Slår upp huvudet finns hjälp??

Mindy47

Trådstartare
Jag har blvit erbjuden att köpa en valack 11 år som är snäll men i början när ny ryttare sitter upp så sa hon att han slår upp huvudet och bakåt och vägrar gå på tygeln förrän han känner en så finns det hjälpmedel så han ej kan slå upp huvudet??Något slags bett?
Jag är ju själv osäker på ny häst hyr dom skall reagera så det bättrar ej saken.
 
Sv: Slår upp huvudet finns hjälp??

Låter konstigt att han är sån bara med nya ryttare tycker jag. Är hästen skolad och fräsch i munnen så gör den inte så oavsett ryttare.

En häst som slår upp huvudet så brukar protestera mot att bettet orsakar smärta. Är han kollad i munnen nyligen? Annars börjar man med det.
Är han UA i munnen så får man leta efter ett bett som han trivs med, tänk på att ge honom ett par veckor med det nya bettet innan du vet vad han tycker. Svårt att tipsa om typ av bett när man inte tittat hästen i munnen, men ett oledat brukar inbjuda till att ta stöd.
Att använda en hjälptygel är ju bara att hindra hästen från att visa sitt missnöje utan att göra något åt sakens grund, men en martingal kanske kan rädda din näsa om den slår huvudet högt.

En häst går inte på tygeln för att den böjer på nacken. Att den går på tygeln betyder att den sätter in bakbenen under sig och bär större delen av sin vikt på bakdelen.

Om du ska köpa häst och är osäker på denna så be att få den på prov ett tag, om det går. Om inte ska du kanske leta efter en häst som känns rätt från början. Lycka till! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Slår upp huvudet finns hjälp??

Han är väl rädd om sin mun och tror att en okänd ryttare ska göra illa honom.

Är du också rädd så är det ingen jättebra kombination, men du kan ju använda en martingal - den inverkar inte särskilt mycket i normalfall, men hindrar honom från att slå huvudet så högt att ni kan skada er.

Håll inte på och mixtra med bett, och absolut inte med hjälptyglar som tvingar ned huvudet. "På tygel" betyder att hela hästen är med, att den är lösgjord och taktfast - inte att man binder ned huvudet med remmar.

Nu förstod jag inte riktigt din text - men backar han? Sitt stilla då och var passiv. Beröm när han står stilla, smek på halsen, sedan drivning. Beröm mer så fort han rör sig framåt. Börjar han backa igen så sitt bara still tills han stannar, och gör om proceduren.

Är han rädd om sin mun så tänk på att vara väldigt stadig och säker i handen - inga glappande tyglar, eller hårda tag. Däremot ett tydligt stöd där han kan känna sig trygg.
 
Sv: Slår upp huvudet finns hjälp??

Det finns ingen häst som "vägrar" gå på tygeln med ny ryttare. De tänker inte så och får de en säker ryttare som kan kommunicera med dem så får de snabbt förtroende och arbetar i fin form om de har den fysiska möjligheten och skolningen. Allt handlar om hur duktig ryttaren är på att läsa av vad just den hästen behöver. En anledning till att han slår med huvudet kan vara problem med tänder som det redan har skrivits. Det kan även vara spänningar och smärta i ryggen eller på andra ställen i kroppen. Han kan även vara väldigt känslig i munnen. Tänk även på att en häst kan "värma ur" en smärta. En häst som i början av varje ridpass står emot - trasslar med bettet eller liknande kan ofta ha en smärta som blir som om den vore bedövad efter ett tag. Därför skulle jag vara extra försiktig med en häst om den visa samma typ av beteende i början av varje pass.

Innan du köper hästen så se om du har en duktig tränare som kan provrida honom - en duktig ryttare kan känna om det finns spänningar av en grad som kan ge en problem i framtiden. Gör även en ordentlig besiktning och berätta för veterinären om hans beteende.

Sen om hästen är frisk och du bestämmer dig för att köpa honom så kan du använda en martingal för att skydda ditt egna huvud tills du har hittat knapparna. Den hindrar att hästen slår upp huvudet så att du själv blir knockad - men inget mer. Sätter man på en häst andra hjälpmedel eller skarpa bett som helt tar bort "symptomen" på att han inte är nöjd med tillvaron så skjuter man sig själv i foten - och är elak mot sin häst, eftersom man då inte vet om orsaken till hans beteende är borta.
 
Sv: Slår upp huvudet finns hjälp??

Ja om det inte är något fysiskt fel på hästen så finns det ju bara en sak och det är att ryttaren /ryttarna lär sig rida.

Formen sitter inte i huvudet, så om man fokuserar på det och rider med handen är det självklart att hästen stretar emot.
Med mjuka händer och en korrekt stabil sits får man dem att gå i form och slappna av och sluta streta.
 
Sv: Slår upp huvudet finns hjälp??

Jag säger som de andra, en häst vägrar aldrig arbeta i form bara för att testa en ny ryttare..
Däremot verkar det som att hästen blir spänd, nervös eller orolig när en ny, främmande ryttare sitter upp. Ingen ryttare rider som den andre och det är en ny individ som hästen inte känner.

Jag tycker du ska lägga tankarna på hjälptyglar åt sidan, och istället börja arbeta och lära känna hästen från marken innan du sitter upp, det ger hästen också en ärlig chans att lära känna dig och känna tillit till dig.

Sen kan det givetvis bero på andra faktorer att hästen beter sig som den gör också.. det är alltid svårt att svara på över internet när man inte känner hästen ifråga. Men jag tycker att du ska ta det lugnt, håll dig på en nivå där du känner dig säker för blir du osäker och hästen är det så blir det inge bra alls. Ta det lugnt helt enkelt och lär känna varandra innan du sitter upp!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 963
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 958
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp