Jag skulle säga att alla djur är personligheter när man lär känna dem. Om det sen är någon man klickar med eller inte, är en annan sak.
Precis min tanke!
Jag har mer än en gång hört att vinthundar inte har någon personlighet, då av människor som inte lärt känna dem. Och alltså, det är ju väldigt typiskt vinthundar att vara fullständigt obrydda i främlingar och då framstår de ju också som extremt tråkiga. Det betyder dock inte att de inte har någon personlighet.
I höstas hamnade jag faktiskt i en rolig diskussion kring just det. Då var det en mycket(!) erfaren salukinörd som jag träffade och umgicks med då vi besökte samma vän under en veckas tid. När vi en dag tog en promenad tillsammans så blev min Ebrah plötsligt busig. Vi började busa runt, jag tränade lite tricks med henne, hon studsade och busade och sprudlade av glädje, energi och idéer. Så som hon brukar göra när vi hittar på roligheter ihop. Den erfarna personen stirrade och undrade var det där kom ifrån.
Hon hade fram till precis just då sett Ebrah som just "tråkig och slätstruken, ganska intetsägande". Och från den stunden såg personen på henne med helt andra ögon. Personen upptäckte sedan hur Ebrah med små signaler visade mig precis hur hon ville ha det med saker och ting, som hur jag ska placera kuddarna i soffan för att få henne glad
(Japp. Hon är bortskämd.) Ebrah bara råkade se den här främlingen som ointressant och interagerade därför inte med främlingen mer än nödvändigt. Hon är också gammal nog att vara lugn och bekväm av sig, åtminstone när det är dåligt väder ute vilket det var under den här perioden. Hon har en enorm personlighet, men hon är inte lika konstant sprudlande som tex Lily. Inte lika ung som Lily heller för den delen.
Sedan har jag ju också hört, inte minst från vinthundsfolk, att motsatsen, tex retrievers, inte har någon personlighet för "De går bara runt och viftar på svansen åt allt och är konstant glada". Men självfallet skulle väl folk ha en annan åsikt om de faktiskt lärde känna hundarna. Sedan om de tycker om det eller inte, det är en annan femma.