Slår med svansen??

Demon

Trådstartare
Hej!
Brukar inte va inne på det här forumet men nu har jag en liten fråga. Det är så att våran ena hankatt (Zingo) går omkring och slår med svansen, även när han ligger och sover på soffan. Typ som han är arg/irriterad på nåt. Men jag kan inte riktigt komma på vad. Har inte gjort så förut och han blir två i april.
Han har ju viftat på svansen när han lekar med nån av dom andra katterna. Fast det är inte riktigt samma sak, nu är det mera att han slårr/piskar med svansen. Varför gör han så är nu min frågan? :confused:
Kan han vara irreterad på nån av våra andra katter? Det är tre hanar. Zingo (Gul/Vit) och Soda(Randig) som blir två år i vår och är kastrerade och sen Dr.Pepper (Grå/Vit) som är ett år och inte kastrerad än.

Här är en bild på alla tre samlade plus min hund :D

{95d7f882-3e03-42bd-8390-75aea0f022ef}.jpg

Sv: Slår med svansen??

Min ena kisse slår och piskar också med svansen hela tiden. Stilla är den i princip bara när hon sover. Jag har också undrat varför, för hon är inte arg eller irriterad. Jag misstänker att det bara är nån "ovana". Du vet, en del människor sitter ju och "hoppar" med benet och kan knappt sitta stilla. Eller ska pilla med händerna på allt. Kissen slår med svansen.

Enligt min erfarenhet och vad jag fått lära mig, så slår en katt med svansen av olika orsaker. En katt som vilar och samtidigt slår med svansen vill oftast vara ifred. Det betyder inte att den är irriterad eller arg utan den vill bara vara ifred. Katter är inte flockdjur och är ganska självständiga djur, därav är detta inte alls konstigt.

Sen slår en del ofta med svansen när de är lekfulla också. Det kan hända även när de ligger och vilar, att de blir lekfulla och när de får chansen så smäller det - på lek. ;) Upplevde det senast i morse när hankatten låg med mig i sängen med svansen ivrit piskande och hunden gick förbi. Han fick sig några dängor i huvudet :D men som sagt bara på lek och utan klor.

Man kanske kan samanfatta att när en katt slår med svansen så är den inte helt avslappnad utan är medveten på något sätt. Sen får man se till individen, alla är olika.

tintilar skrev:
Enligt min erfarenhet och vad jag fått lära mig, så slår en katt med svansen av olika orsaker. En katt som vilar och samtidigt slår med svansen vill oftast vara ifred. Det betyder inte att den är irriterad eller arg utan den vill bara vara ifred. Katter är inte flockdjur och är ganska självständiga djur, därav är detta inte alls konstigt.
Det är nog väldigt olika. Jag har också fått lära mig det, men när det gäller min katt slår hon så gott som alltid med svansen och det även när hon INTE vill vara ifred. Det är jordens mest sociala och gosigaste katt, men hon kan inte ha svansen stilla bara...

Jag har även hört (läst i kattbok) att katter kan slå med svansen när de är osäkra/villrådiga. Exempel från boken var en katt som står i dörren och inte kan bestämma sig om h*n ska gå ute eller inte. Det finns saker som lockar på båda sidor om dörren och därför stannar katten halvvägs ut (vem har inte upplevt det? :angel: ) och svansen börjar svänga som ett tecken på "villrådigheten".

Liknande trådar

Övr. Katt I februari blev vi tvungna att ta bort ena katten akut. Kvar blev min kisse som fyller 15 i år, hon har aldrig varit ensamkatt (överlevt...
Svar
8
· Visningar
1 130
Senast: Crossline
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 271
Senast: Dopy
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 283
Senast: Mahonia
·
Övr. Katt Suck... Det har ju dykt upp minst en okastrerad hankatt som stryker här och letar mat, kissar ner mitt silage och ffa skrämmer bort...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 151
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar