att han är en utekatt som bor på landet!

Mvh Mikaela och Gustaf :)

Min andra katt som är hemma hos mina föräldrar gör så varje sommar! men han slickar inte utan han biter av pälsen på insidan av båda bakbenen, magen och en del av svansen.
han är nu 13 år och har alltid gjort så!
tyvärr har jag inget tips på hur man skall få de att sluta att göra så!

Min grannens kastrerade hankatt gör så varje år när honkatterna (löper).
Han började med de efter han blivit kastrerad så de har nog nått med de att göra.

Jag tycker det verkar som ett stressbeteende. :(
Finns det några rivaliserande katter i omgivningen som jagar honom eller så?

Jag tycker det verkar som ett stressbeteende. :(
Finns det några rivaliserande katter i omgivningen som jagar honom eller så?

Dom har precis flyttat så det kan ju vara möjligt!
De har flyttat med honom ett par gånger förut och han har alltid varit "herren på täppan" på de tidigare ställena.

Tror också att det kan vara stressrelaterat, har den varit med om ngt trauma? Min förra omplacering var i eländig kondition psykiskt sett när jag tog hand om henne och hon tvättade framtassarna hela tiden så tårna var nästan nakna. Efter ca 1 år så hade den nervösa och skygga katten blivit en kärvänlig och trygg katt som inte hade samma stereotypa beteende längre. Hon kom från en uppfödare som inte ödslade speciellt mycket tid eller veterinärvård på henne, bråkiga ungar i familjen och flera katter som inte gick ihop. Efter x tusenlappar, tid och mycket kärlek så vara hon den fina katt som hon troligen alltid varit. :love: Hon var dock "skör" resten av sitt liv och krävde en hel del ompyssling

Njaa, som jag sa ovan här så har de precis flyttat och de har rätt nyligen fått ett till barn, så visst kan det stämma att han skulle behöva lite mer kärlek! Och det har jag sagt åt henne, så hon försöker ägna honom mer tid och gos nu än innan..

Uppdatering!

Eftersom det bara blev värre med katten så bor han sen i tisdags hemma hos oss. Så nu har jag liksom kunnat studera honom mer.

Och ungefär 20 av 24 timmar på dygnet så slickar han sig på bakben, mage och lite på frambenen. Det är som om att han är besatt, men det verkar inte som att det kliar. Dessutom så "naggar" han i skinnet.
Han går runt och jamar väldigt mycket, samtidigt så vill han inte komma till en när man ropar på honom, men när han väl gosar så verkar han tycka att det är jätte mysigt.
Han äter, dricker och bajsar som vilken katt som helst.

Nån som varit med om nåt liknande?!
Vet liksom inte riktigt vad jag ska göra.. Han mår ju klart och tydligt inte bra iaf!

Ska försöka få upp bilder senare ikväll!

Det kan ju bero på matallergi. Jag antar att katten äter vanlig mat? Problemet behöver inte vara allergi men du kan ju kolla genom att enbart ge honom Z/D från veterinären i två till tre veckor. Observera, han får då inte smaka på något annat! Du måste ta bort mjölkglas, ostsmulor osv så han inte får i sig det.

Min katt visar på samma problem, när han var liten var han sårig på hela buken. Det blir han fortfarande om jag ger honom något annat än Z/D samt om han blir stressad, som vid flytt t ex. Han har även haft blod i avföringen när det varit som värst, detta beroende på obalans i tarmen.

Detta är en tanke, det kan hända att din katt har något annat problem. Och om du ska prova, ha tålamod med Z/D, det finns en viss risk att katten inte tycker om smaken, men tillsut bör han äta. Lycka till! :)

Jag hade en katt som fick loppallergi, som sedan utvecklades till matallergi. Han slickade bort all päls på bakre delen av kroppen.
Han fick kortisonbehandling och det blev foderbyte. Det är ganska många år sedan och då fanns inte allergifoder att köpa, utan jag kokade ris, kyckling och lamm åt honom. Det fungerade bra ett par år, sedan när jag kom ut i köket en morgon var bakdelen bara ett enda stort, vätskande, pälslöst hudparti. Då bestämde jag mig för att ta bort katten, det fanns liksom inte så mycket mer att göra....

Jag har haft en katt med diabetes, när hon blev stressad / när inte blodsockernivån var där den "skulle" så började hon tokslicka av sig allt hår på magen.

Tack för alla svar!

Fråga om allergi bara! Kan dom bli allergiska bara så där? Vi har inte bytt foder eller liknande.

Nu har han iaf börjat gå ut lite så vi får se om det blir bättre nu, tror i grund och botten att det är psykiskt.

Tydligen kan dom det.
Min kisse blir 13 år i år, och förra året, eller om det var året innan så "blev" han allergisk. Och då har vi haft samma mat lääääänge. Men han bettede sig inte som din, han kliade sig som en galning istället. Vid öronen. Tills håret försvann och blev massa sår. Veterinären gav honom kortison, först fick han det flera gånger om dagen, regelbundet, nu mer sällan men fortfarande ofta. Han måste gå på kortison(tror att det var kortison, är inte säker här. Men antingen kortison eller antibiotika men jag tror att det var kortison) resten av livet. Tydligen fanns en risk att han skulle kunna bli sjuk av det, så att vi måste ta bort honom, men risken var större att han skulle klia ihjäl sig, så vi bestämde oss för att prova med medicin. än så länge går det bra.

Gick det inte att pröva något nytt foder?

Mammas ena katt blev också allergisk mot något i maten och kliade så upp sår vid öronen men nu är hon jättefin för hon får special-allergimat, hon går inte på kortison alls.

Min syster kommer hit ikväll så ska vi prata om saken.

Men att prova nytt foder är kanske det minsta man kan göra iaf :)..!

Jag minns faktiskt inte om det var fodret eller ej, men vi följde veterinärens råd iallafall. Och vi har provat nått annat foder o de funkade inte iaf.

Liknande trådar

Katthälsa Kan började att säga att jag givetvis kommer kontakta veterinär så snart dom har telefontid! Jag har en hankatt på 11 år, har varit...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Fazeem
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25