Slår med tömmarna

F

Fjunet

Slår ni med tömmarna när ni vill att hästen ska öka tempot? TYVÄRR så har någon lärt min häst att det betyder framåt och lyssnar på pisken gör han inte, så jag har endast smackandet och ordet "fram" att förlita mig på. Men så är han ju också shettis, så ni kan ju fatta vilka diskussioner vi har ibland på vägen när gräset böljar vid vägkanterna :eek: Jag tycker det känns trist att drämma till med tömmarna, måste vara jobbigt i munnen och det ser dessutom ganska trist ut... Hur gör ni? Jag drämmer faktiskt till när han verkligen är störig, jag får absolut inte förlora en diskussion för då är det kört (ordskämt! :D) nästa gång diskussionen kommer upp igen :crazy:

Sv: Slår med tömmarna

Att använda tömmarna = fulkörning ;)
För jag antar att vi pratar vanlig körning nu och inte travkörning. Jag använder så gott som aldrig tömmarna annat än till att styra och svänga med.
Min häst är extremt lyhörd på rösten och gör det mesta man säger till om, men..... det finns tillfällen då han får sig en rejält klatch av tömmen i arslet :angel: men då har han riktigt fula hyss :eek: på gång.

Kan inte vara lätt att ha det som du, du får använda ditt tålamod och trimma den dit du vill :)

Vi pratar om vanlig körning! Håller med om att det är fulkörning.

Han lyssnar faktiskt bra på rösten, men det gröna gräset lockar ibland! Han blir dock bättre och bättre. Nu sneglar han bara på gräset och funderar på om han ska stanna eller inte :D - och då kan jag korrigera det direkt.
Ökar oftast tempot när man smackar och lyssnar på stanna/ptroo. Tycker det är ganska bra för en trettonårig minishettiskille som stått på ridskola och blivit motionerad max 1 gång i veckan, och som är van vid att få göra som han vill :)

Min är också en shettis,men han går helt efter rösten jag har olika komando för olika saker...smacka jag så är de framåt...när jag gör ett "pysande" ljud så är de öka, "woooohw är sakta .."ehhhii" är lyssna på mig/koncentrera dig ..."aaaahaaah" sluta "dumma dig" ...osv.
,han skulle inte drömma om att dra ner huvudet när han blir jobbad eller så, men när han har grimma på sig och man går till/från hage osv kan han ibland dyka neroch ta sig en tugga gräs.

Det händer att jag klatchar till min pålle när han antingen busar eller inte lyder ett kommando, det är dock VÄLDIGT sällan. Vill inte använda pisken mer än att "peta" med eftersom han har en väldigt respekt för spöet och jag vill inte skrämma honom med den.

Använder inte tömmarna till att mana på hästen, tycker det är lika illa som att man skulle börja vifta med tyglarna när man rider, för att få hästen i trav.....Det blir lite dubbla budskap, frammåt- men ändå med ryck i munnen. För det är svårt att klatcha med tömmarna utan att samtidigt dra i munnen.....

Jag använder endast rösthjälper. Lyssnar inte hästen på dem är den inte framför skänkeln/tömmen. Detta arbete befäster jag på markenförst. Funkar det sen inte framför vagn, går jag tillbaks och sätter hjälperna, på marken. Samma sak som en nh-människa kör ledarskapsövningar antar jag.

Men till din häst, en shettis som dessutom gått och bara drällt, så förstår jag ju att man inte kan göra som på tex ett halvblod. Men man kan uppnå samma sak fast med andra medel, fast man behöver kanske par doser mer tålamod.
Slutmålet är att hästen ska bli lyhörd och respektera dina hjälper. Smack betyder fram. Travkommandot betyder trav. Oavsett. Och då tycker jag en rätt använd pisk, kärlek och tre ton tålamod, men inte rucka på sina gränser funkar bra. Även på en shettis. Men sen när jag väl kör så använder jag mer sällan pisk som framåtdrivande hjälp, iaf på det sättet.
Det är lite svårt att beskriva hur jag menar ,ed använda pisk på rätt sätt, men du måste liksom klatscha till honom på ett sånt sätt så han bryr sig. Inte bara stå och banka om du förstår.
Jag tror du är på god väg, han är ju redan bättre. Men nu vet du hur jag gör.
MVH Zenith

Men jag förstår inte vad det är för fel med att ge hästen ett kommando genom att lätt lyfta tömmen o smacka samtidigt?

Anses det som fulkörning!!??

Ojojoj..det är mycket jag inte har hört under de 20 år jag har kört häst! ;)
Men samtidigt spännande att höra om de olika körstilarna.

Som western kontra "engelsk" ridning liksom, eller hur? :bow:

Kram Kim

jaha, läste fel. trodde det var från stillastående till "igångsättning"...inte att använda tömmarna för att öka tempot.

För om min häst tex stannar..och jag vill ge en förstärkning av smackandet så lägger jag ju tömmen lite lätt på länden..samtidigt som jag ger kommando för att "gå framåt"!

Trygg skrev:
jaha, läste fel. trodde det var från stillastående till "igångsättning"...inte att använda tömmarna för att öka tempot.

För om min häst tex stannar..och jag vill ge en förstärkning av smackandet så lägger jag ju tömmen lite lätt på länden..samtidigt som jag ger kommando för att "gå framåt"!

Det är det pisken är till för. Då behöver du inte rycka hästen i munnen om den inte lyder röstkommando.

oj..känns som om jag kommer från en annan planet här inne :)

Men jag tror att jag efter mer än 20 års körning är så säker på handen att jag inte rycker min häst i munnen bara för att jag lättar tömmen..samtidigt som jag gör det så släpper jag ju givetvis efter..

Hur har jag kunnat överleva alla år med körningar inom travet...uppdragskörningarna mitt inne i centrala göteborg, körningen i skogen med kallblodstravaren eller nöjeskörningen med haflingern..

Stackars min ardenner Trygg när han kommer hem...och nu har man blivit med shettis också..

Hujeda mig, hur ska detta gå! :eek:

Senast ändrad:

RebeckaKihlberg skrev:
Min är också en shettis,men han går helt efter rösten jag har olika komando för olika saker...smacka jag så är de framåt...när jag gör ett "pysande" ljud så är de öka, "woooohw är sakta .."ehhhii" är lyssna på mig/koncentrera dig ..."aaaahaaah" sluta "dumma dig" ...osv.
,han skulle inte drömma om att dra ner huvudet när han blir jobbad eller så, men när han har grimma på sig och man går till/från hage osv kan han ibland dyka neroch ta sig en tugga gräs.

Men visst har du kört in din häst själv? Det är ju någon som lärt min häst att dask med tömmarna betyder framåt, det märktes på honom direkt :(

Det behöver du inte känna. Jag tänkte bara att det är väl det man använder pisken till? (fast jag kunde ha skrivit det på ett trevligare sätt...) Jag tvivlar inte alls på att du kan köra eller att dina hästar mår bra. Däremot kan "ovana" som använder tömmarna som drivning skaka rätt bra i munnen och skapa förvirring. Jag tycker bara personligen att det är bäst att undvika. Men visst gör jag det också när jag blir riktigt irriterad på ponnyn som helt plötsligt inte kan stå still tex :D

Det skall nog gå allatiders. Ta det bara lungt. Det finns sååååååååå många här inne du kan få goda råd av.

När jag tänker efter så har jag kört över den ungerska pustan också...det var ett minne det! bla bla

för att inte tala om när jag var arbetskamrat med jydskarna på Carlsbergs bryggeri...herrejösses så mkt öl vi drack!..bla bla bla

Å vill ni höra när jag körde rysk postvagn genom sibirien..ojojoj...vargen var oss tätt i hälarna men JAG..bla bla bla

OBS! Ovanstående var en drivning med mig själv...då jag tyckte det luktade lite besserwisser över mitt förra inlägg...

Lita på att här kommer att rådfrågas Åke! Det är det detta forum är till för!
Alla är Percy Nilegård o farbror barbro..jag MED!!! :D

Är det dig hon menar med farbror B ;)
Tycker mig minnas ett inlägg för länge sen, var det nåt om pipa och vadmalsbyxor, eller :D
Lotta
Som kan vara en riktig messerschmitt ibland, men här försöker jag vara ödmjuk, ny som jag är inom körningen. Fast nog sticker det fram ibland!

Har oftast pisk, men nog händer det att jag använder tömmen för att klatscha med ibland, just nu någorlunda ofta eftersom jag börjat köra par utan partömmar och inte litar på min förmåga att hålla reda på en pisk också, förutom två tömmar i varje hand.

Apropå pisken, så tycker jag att jag får bra reaktion på den segare av dem om jag petar till på baksidan av låren, under baken, s a s. Han var ganska nonchalant till att börja med, men just där fick jag en bra reaktion som jag kunde förstärka, och nu har han blivit bättre för piskreaktioner öht.

Asa_S skrev:
Apropå pisken, så tycker jag att jag får bra reaktion på den segare av dem om jag petar till på baksidan av låren, under baken, s a s. Han var ganska nonchalant till att börja med, men just där fick jag en bra reaktion som jag kunde förstärka, och nu har han blivit bättre för piskreaktioner öht.

Hehe...jag har kommit på samma sak! Men jag tror också det kan ha och göra med att det inte finns så mycket kvar av shettisar när alla seldelar och vagnen kommer på :D Prova kör med dressyrspö (om du inte redan gjort det) så kommer man åt bättre/lättare!

När jag har vagn på, så har jag lagt snärten "underifrån" i en cirkelformad rörelse från sidan (någon som fattade det där?). Fungerar också väldigt bra när det är liggande läge som planeras av buset i fråga :devil: :D

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 544
Senast: ptr
·
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 469
Senast: Cämz
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 411
Senast: ghost
·
Träning Min lilla ponny är mycket tömkörd och det har gått bra. Hon har varit förkyld och har vilat i typ tre veckor nu. Hon brukar bli rätt...
Svar
6
· Visningar
1 497
Senast: Maris_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka