Slår upp huvudet vid uteritter och hoppning

Wembley

Trådstartare
Någon mer än jag som har en häst som kör upp huvudet kraftigt när den blir stressad/skrämd eller ivrig? Det händer i samband med uteritter och/eller vid hoppning av exempelvis en bana med flera hinder. Tips på att hantera detta, förutom martingal som förhindrar skallning? Nu tänker jag ridmässigt. Hur gör ni för att få kontakt med munnen i de lägen hästen kör upp huvudet och munnen känns "okontaktbar"? Jag vill absolut inte rida på ett skarpare bett.
I dressyr-/markarbetet har vi hittat en bra grundform och han känns väldigt lydig och fin. Vi tränar för instruktör 2-3 dagar per vecka. Hästen är mycket framåt. Jag vill gärna kunna rida ihop med andra hästkompisar och även terräng till sommaren och tills dess skulle det kännas bra att hitta en form för att hantera detta problem så att vi har en bättre kontroll. I övrigt en genombussig häst att rida som utvecklas hela tiden. :) Mycket tacksam för tips från er som har liknande hästar! :bow:

Sv: Slår upp huvudet vid uteritter och hoppning

Dotterns häst gjorde likadant, och gör det fortfarande mellan varven. Hon har fått rådet att bara fortsätta sin ridning och "rida färdigt" och det har hjälpt väldigt bra. När hästen slog upp huvudet var det naturliga och rent reflexmässiga att lätta och liksom sluta rida, men så snart hon istället mötte varje huvudkastning med ett jämt och mjukt skänkelomslut och helt enkelt ignorerade kastet, så blev det bättre. Lycka till!

//

Dotterns häst gjorde likadant, och gör det fortfarande mellan varven. Hon har fått rådet att bara fortsätta sin ridning och "rida färdigt" och det har hjälpt väldigt bra. När hästen slog upp huvudet var det naturliga och rent reflexmässiga att lätta och liksom sluta rida, men så snart hon istället mötte varje huvudkastning med ett jämt och mjukt skänkelomslut och helt enkelt ignorerade kastet, så blev det bättre. Lycka till!

//

:bow: Tack för tipset! När hon fortsatte driva mot handen fick hon kontakt med munnen igen? eller fick hon bara slut på huvudkastandet? Nyfiken fråga.

Min medryttarhäst, en welsh cob, gör så ofta vi uteritter, men även om han blir skrämd på ridbanan.. Kastar upp huvet och sänker ryggen för att bli beredd på att sticka..
det är inte så ofta han sticker dock som tur är, men han har lyckats med det en gång. Skaffade martingal och har verkligen tänkt på att rida honom när vi rider ut.. så man inte bara går och lufsar och är ofokuserad..
Har tyvrr vid vissa tillfällen när kontakten med munnen är helt borta fått lov att såga honom för att få kontakt.. med tanke på hans kroppsform (kort rygg och hög kort hals) + att jag är ganska lång så har min han automatiskt hamnat i höjd med hans öron när han gjort så.. Men jag har tränat på att rida med lägre hand för att han inte ska kunna gå med spikrak hals..

Min medryttarhäst, en welsh cob, gör så ofta vi uteritter, men även om han blir skrämd på ridbanan.. Kastar upp huvet och sänker ryggen för att bli beredd på att sticka..
det är inte så ofta han sticker dock som tur är, men han har lyckats med det en gång. Skaffade martingal och har verkligen tänkt på att rida honom när vi rider ut.. så man inte bara går och lufsar och är ofokuserad..
Har tyvrr vid vissa tillfällen när kontakten med munnen är helt borta fått lov att såga honom för att få kontakt.. med tanke på hans kroppsform (kort rygg och hög kort hals) + att jag är ganska lång så har min han automatiskt hamnat i höjd med hans öron när han gjort så.. Men jag har tränat på att rida med lägre hand för att han inte ska kunna gå med spikrak hals..

Låter likt som min häst gör. Han slår upp huvudet, sänker ryggen och galopperar iväg. Svår att få stopp på vid de tillfällena. Han gör det inte heller ofta. Men i lördags när det stormade ute blev han rädd för en presenning och precis när jag hade satt mig i sadeln och det känns otrevligt när man förlorar kontakten med munnen :D .

Jag har oxå en häst som slår upp huvudet, sänker ryggen och dra iväg en liten bit:smirk: (Det händer till och med att hon gör luft språng för att komma iväg) Men hon gör det ofta när hon vill iväg mot tex ett hinder eller ute i skogen när det blir skoj:) Det jag försöker att tänka på är att ha henne lugn hela tiden. Min häst är väldigt pigg och blir lätt stressad. Så jag försöker rida henne så hon är helt koncentrerad på vad jag gör hela tiden så hon inte fokuserar på massor annat ute.

Lycka till med din häst!

Jag har oxå en häst som slår upp huvudet, sänker ryggen och dra iväg en liten bit:smirk: (Det händer till och med att hon gör luft språng för att komma iväg) Men hon gör det ofta när hon vill iväg mot tex ett hinder eller ute i skogen när det blir skoj:) Det jag försöker att tänka på är att ha henne lugn hela tiden. Min häst är väldigt pigg och blir lätt stressad. Så jag försöker rida henne så hon är helt koncentrerad på vad jag gör hela tiden så hon inte fokuserar på massor annat ute.

Lycka till med din häst!

:bow: Tack för tipset! Antar att det kommer att bli bättre och bättre ju mer han blir utriden och känner sig tryggare med det. Han kommer från Holland och jag tror inte de har ridit ut honom så mycket tidigare. Jag har aldrig haft den här typen av reaktion hos någon av mina tidigare hästar så jag är nog lite ovan vid det. Men det är som du säger bäst att försöka vara så lugn och stadig som möjligt (inte alltid så lätt) och försöka komma till arbete ute för att få full koncentration. Vi får ta det successivt och hoppas att han går att få stopp på på terrängbanan :angel: till sommaren (har anmält oss till Fälttävlansträning). Galoppen och hopptekniken är det inget fel på! :smirk:

jag fick på -80 talet lära mig av en känd hopptränare att sätta ett hampa balsnöre från bettringen över nosryggen och till bettringen på andra sidan. några ggr. fram och tillbaks. inte hårt, bara så att när hästen slår upp huvudet och "släpper" ska det bli ett sticksigt tryck över nosryggen, då hästen sänker ner huvudet igen ska trycket/obehaget upphöra. för mig har det fungerat väldigt bra på individer som "ger sig av" för mkt. på tex.hinder. dom har "lärt sig" oehört snabbt att lyssna på ryttaren istället, det är dessutom enkelt och skonsamt mot hästen.

Har exakt likadan häst.. är väldigt energisk och blir lätt stressad.. Han är oftast väldigt svettig efter en ridtur, inte för att han är trött pga arbete.. utan pga stress.. Försöker även som du att alltid kräva uppmärksamhet, så han inte behöver bry sig om annat än mina kommandon..
Men det är svårt, speciellt när man har andra hästar i sällskap!

Det är väl ungefär den inverkan ett hackamore har? Eller har jag fel?...
Antar att man precis som på ett hackamore måste vara mjuk i handen så man inte alltid sitter och skapar ett tryck över nosryggen..

skulle man kunna säga, fick även "tipset" att dra fram och tillbaks med fingrarna på balsnöret innan man sätter dit det för att det ska bli lite "sticksigt"/obehagligt, det får absolut inte sitta åt såpass hårt att det inverkar hela tiden utan "bara" då hästen slår upp huvudet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 594
Senast: mackan
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
12 608
Senast: Karoliten
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V