Slarv med hästpass - registren visar fler hästar än vad som finns

Sv: Slarv med hästpass - registren visar fler hästar än vad som finns

Japp, det är just de sista meningarna i ditt inlägg jag försöker få fram, fast du uttrycker dej bättre. Om EU och JBV hade sagt "from 20...skall alla föl som föds chipmärkas och åtföljas av ett pass, som måste fyllas i om hästen medicineras" vore det en annan sak. Om dessutom försäkringsbolagen bara försäkrade chippade hästar skulle man dessutom kunna stoppa försäkringsbedrägerier, stölder och slakttransporter till utlandet. Men att som nu utfärda pass till vuxna hästar är helt meningslöst eftersom passen infördes i första hand för att få koll på karensbeladga mediciner.
Jag reggar och chipmärker alla valpar, det är inte krångligt och inte särskilt dyrt, men dör fungerar systemet vilket gör det lite mer meningsfyllt...

Varför tar det så lång tid att få hästpassen när man skickat in senare och den värsta anstormningen lagt sig?

Det är visst dyrt med hästpass, närmaste vet (för mig) som får göra hästpass finns 15 mil bort.

Fick idag en räkning på vetvård där summan var 6 500 kr. Varav medecinen var 850 moms 1300 han var ca 45 min för att ge min häst en smärtstillande spruta hon hade lite mjölkstockning. Så att det inte skulle vara dyrt håller jag inte med om.

KL

Skulle det vara bättre eller sämre med något som likar CDB-registret även för hästar istället för de pass som finns idag? Det är bara en fundering.

Ni som har både nöt och häst, vad tror ni?

Skulle det vara bättre eller sämre med något som likar CDB-registret även för hästar istället för de pass som finns idag? Det är bara en fundering.

Ni som har både nöt och häst, vad tror ni?

Som vanligt funderar du smart.:)
Det skulle självklart fungera bättre på det sätt att det måste registreras direkt var djuret är, tydligen till skillnad från passen.
Djur kan alltså spåras omgående, slakterier då inte att förglömma.
( Tänker på Ametist-tråden och det nuvarande bekymmret om hästen är slaktad eller inte.)

Har man inte sin CDB iordning vid kontroll blir det sannolikt indragningar på något sätt av vissa EU-stöd, därför läggs möda på att sköta en CDB.

Men eftersom man inte får EU-stöd på det sättet för hästar som för handjur, amkor,DE och allt vad det nu är, så skulle nog moroten att sköta en sådan bas för hästar försvinna, folk skiter helt enkelt i det om de inte riskerar att det dras pengar från en annan inbetalning, som det automatiskt görs vid annat straff om vilket EU-stöd som helst.

En CDB för hästar skulle med dagens stödsystem, alltså inget för hästar, straffas genom böter, och det vet man ju hur det fungerar, eller då inte fungerar.Folk skiter i att betala och då blir det för mkt omak.
Obs, enbart mina funderingar.

En massa mer eller mindre inkompetenta föreningar som skall föra var sitt reister är ingen bra lösning. Dock tror jag att det är bra att ha det kopplat till ett fysiskt dokument. Att skriva in behandlingar på en databas kommer än så länge fungera ännu sämre än i passet.
PL

Bara ett bevis på att myndigheternas påhitt med dessa pass blivit ett nederlag! Poängen med dem har totalt förbigått mig, skulle passen vara ngn garanti för att hästen har rätt papper så skulle det ju till chip.

Dessutom så är tydligen inte veterinärer till 100% intresserade av att fylla i dessa uppgifter som gör att hästen inte får gå till mat när den slaktas. Min gammelpålle fick medicineras rejält under en period, dels sprutas i leder med också behandlas med antiinflammatoriskt pga en sårskada. Har ngn av de behandlande veterinärerna (klinik och veterinär som kommit ut till gården) fyllt i passet? Nejdå, inte en enda gång! Så om jag ville skulle det inte vara några som helst problem att använda honom i livsmedelsproduktion den dagen han måste tas bort.

Bara ett bevis på att myndigheternas påhitt med dessa pass blivit ett nederlag! Poängen med dem har totalt förbigått mig, skulle passen vara ngn garanti för att hästen har rätt papper så skulle det ju till chip.

Dessutom så är tydligen inte veterinärer till 100% intresserade av att fylla i dessa uppgifter som gör att hästen inte får gå till mat när den slaktas. Min gammelpålle fick medicineras rejält under en period, dels sprutas i leder med också behandlas med antiinflammatoriskt pga en sårskada. Har ngn av de behandlande veterinärerna (klinik och veterinär som kommit ut till gården) fyllt i passet? Nejdå, inte en enda gång! Så om jag ville skulle det inte vara några som helst problem att använda honom i livsmedelsproduktion den dagen han måste tas bort.

Hästpassen är verkligen ett riktigt fiasko - om det nu var tänkt att "rensa" hästbranchen från skojeri och svart slakt/slakt transporter till Europa.

För det första tycker jag att chippa och göra pass går hand i hand. Detta skulle varit med som krav från början.

Samtliga ägare (nuvarande lika väl som tidigare) skall finnas noterade i passen med namn och adress.

Veterinärer skall vara skyldig att stämpla passen om hästen medicinerat med karensmedel. Detta gjorde inte de två klinik veterinär jag besökte med min Pjok och som behandlade honom med karensmedel. Varför då kan man verkligen undra??? Eller är inte veterinärer skyldiga att göra detta???

Slakterierna - när man åker dit och slaktar. Hur redovisar de sitt hästkött i kg/ kontra antal pass och vilken myndighet kollar upp detta. Nu menar jag mer noggrannt och inte bara en kontroll av slakteriets allmänna rutiner runt hästslakten som djurskyddet gör. Någon som vet....

Jag tror hästpassen kom till för att staten så småningom vill tjäna pengar på hästhållningen, kanske hästskatt eller ngt?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka