Släthårig foxterrier

R

Ruben Salte

Jag och pojkvännen har kommit överens om att det blir en släthårig foxterrier vi ska ha. Vi ska ha hunden som sällskap plus att pojken kommer att köra lite lydnad och ev bruks och jag agility.
Vill veta mer om rasen av er som har foxterrier.
 
Sv: Släthårig foxterrier

Ett litet input bara, ta inte illa upp.

Men foxterriern är ingen riktig sällskapshund. Det är i grund och botten en jakthund, alltså kommer den att kräva ganska mycket aktivering för att må bra. Kompisens fox är hemsk när den inte får jaga eller träna mycket. Sen är de himla söta och goa när de har fått ut sin energi..

Men tänk på det, de kräver sin aktivering de där terrierna. Men lycka till annars!
 
Sv: Släthårig foxterrier

Jag svarar även om min hund är blandras. Hans mamma var släthårig foxterrier och fader är okänd.
Jag håller med Bismark här om att det inte är någon sällskapshund. Min hund har mycket jakt i sig och måste ha mycket stimulans. Fortfarande som 11-åring (77 hundår?!) så är han som en unghund med massor av energi. Jag har tränat lydnad och agility med honom. Han var suverän som agilityhund, väldigt snabb. Älskar min hund, han är verkligen hur mysig som helst men.... jag skulle aldrig välja en sådan ras igen om jag bara ville ha sällskap och lite lydnad/agility. tänk på att ni kanske får en hund som ni aldrig kanske kan gå med lös i skogen för att jaktinstinkten är så stor.
Om ni väljer rasen ändå - ni kommer att få fullt upp, men säkert tycka enormt mycket om den.
 
Sv: Släthårig foxterrier

Rasvalet kommer av att pojkvännen är uppväxt med rasen. Såklart är jag mycket medveten om att det är mycket jakt i rasen men om man stimulerar hunden mentalt och aktivt i andra grenar ska det väl inte vara några problem? En vallhund vallar ju tex inte allt om du aktiverar den med annat. Jag är ingen nybörjare när det hund för då hade jag aldrig gjort detta valet. De foxterriers jag har träffat som inte är jakttränade och går som sällskap jagar inte allt och går att ha lösa på tomten. Kan det vara så att man kanske har avlat bort lite av jakten?
 
Sv: Släthårig foxterrier

Då har ni ganska bra koll på rasen och vet vad ni ger er in i. Jag har inte träffat någon med släthårig fox(har inte träffat mer än 3-4 stycken så speciellt representativt är det inte), som har kunnat ha lös hund i skogen. På gården är min hund lös och han får jaga möss i stallet, något han ibland lyckas med faktiskt.
Jag tycker inte att det stämmer fullt ut att om man stimulerar hunden med annat så kommer den inte att jaga. Det är nog sant i vissa fall, men jag måste tvivla lite på att de utpräglade jaktraserna funkar så.
Varför inte hitta en uppfödare som säger att h*n avlar på hundar med så lite jakt i sig? Ni blir säkert nöjda eftersom ni vet vad ni ger er in på.
 

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 153
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 451
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 061
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 142
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp