Slår mot skänkeln vid galopp-Tips!

D

Doris Day

Nu har första istadigheten kommit på mitt 5 åriga sto! Hon har börjat kicka mot skänkeln (ser rätt kul ut enligt de som står på backen).

Någon som varit med om liknande eller har tips på hur man ska bemöta detta?

Jag har bara haft valacker tidigare, Detta är mitt första sto. Upplever att hon blir tjurig när man korrigerar med spö.

Hon fattar rätt galopp och är rakriktad men sedan kommer denna trots efter någon halvsida...då blir det kängrugalopp en bit och sedan ger hon sig oftast.

Vi hade tänkt vara med på programridning 21/4 och önskar få bort detta tills dess.

La denna fråga under fel forum. Moderator får gärna flytta den till mig!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Slår mot skänkeln vid galopp-Tips!

Ligger skänkeln och gnager eftersom hon slår efter en halv sida?

Det kan vara en typisk unghästgrej, tänk på att hingstar säger man till, valacker ber man och ston skickar man en förfrågan med 3 kopior;) .
Var bara konsekvent om det inte är värre än att du sitter kvar, ny skänkel alltså. Undvik i det längsta att korrigera med spöet då hon bara blir tjurig. + att du tappar koncentrationen och resten av kroppens inverkan.
Lycka till!

Kan vara så men inte medvetet i sådana fall och inte något som mina tränare sett!

Rider enligt den filosofin att man ger ett kommando/impuls och sedan ska man lätta. Hästen ska bibehålla detta tills annat kommando kommer.

Tack för tanken ska tänka på det vid nästa ridpass!

Borsalino: Tack för uppmuntran! Det är inga problem att sitta kvar...jag blir mest trött på henne. Har förstått att man får använda mycket psykologi med ston. Det är verkligen helt annorlunda...en utmaning. Såg att du arbetade inom branchen. Skulle gärna höra vad du tror om Bocelli till mitt sto?

http://s165.photobucket.com/albums/u...t=DorisDay.jpg

Borsalino: Tack för uppmuntran! Det är inga problem att sitta kvar...jag blir mest trött på henne. Har förstått att man får använda mycket psykologi med ston. Det är verkligen helt annorlunda...en utmaning. Såg att du arbetade inom branchen. Skulle gärna höra vad du tror om Bocelli till mitt sto?

http://s165.photobucket.com/albums/u...t=DorisDay.jpg
Ser tyvärr ingen bild.

Trevlig dam! Vad har hon för stam? Är hon visad? Vill du ägna dig enbart åt dressyr?

Har förstått att man får använda mycket psykologi med ston. Det är verkligen helt annorlunda...en utmaning.

Vissa ston är verkligen en utmaning:o Har ett praktexemplar hemma...Blir ngt för jobbigt på träningarna så ska gudarna veta att man får reda på detta med en gång:D

Lagom träning, i kortare stunder, sluta när det går bra och varva med mkt skogridning som de bruka älska....så har jag fått jobba med denna dam, sakta men säkert går det framåt, vissa hästar behöver lite längre tid på sig;)

Trevlig dam! Vad har hon för stam? Är hon visad? Vill du ägna dig enbart åt dressyr?

Hon är efter D-Day-Brisad-Utrillo. Hon är bara visad på fölbedömning. Fick 44p då enligt papper 878777. Köpte henne för ett halvår sedan. Hon var då helt grön/oinriden. Idagsläget är hon klar för LC/LB dressyr och vi har hoppat 70 cm bana på träning. Vill inte utesluta hoppning men inga högre ambitioner än lätta klasser där.
Hon har ett bra temperament. Kan elda upp sig lite om vi kommer till ett nytt ställe eller om det kommer nya hästar vid träning. Men det lägger sig efter några minuter. Hon är mycket taktmässig och jag tror att hon kommer ha mycket lätt för samling.

Ursäkta om jag är nyfiken, varför betäcka henne nu, när du nyss fått igång henne?
Hon blir ju inte lättare att utbilda ju äldre hon blir, snarare tvärt om.

Gällande hingstval vill jag inte yttra mig om specifikt om ngn hingst. Men stoet har ju 8 på ben och rörelsernas korrekthet så det underlättar i hingstvalet.
Jag tycker du ska välja en hingst med minst 9:a på huvud hals och bål (där ligger stoets svaghet), bra gångarter och mkt bra temprament. Mao en cool herre, det ligger ju lite "varmt" blod i henne;)

Min pollan har också kickat mot skänkeln så fort det blivit jobbigt.
Jag började med att bygga upp hennes galopp så att hon orkade galoppera rätt, och ju mer muskler hon fick desto mindre blev kickandet.
Men kickar hon nu så korrigeras det med spöet.
Oftast räcker det med en gång, för hon vet att hon gör fel, men hon blir sur.
Fast hon har blivit mycket bättre, har haft henne i ett halvår, innan dess har hon gått på ridskola och flyttat runt på en massa ställen.

Varför spö? Bästa sättet att få ett sto med sig är att rida fram ordentligt, läsa hästen och göra en skiftning i moment innan kicken kommer. Ston skiftar verkligen i sitt sätt och hormonerna gör några av dom svårare att jobba med än valacker och hingstar.

...som alla förstår är jag ingen vän av spö som bestraffningar när hästen gör fel:smirk: ...

Har (tack o lov) inte haft sto själv, men kompisar har och deras unga damer vet ju att galoppjobb ÄR tröttsamt och visar sin protest genom just kickandet. Hon är ju inte riden så länge och tycker nog att det är jobbigt, träna mkt igång och avsaktning, gärna i töm om du kör det, lite låga hinder för att stärka upp ryggen... Det går över när hon orkar mer, förhoppningsvis har hon annat att tänka på den 21:a...

Tack för alla kloka råd!

Idag la jag fram en blå plastvattenmatta. Jag fattade galopp efter hörnet i anridningen. Damen kickade inget...fokus på mattan istället!

JA vi tjejer och hormoner...tycker synd om karlarna ibland...

Borsalino; Förstår att det kan verka konstigt att jag vill betäcka nu. Men min tanke är att hon ska ändå inte ridas mer än 4 ggr/vecka närmaste året, iom att jag vill skynda långsamt, pga att hon var totalt grön när hon kom till mig.

Rätt jobbat!!! Det är så vi får göra med töserna ju;)...Du löste det på ett positivt sätt både för dig och hästen.:bow:

Jag bestraffar heller inte gärna med spö då jag anser att det är svårt att vara så punktlig i korrigeringen att den kommer precis när den ska.
Men just i galoppen har jag gjort så några få gånger för att bli av med denna ovanan, ponnyn har gått på ridskola innan och lärt sig att folk blir rädda om hon gör så.
Och det tog hm mindre än en månad från det att jag fick henne tills att hon hade slutat helt med kickandet.

Testa att använda enbart resten kroppen istället för skänkeln. Lägg över vikten och gör "skänkeln" med sittbenen.

Liknande trådar

Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 269
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 377
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama