Slarv med hästpass - registren visar fler hästar än vad som finns

Sv: Slarv med hästpass - registren visar fler hästar än vad som finns

Jag förstår inte.. varför skulle fler låta bli nästa år?
Vilka krav på dokumentation är det som de små rasföreningarna inte kan uppfylla?

Inte sååå konstigt! Jag har väntat i snart 2 år på att få hästpass från Svenska ridponny förbundet, jag tror snarare att de tappat bort mina papper och vill inte erkänna det!!! Å jag har hört flera i samma sitts.

*KL (delvis)*
Jag fick ena passet inom ett par veckor och nästa fick jag vänta på i ett halvår efter att papprena skickats in för tredje gången. Det sista väntar jag fortfarande på och det har gått några år nu..
Jag kan förstå att folk ger upp när man måste skicka papper flera gånger utan att få något pass..

:eek: Herregud! Jag håller med dig!!! Har en väninna som skickade in på sin korsningsponny för över två år sedan - dom säger att det har varit omorganisation och personalomsättning och därav ligger dom efter. Verkar ju inte så väldigt förberett för myndigheterna detta med pass? Infon i artikeln gör inte hästägarnas ansvar rättvisa tycker jag.

Jag fick vänta i över ett år på att få passet till min gamla häst.
Jag skickade nyligen i ansökan om pass till min ponny som säkert kommer ta lika lång tid. Jeeey!

Knapplån och svar till alla gnällspikar:

Om hästägarna hade skickat in sina passansökningar i lite bättre tid så hade inte köerna blivit så långa som de blev vintern 2005. Det var inga normala mängder med passansökningar som kom in då. Det vet vi som jobbade med passen ... Så sluta gnäll.

Eldfuxen, f.d. registrator som med fasa minns hösten/vintern 2006

Om hästägarna hade skickat in sina passansökningar i lite bättre tid så hade inte köerna blivit så långa som de blev vintern 2005. Det var inga normala mängder med passansökningar som kom in då. Det vet vi som jobbade med passen ... Så sluta gnäll.

Jag skickade in alla papper på mina hästar samtidigt, i mitten av 2005. (då jag fick veta att man måste ha pass på hästarna).
Jag vet inte hur många ansökningar som kom in då, men jag tycker ändå inte att det är förvarsbart att man ska behöva vänta i flera år på att få ett pass om man skickade in den i lagom tid.

Vilken förening som helst kan väl ha sunt förnuft?
Om nu reglerna är att alla hästar ska ha pass från ett visst datum så kommer naturligtvis en anstormning av ansökningar att komma, hade sunt förnuft fått råda hade föreningarna anställt tillräckligt med personal som kunde hanterat alla ansökningar inom rimlig tid istället för att låtsas som ingenting och kommit med en massa ursäkter om allt möjligt. Ett privat företag som uppfört sig så hade ganska snart gått i konkurs.

Våga vägra hästpass. Kan man få belysning på FRA-lagen via media bodre man kunna få uppmärksamhet kring detta exempellösa övervåld från myndigheternas sida, med många rasföreingars benägna bistånd (JBV och föreningarna är ju de enda som tjänar på passen). Passen fyller i sin nuvarande inramning ingen som helst funktion och är ett totalt onödigt påhitt för att skinna hästägare på pengar och uppta deras tid.
Om EU nu är så bekymrade inför möjligheten att svenska hästägare proppar sina sällskapsdjur fulla med antibiotika och andra otillåtna medikamenter och sedan säljer dem till matproduktion vore det mycket enklare och billigare för alla parter att strunta i passen och undanta samtliga sporthästar ur mat och foderproduktionen. Vill man sedan av någon konstig anledning föda upp hästar som mat skall man söka tillstånd som alla andra livsmedelsproducenter. Att som nu kräva att alla hästhållare (ja, undertecknad har alla tillstånd och har godkänd foderproduktion och hantering för livsmedel trots att jag driver ridskola) skall ha total kontroll över samtliga grund-tillskottsfoders ursprung, innehåll och produktionssätt är orimligt.

För att förtydliga: Många föreningar, främst de som gör pass åt hästar med okänd härstamning och uppfödare, och som alltså inte kräver några specialkunskaper för att göra pass till, de anställde faktiskt ett antal extra registratorer för att klara av anstormningen av passansökningar. Lite svårare var det förstås för oss som registrerade raser där registreringen kräver lite mer specialkunskaper, och som inte har/hade eget kansli, vilket ju är ganska svårt för mindre föreningar att ha råd med (hästägarna vill ju inte betala hur mycket som helst för passen heller).

Eftersom Jordbruksverket började informera om att ALLA hästar skulle förses med pass senast 31/12 2005 redan 2001 så kan man ju tycka att det är lite märkligt att så många missade den informationen (som gavs regelbundet från 2001 och fram till december 2005) och inte skickade in sina passansökningar förrän i december 2005.

Det stora problemet för min del var INTE de som skulle byta ut sina registreringsbevis mot hästpass. Visst, de var många, men vi hade faktiskt lyckats nå väldigt många också och bytt ut många registreringsbevis i god tid. De hästarna var ju redan registrerade, så dem kände vi ju till och visste hur vi skulle nå ägarna! Även om en del sålts utan att ägarbytet rapporterats till föreningen, och vissa struntade i informationen de fick ... Värre då att veta hur många hästar av just "vår" ras det fanns i Sverige som INTE var registrerade ... Och dessa tog betydligt mer tid och kraft än de enklare "bytena". För att inte tala om alla ofullständigt ifyllda ansökningar, ansökningar där papper saknades o.s.v. och där man fick skriva till hästägarna och be dem skicka in kompletterande uppgifter.

Sen har väl ASRP haft alldeles speciella problem. De flesta föreningar var tillbaka på normal väntetid efter ett år. Normal väntetid kan ju variera, för min del låg den på c:a 2 veckor, men jag vet att inte alla föreningar/registratorer är lika snabba.

JBV och föreningarna är ju de enda som tjänar på passen

Det där är helt fel. Jordbruksverket tjänar inget alls på hästpassen. Föreningarna FÅR inte heller tjäna på det - passframställning är myndighetsutövning och man får endast ta "självkostnadspris" för passen!

Nej vägra inte hästpassen. Tänk om alla skötte det istället. Vi skulle ha full koll på var hästarna funnits och vart dom tagit vägen och vem som äger hästen. Tycker dessutom att man ska vara klarare med att även importhästar med pass måste få sina pass inskickade till avelsföreningen i sverige för att få ett nytt registreringsnummer. Verkar inte vara många som vet det.

Pass för att veta var hästarna finns/var de tagit vägen osv är helt ok. Det fungerar ju (oftast) på fullbloden tex.
Pass för att förhindra att medicinrester från sporthästar hamnar i människomat är onödigt och överflödigt. Pass som utfärdas under mkt krångel och med en massa kostnader men sedan inte sköts eller fungerar är onödigt, överflödigt och dumt.

Ok, jag kan köpa att mitt uttalande är "helt fel" om du kan visa ekonomiska underlag från samtliga passutfärdande rasföreningar, samt JBVs ekonomiska redovisningar. Det kanske är som så att just inom din rasförening tog man inget extra betalt , kanske inte betalt alls? Haka inte upp dej på detaljer, fö, mitt budskap är att passen inte fungerar och därmed bör avskaffas/bytas ut mot ett fungerande system.
Btw, bra mening det där med "passframställning är myndighetsutövning" ;)

Om du misstänker att någon förening går med vinst genom att utfärda pass så är det bara att påtala det för Jordbruksverket, så kollar de upp föreningens avgifter och jämför med föreningens kostnader. Det gjordes med "min" förening när jag var registrator.

Jordbruksverket får inte in några pengar för att göra pass så vad de skulle tjäna på saken förstår jag inte.

Att föreningarna tar betalt beror på att det faktiskt kostar att framställa pass. Inte bara passinlagorna, de kostar inte så många kronor, inte heller passpärmarna, men registratorerna får en ersättning för sitt jobb (det brukar man ju få om man jobbar ... och jag garanterar att det inte är hög timpenning man har) och det behövs diverse maskiner (dator, skrivare, kopiator m.m.) för att kunna utfärda pass. Telefon måste föreningen ha också. Inget av detta är något som registratorn kan "bjuda på" bara för att det är kul.

Det är ett enormt vanligt missförstånd att föreningarna skulle tjäna en massa pengar på att utfärda pass så jag ville dementera det. Och som sagt, misstänker du att någon förening tjänar en massa pengar på passen så anmäl dem till Jordbruksverket så de får kolla upp det.

Passframställning ÄR myndighetsutövning! Jordbruksverket arbetar på uppdrag av Jordbruksdepartementet, och delegerar uppdraget att framställa pass till rasföreningarna.

Nej vägra inte hästpassen. Tänk om alla skötte det istället. Vi skulle ha full koll på var hästarna funnits och vart dom tagit vägen och vem som äger hästen. Tycker dessutom att man ska vara klarare med att även importhästar med pass måste få sina pass inskickade till avelsföreningen i sverige för att få ett nytt registreringsnummer. Verkar inte vara många som vet det.

Men vi har väl inte direkt bättre koll på vem som äger en häst eller var de befinner sig nu än vi hade innan det fanns pass.

Du hakar upp dej på tio ord i en parentes. Mitt inlägg handlar om att passen är onödiga, krångliga att administrera (vilket du själv understryker) och inte fyller den funktion som var tänkt. Under de senaste fem åren har jag haft uppskattningsvis 5-6 veterinärbesök om året på mina tolv hästar. Totalt 25-30 besök alltså. Det har gällt små sårskador, kastrationer, lugnande vid tandbehandlingar osv. Inte vid ett enda tillfälle har någon av de behandlande veterinärerna efterfrågat hästens pass för att där föra in medicineringarna. Jag har under samma tidsperiod pratat med hundratals hästägare, som alla säger samma sak. Jag har också träffat flera personer som lämnat hästar på vanlig slakt (inte nödslakt) utan att slakteriet krävt något pass.
Jag förstår inte av dina inlägg om du försvarar passens varande eller endast din insats som registrator (där jag är övertygad om att du gör/gjort ett jättebra jobb) men handen på hjärtat, kan du lika helhjärtat som du försvarar föringarnas hantering av passen, också påstå att de verkligen uppfyller sitt syfte, nämligen att skydda oss från medicinrester i maten?

Om alla hade skött det korrekt hade vi gjort det, då alla tidigare ägare finns med i passet. Som cowboydreams skrev, fungerar ju (oftast) bra på fullbloden. Sen att ifyllnaden med medicinering och liknande inte sköts tycker jag är helt fel. Inte ens när hästen triangelmärks fylls det i i passet... När jag tänker vidare på frågan så blir nog slutsaten att det är en bra tanke men fungerar inte i praktiken..

Men vi har väl inte direkt bättre koll på vem som äger en häst eller var de befinner sig nu än vi hade innan det fanns pass.

Av någon anledning blev många hästägare, åtminstone inom "min" ras betydligt noggrannare med att anmäla ägarbyte till föreningen när hästarna började få pass. :)

Du hakar upp dej på tio ord i en parentes.

Tio ord i en parentes och ett helt inlägg. ;) Jag bara dementerade din uppgift om att föreningarna tjänar pengar på att utfärda pass. Det gjorde jag därför att det är en MYCKET vanlig missuppfattning bland hästägarna. När Ridsportförbundet tog bort kravet på att hästen måste vara registrerad i Sverige för att man ska kunna lösa licens för den skrev till och med Ridsport att det var ett bakslag för avelsföreningarna, som tjänar så mycket på att registrera importer! :crazy: Det är sant att det var ett bakslag för avelsföreningarna, men inte av ekonomiska skäl utan därför att det blir så mycket svårare att bedriva ett vettigt avelsarbete när man inte har koll på vilka hästar det går bra för inom sporten. Inte alls svar till dig, utan ett allmänt konstaterande bara, och en förklaring till varför jag ville dementera att föreningarna skulle tjäna en massa på att utfärda pass.

Mitt inlägg handlar om att passen är onödiga, krångliga att administrera (vilket du själv understryker) och inte fyller den funktion som var tänkt. Under de senaste fem åren har jag haft uppskattningsvis 5-6 veterinärbesök om året på mina tolv hästar. Totalt 25-30 besök alltså. Det har gällt små sårskador, kastrationer, lugnande vid tandbehandlingar osv. Inte vid ett enda tillfälle har någon av de behandlande veterinärerna efterfrågat hästens pass för att där föra in medicineringarna. Jag har under samma tidsperiod pratat med hundratals hästägare, som alla säger samma sak. Jag har också träffat flera personer som lämnat hästar på vanlig slakt (inte nödslakt) utan att slakteriet krävt något pass.
Jag förstår inte av dina inlägg om du försvarar passens varande eller endast din insats som registrator (där jag är övertygad om att du gör/gjort ett jättebra jobb) men handen på hjärtat, kan du lika helhjärtat som du försvarar föringarnas hantering av passen, också påstå att de verkligen uppfyller sitt syfte, nämligen att skydda oss från medicinrester i maten?

För mig som uppfödare, och därmed den som ser till att de hästar som föds här på gården förses med pass är det inte särskilt mycket krångligare att låta registrera hästarna och få pass till dem än det var att låta registrera dem och få ett registreringsbevis. Så jag förstår inte problemet faktiskt.

Om sedan veterinärer och slakterier slarvar med hanteringen av pass så är det inte bra. Mina hästar har inskrivet i passet att de inte ska gå till livsmedelsproduktion. Den möjligheten finns för alla. Då slipper man allt krångel med att registrera sig som foderföretagare också.

Att jag försvarade oss registratorer (jag är inte registrator längre, men var det under 10 års tid) var som svar till dem som klagade på föreningarnas handläggningstider. Om du tittar längst upp till vänster på inlägget så syns det vilket inlägg det är svar på.

Angående passens vara eller inte vara så får de gärna var kvar för min del. Som sagt, för mig är det inte mer besvär att ordna pass till mina uppfödningar än det var att ordna registreringsbevis för några år sedan. Det jag tycker är lite löjligt är att även äldre, redan registrerade hästar måste få pass. Min gammeltant fick pass när hon var 28 (idag är hon 32). Gissa om hon fått medicin innan dess? ;) Nu ska hon aldrig ätas upp, men principen tycker jag är fel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka