Slem och lös avföring hund. Orsak?

Ratax

Trådstartare
Detta gäller vår tik som alltid haft en bra mage. I tisdags kväll började hon bajsa löst. Onsdag torsdag och fredag likaså. Mycket löst blandat med riktig diarré och slem. Hon har inte gjort några foderbyten alls, och inte ätit nåt konstigt. Hon äter dricker och är pigg som vanligt. Vi har testat Canesten (tuggtabletter) sedan igår och kokt fisk (ris äter hon inte). Små portioner ofta. I morse blev jag rädd när jag ser att hon bara bajsar brunfärgat slem. Inget blod. Men jag vet inte vad detta kan vara? När det är så slemmigt.

Det är någon inflammation i tarmen som gör att det blir slemmigt, ibland kan det komma lite ljust blod också. Tipsar om hypoallergenic foder (svindyrt, köps hos veterinär, men SÅ värt det). Ge i små portioner tills magen är stabil och håll koll så att hunden dricker och inte börjar kräkas en massa.

Och jag skulle giardia testa
Jag har funderat och läst på lite om olika avföringsprov som man skickar till SVA. Men kan en parasit bara "ploppa" upp sådär, och varför just giardia tror du?
Hon bor med en annan hund som är normal i magen, hon äter inget annat än samma foder, det enda jag kan komma på är ju att hon låg 2 nätter på djursjukhuset för livmodersinflammation för en månad sedan och avslutade en lång antibiotika kur men det var ju säkert 2 veckor sedan den tog slut.
Ja hon åt frusen hästskit i måndags men det har hon lyckats med förr då det alltid finns på promenadsträckan där vi går....

Jag har funderat och läst på lite om olika avföringsprov som man skickar till SVA. Men kan en parasit bara "ploppa" upp sådär, och varför just giardia tror du?
Hon bor med en annan hund som är normal i magen, hon äter inget annat än samma foder, det enda jag kan komma på är ju att hon låg 2 nätter på djursjukhuset för livmodersinflammation för en månad sedan och avslutade en lång antibiotika kur men det var ju säkert 2 veckor sedan den tog slut.
Ja hon åt frusen hästskit i måndags men det har hon lyckats med förr då det alltid finns på promenadsträckan där vi går....
Nu på våren tinar både det ena och det andra. De gånger mina hundar råkat åka på något magvirus är alltid på våren. Har din hund dessutom fått en antibiotikakur så är den nog extra känslig. Kan du prova att ge något som stöttar tex diarnasyl.

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 483
Hundhälsa Är så orolig. Har kontaktat veterinär men ingen har tid att ta in min hund. Kontaktade även djursjukhus och de kunde inte heller!! Min... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 002
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Min hund hade diarré i förrgår (måndag). Kom plötsligt och hon bajsade två ggr under dagen som var riktig diarré. Förmodligen ätit något...
Svar
6
· Visningar
1 917
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte... 5 6 7
Svar
133
· Visningar
16 233
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka