J

janne66

jag undrar om det finns några som brukar köra slåtter med häst

Sv: Slåtter

Vi skall putsa till hagarna nu i helgen med slåtter skäraren.

Det har varit min tanke också, men alla jag pratat med säger att det inte finns en chans att en connemara orkar dra en sån. :(

Så eftersom jag inte tänkt byta ras så får det väl vara.

Jag skulle inte dra en sådan med en ponny. Jag såg en annons där en 2 årig ardenner drog en. Det gick tungt vill jag lova.

Hej dom äldre som jag pratat med som pratade om en sådan ,påstog att det var en hopplös hästskenare .Skulle också tro att en modern hövändare vänder både renare och effektivare

Hej en gammal slåttermaskin gick tungt den måste vara ordentligt vass i kniven, även motstålen måste vara vassa.den hade också svårt att klara vekt undergräs,den passade bäst på sent skördade ogödslade vallar .Moderna betesputsare och rotorslåttermaskiner är överlägsna.

*knapplån*
I stallet har vi en sådan som är med på filmen, fast de i mitt stall har ändrat om den så de är 4- span som kan dra den :D (4st hästar är väl 4 span?:angel: )

Så där går eleganta shetlans hingstarna och drar :bow:, har tittar på ett par gånger och de värkar inte vara för tungt!

Mvh
Eran Emma

Men hövändning o slåtter är inte samma sak... :confused: iallafall inte här i Sörmland...
Har ännu inte glädjen att själv äga en hästslåtter men kan bidra med en bild (kommer sen, måste ladda upp) och om TS vill kan jag PM:a adress till en duktig körare med slåtter! :)

13716266.jpg

13716267.jpg

Hos oss är hela höbärgningen slotter eller slåttan.slog gorde man med en slåttermaskin ,vände hö med hövöndare som på filmen .räfsade ihop med en släpräfsa eller balansräfsa /hjulräfsa ,härsade med 2 eller 3 pinnad gaffel ,körde hem på bultvagn

Dom senaste 13 somrarna har vi slagit allt hö med häst, enbets slåttermaskin. Vänt det med hövändaren på youtube, dragit ihop det med hjulräfsan och sen lastat på för hand och lagt i lador.
Varje sommar slår jag 6 hektar, det går inte fort men det är underbart att kunna använda hästarna till riktigt arbete.
Tidigare var det nordsvenskar som drog, men dom senaste åren enbart fjordhästar, hingsten drar slåttermaskinen och stoet vändaren och hjulräfsan, årets fölunge går vid sidan.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
340
Senast: CaisaCax
·
Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
631
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
611
Senast: Mli
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp