slemlösande för häst.

Bure

Trådstartare
Är det någon som vet vad man kan ge till sin häst som är slemlösande?

Tacksam för svar

Sv: slemlösande för häst.

vi har fått fabrol utskrivet av vet.

annars ger vi en tinktur på anis, lakritsrot och timjan. det har hjälp pållen här så att även vet. blivit förvånad ;)

vi ger till pållen här för bronkit ;) har även fått fabrol utskrivet vid andra infektioner/virus där hästen blivit "slemmig" i andningsvägarna

(fast antar att du menade till T.S *ler*)

Om det är en sk huskur du är ute efter, fick jag i somras rådet av min vet. att ge min häst betfor uppblandat med hett vatten. Han skulle sen äta/sörpla det ur hinken, ställd på marken, när det svalnat något (men fortfarande var varmt). Detta ska hjälpa slemmet att "lossna". Lite som vi dricker varmt te med honung el. dyl. om vi är rossliga! :idea:

Bisolvon är väl fortfarande receptfritt på apoteket? Det använde jag för nåt år sen till min gamla ponny. Det hjälpte bra på honom...

Hej! Jag blev nyfiken på din tinktur. Kan du berätta hur du tillagar den och hur mycket du ger din häst? Tack.

vi har fått fabrol utskrivet av vet.

annars ger vi en tinktur på anis, lakritsrot och timjan. det har hjälp pållen här så att även vet. blivit förvånad ;)

Samma kur har fungerat på mina bronkit hästar med genom åren

Prata med veterinär finns flera preparat de kan skriva ut om det behövs. Min prinsessa fick både fabrol och några tabletter man skulle krossa och ge henne tror de hette opticorten? men kan minnas fel

Bisolvon är väl fortfarande receptfritt på apoteket? Det använde jag för nåt år sen till min gamla ponny. Det hjälpte bra på honom...

Bisolvon.vet är borttaget numera, finns bara människo-bisolvon.

Till TS - min fick acetylsystein, det är samma verksamma substans som fabrol men billigare.

Receptbelagt dock.

Om hästen behöver bli av med slem tycker jag det är bäst att låta en veterinär avgöra vilken behandling. Det är ju viktigt veta/ta reda på varför hästen är slemmig i luftrören med =)

+ på det, likaså att man går ner och kollar hur pass mkt slem det är. Det kan gå ruskigt fort om man har otur och inte behandlar i tid.

Precis, och oavsett om det beror på allergi eller en luftvägsinfektion, så fel behandling kan göra att det otäckt snabbt ger kroniska problem.

Till TS - min fick acetylsystein, det är samma verksamma substans som fabrol men billigare.

Receptbelagt dock.

Om hästen behöver bli av med slem tycker jag det är bäst att låta en veterinär avgöra vilken behandling. Det är ju viktigt veta/ta reda på varför hästen är slemmig i luftrören med =)

+ (2) på allt.
Min fick också acetylsystein i 30 dagar

Fråga vet innan du mixtrar med något själv

*KL*

Litet tillägg. Receptfritt och hemkok i all ära, men inte som första steg. Det finns oftast en anledning att receptbelagda preparat ÄR just receptbelagda, och oftast så är effekten på receptbelagda preparat betydligt bättre än receptfria/naturmedel/hemkok.

Jag minns vilka mängder slem som ändå rann ur näsborrarna på min L under acetylsysteinkuren (21 dgr), och då hade han INTE slem som yttre symptom innan - utan hosta. Han hade yttepytte rinnig näsa men det var det. Ändå fick acetylsysteinet som sagt upp fascinerande mängder slem - och i flera veckor. Tvekar på att något icke receptbelagt hade kunnat åstadkomma det.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
447
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
  • Låst
Hästvård Någon som vet vilken hästars som Oskar Öhrströms häst Ivory är? Det finns hästraser som orkar mer än andra , men var fick Oskar och...
Svar
3
· Visningar
305
Senast: Görel
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka