Slata Hö med Havssalt (=med jod i); Ofarligt eller ej??

Netika

Trådstartare
Får bara tag på grovsalt som är havssalt dvs som innehåller jod. Det är ju inte bra för hästar att få i sig jod så vad jag vet ska man helst använda salt utan jod. Men går det bra med havssalt eller innehåller det för mycket jod?

Höet jag fått tag på är lite fuktigt och jag vill salta det så det inte möglar. Kommer från nu förvaras tort.
/Netika

(det ska naturligtvis stå "Salta" i rubriken....)

Senast ändrad:
Sv: Slata Hö med Havssalt (=med jod i); Ofarligt eller ej??

Man torkar höet först och saltar sedan. Personligen ser jag mest saltningen som ett sätt att öka smakligheten, har inte sett styrkta uppgifter som visar att det fyller någon funktion för att skydda från mögel. De små mängder salt man använder borde knappast ge någon konserverande verkan.

Grovsalt för att salta hö hittar du bland annat på Granngården och andra som säljer foder/jordbruksprodukter. Det blir hiskeligt dyrt att använda grovsalt köpt i den vanliga affären.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag hjälp och råd av er som har bra koll på foderförvaring! Jag var osäker på om tråden skulle ligga här eller under Andra...
Svar
3
· Visningar
2 183
Senast: mackan
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 017
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar