Slarvar på första hindret

F

FridaW

När jag tränar hemma så går min häst jätte bra, men på tävling så slarvar hon ofta på första hindret. Så de flesta rundorna vi går blir det 1 pet, och det är på första hindret. Vad kan man göra åt det?

Sv: Slarvar på första hindret

Kan ju vara så att även ryttaren slarvar lite. Första och sista hindret är ju oftast dom svåraste. Men jag har ju varken sett dig eller din häst så svårt o veta, men det är nog inget som du kanske kan träna på hemma. är ju ganska stor skillnad på träning och tävling, men det är nog bara att åka ut och tävla, det kommer nog gå bättre

Ja. För hemma går det jätte bra. Men har någon gång tänkt så att hon kanske inte är riktigt uppmärksam men när hon river så blir hon mer uppmärksam. Eller hur man ska säga.. kan de vara så?

På tävling finns det ju så mkt annat och kolla på och då kanske hästne inte är riktigt uppmärksam. Du får kanske försöka väcka henne lite innan start eller på ngt annat sätt försöka få henne uppmärksam. Var snabbt framme när det är din tur och ta god tid på dig inne på banan och trava/galppera runt lite så hon vänjer sig. Hur går det resten av banan sen?

Resten av banan går jätte bra. Har ALDRIG rivit något annat hinder än första. men sen har jag bara hoppat 90cm på tävling också.

Du tränar inte för någon som jag ge dig bra tips då? Någon som ser er regelbundet kan ju ge bättre tips än vi på Buke som aldrig sett dig IRL.

Några grejor du kan testa är att:

* ALLTID avsluta framhoppningen med ett rättuppstående
* Ta din tid på banan innan du hoppar första hindret. Utnyttja dina 45 sek till att rida runt och känna på hästen och se till att den ÄR uppmärksam. Fatta galopp, stanna den, backa etc. Rid fram till hindrena så den vet vad som är på gång.
* Var aktiv i din ridning från början!!

Svårt att säga när man inte sett dig och hästen, men vad man ser ute så är det ofta så att en del hästar inte är igång till första hindret. Många ryttare rider i undertempo och då är det lättare och komma fel och därmed riva...

Just nu tränar jag inte för någon, men har gjort. Ska börja träna för en ny instruktör på onsdag. Men iom. att det bara är så på tävling så blir det svårare för instruktörerna att hjälpa mig. Men ska tävla på Lördag igen och hon som jag ska träna för kmr nog vara där och se för hon jobbar där tävlingarna hålls. Så ska be henne om lite tips då, och tänka på alla saker som ni kloka bukare har sagt :D

Ett nedslag på första hindret beror oftast på att hästen inte är igång. Som de andra skriver - hoppa ett räcke innan du går in och se till att du har en bra galopp innan du startar!

Vad kan man göra åt det?
Som med allt annat är det bara att rida bättre som gäller :D

Sätt upp en bra stark galopp i tid innan du rider an - så att hästen verkligen är på g.
Passa på att göra några fattningar och tempoväxlingar inne på banan före start - för att kolla att hästen är vaken och med dig.

Har haft min häst i 5 år nu, och har aldrig haft rivningar på första hindret innan, men de två senaste tävlingarna har han rivit första hindret, trots att jag tycker att vi har fått en bra avsprångspunkt.... så man blir ju lite fundersam..:confused: rent slarv förmodligen!

Resten av banan har han hoppat som en klocka bägge gångerna!

Ska prova det ni har skrivit om att alltid avsluta framhoppningen med ett räck, för det har jag faktiskt inte gjort de senaste tävlingarna..

Tack för tipsen!

nu vet ju inte jag hur din är, men min slarvar lätt om jag börjar bestämma och ger honom en "perfekt" avsprångspunkt.
rider jag bara mellan skänkel och hinder fram till hindret hoppar han hur bra som helst, oavsett avsprångspunkt.
prova att trycka till lite extra med skänkeln i (av)språnget - då brukar de lyfta det där lilla extra på sina fötter.

Kan nog ligga något i det du säger! :idea:

Ska prova båda grejerna som du skrev: inte servera honom en "perfekt" avsprångspunkt och trycka till lite extra med skänkeln i avsprånget!

Tack! :bow:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 145
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2