slaskar ner hela boxen

L

lundborg

Min ena häst slaskar jättemycket med vattnet när han äter hö. Det får han i och för sig gärna göra men det är jobbigt när boxen blir så våt. Kanske någon har samma problem och löst det på ett bra sätt?

Han har vattenhink, inte vattenkopp.
Jag har provat att blöta höet men han slaskar ändå

Sv: slaskar ner hela boxen

har du vattenhinken på golvet eller i "krubbhöjd"?

på IKEA finns det plastmattor som är till för att ha på golvet under kontorsstolar för att skydda gilvet, köp en sån och sätt på insidan av boxväggen och ställ hinken på golvet bredvid höet (eller en extra hink kanske?) så kanske du får din häst att slaska runt lite mindre :idea:

jag har hinken i krubbhöjd. och han fyller munnen och sköljer och slabbar utan att dricka.
jag blöter höet redan, så det kan ej vara att han vill blöta höet

fastiskt så kan det vara så ändå, att de vill ha plaskande vatten när han äter höet.. vet flera hästar som gör så trots blött hö.. för du kan aldrig få höet så blött som hästen vill ha det sålänge det inte flyter runt i en balja..

men prova att ställa en hink på golvet vid höet också..

Min dam blöter sitt hö så också, vilket jag tycker är ganska smart ändå. :)
För oss funkar det att lägga höet vid vattenhinken.

En tjej hade lagt det längst bak i boxen, vilket resulterade i hö i hela boxen; damen min går och hämtar en tuss hö, vänder, går till vattenhinken o blaskar, åså tillbaka.
Tills hon tröttnar o inte äter upp sitt hö.

Nu när vi flyttar ska hon få hösilage, det lär hon väl inte blöta, men man vet ju inte...

mitt sto gjorde likadant, fast hon välte ut hela hinken eller försökte bada hovarna i den.. tills jag helt enkel slutade med vatten i boxen. hon vattnas när hon kommer in & vid nattningen. sen har hon iof vatten i hagen. Hon klarar sig alldeles utmärkt!

mitt sto gjorde likadant, fast hon välte ut hela hinken eller försökte bada hovarna i den.. tills jag helt enkel slutade med vatten i boxen. hon vattnas när hon kommer in & vid nattningen. sen har hon iof vatten i hagen. Hon klarar sig alldeles utmärkt!

med tanke på att han ändå blaskar ur allt så kanske det vore nåt för mig att testa.

:bump:Hej!! mina hästar gjör det dom vill hjärna doppa höt.Jag mockar o strör.Vad mer kan man gjöra:bump:

nu har jag testat att ge honom extra blött foder istället på kvällen och struntat i att hänga in hinken med vattnet.
VILKEN SKILLNAD :banana:

torrt och fint i boxen, och han är inte så värst törstig på morgonen heller :)

Min valack gör så också. Jag har spånbädd så det sugs upp. Det blir lite slabbigt längst in i hörnan där vattnet finns, men det räcker att jag håller efter det nån gång i veckan.

Båda mina gör så fast med vtnkoppen.
Som tur är finns det avlopp nära.

MEn det är inte kul iallafall iom att jag har boxmattor- kipp kipp...

Nu stänger jag av koppen på kvällen eller fyller bara på koppen( flottör)o sätter på den till natten.

Den ena hästen har även hönät. Med det höt håller den inte på o slabbar.

På min fugerade det bra att flytta vattenhinken så att den stog i andra änden av boxen. Hon orkade inte hålla på då..

Kl

Höet i ena hörnet och vattnet i motsatt hörn. Brukar i alla fall bli lite bättre.

AM

Min ena häst slaskar jättemycket med vattnet när han äter hö. Det får han i och för sig gärna göra men det är jobbigt när boxen blir så våt. Kanske någon har samma problem och löst det på ett bra sätt?

Han har vattenhink, inte vattenkopp.
Jag har provat att blöta höet men han slaskar ändå

:rofl:Precis som min tant!

Ett sätt är att placera höet och vattnet långt ifrån varandra, då blir det för jobbigt att vandra. Det är så jag har det nu, när hon står i en stor box. Men trots det så är det blött runt hinken vissa dagar när hon riktigt kommer igång.

Innan när hon hade en mindre box så fick jag ställa en balja på golvet mellan hinken och höhögen. Det var några liter vatten i den på morgonen när hon var som värst...:devil: Som tur är så är hon lugn i boxen, så det har bara hänt ett par gånger på ett par år att hon vält baljan.

Om man gör så med min dam, tar hon hö, vandrar till vattnet o slabbar, osv, då har man hö över hela boxen istället. Plus att hon då inte pallar äta upp höet istället.

Om man gör så med min dam, tar hon hö, vandrar till vattnet o slabbar, osv, då har man hö över hela boxen istället. Plus att hon då inte pallar äta upp höet istället.

jo, så gjorde min pålle oxå förut när han hade vatten i ena hörnet och höet i andra.

nertrampat blött hö blev resultatet

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 142
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Senast: super
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur