Sv: Slarv med hästpass - registren visar fler hästar än vad som finns
Men vi har väl inte direkt bättre koll på vem som äger en häst eller var de befinner sig nu än vi hade innan det fanns pass.
Av någon anledning blev många hästägare, åtminstone inom "min" ras betydligt noggrannare med att anmäla ägarbyte till föreningen när hästarna började få pass.
Du hakar upp dej på tio ord i en parentes.
Tio ord i en parentes och ett helt inlägg.
Jag bara dementerade din uppgift om att föreningarna tjänar pengar på att utfärda pass. Det gjorde jag därför att det är en MYCKET vanlig missuppfattning bland hästägarna. När Ridsportförbundet tog bort kravet på att hästen måste vara registrerad i Sverige för att man ska kunna lösa licens för den skrev till och med Ridsport att det var ett bakslag för avelsföreningarna, som tjänar så mycket på att registrera importer!
Det är sant att det var ett bakslag för avelsföreningarna, men inte av ekonomiska skäl utan därför att det blir så mycket svårare att bedriva ett vettigt avelsarbete när man inte har koll på vilka hästar det går bra för inom sporten. Inte alls svar till dig, utan ett allmänt konstaterande bara, och en förklaring till varför jag ville dementera att föreningarna skulle tjäna en massa på att utfärda pass.
Mitt inlägg handlar om att passen är onödiga, krångliga att administrera (vilket du själv understryker) och inte fyller den funktion som var tänkt. Under de senaste fem åren har jag haft uppskattningsvis 5-6 veterinärbesök om året på mina tolv hästar. Totalt 25-30 besök alltså. Det har gällt små sårskador, kastrationer, lugnande vid tandbehandlingar osv. Inte vid ett enda tillfälle har någon av de behandlande veterinärerna efterfrågat hästens pass för att där föra in medicineringarna. Jag har under samma tidsperiod pratat med hundratals hästägare, som alla säger samma sak. Jag har också träffat flera personer som lämnat hästar på vanlig slakt (inte nödslakt) utan att slakteriet krävt något pass.
Jag förstår inte av dina inlägg om du försvarar passens varande eller endast din insats som registrator (där jag är övertygad om att du gör/gjort ett jättebra jobb) men handen på hjärtat, kan du lika helhjärtat som du försvarar föringarnas hantering av passen, också påstå att de verkligen uppfyller sitt syfte, nämligen att skydda oss från medicinrester i maten?
För mig som uppfödare, och därmed den som ser till att de hästar som föds här på gården förses med pass är det inte särskilt mycket krångligare att låta registrera hästarna och få pass till dem än det var att låta registrera dem och få ett registreringsbevis. Så jag förstår inte problemet faktiskt.
Om sedan veterinärer och slakterier slarvar med hanteringen av pass så är det inte bra. Mina hästar har inskrivet i passet att de inte ska gå till livsmedelsproduktion. Den möjligheten finns för alla. Då slipper man allt krångel med att registrera sig som foderföretagare också.
Att jag försvarade oss registratorer (jag är inte registrator längre, men var det under 10 års tid) var som svar till dem som klagade på föreningarnas handläggningstider. Om du tittar längst upp till vänster på inlägget så syns det vilket inlägg det är svar på.
Angående passens vara eller inte vara så får de gärna var kvar för min del. Som sagt, för mig är det inte mer besvär att ordna pass till mina uppfödningar än det var att ordna registreringsbevis för några år sedan. Det jag tycker är lite löjligt är att även äldre, redan registrerade hästar måste få pass. Min gammeltant fick pass när hon var 28 (idag är hon 32). Gissa om hon fått medicin innan dess?
Nu ska hon aldrig ätas upp, men principen tycker jag är fel.