Slår med huvudet

Tigertofflan

Trådstartare
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro längre. Varje vår börjar pålle slå med huvudet när vi rider ute. Han frustar och han håller på som om han försöker få bort något från näsan, i alla gångarter. Jag har hela tiden trott att det har varit flugor han har varit besvärad av, men nu på sista har jag verkligen tittat, och han har inte haft NÅGRA flugor på huvudet! När vi kommer ner till ridhuset och rider där slutar han helt.
Spontan tanke: Kan hästar reaggera på pollen?

Vad kan det annars vara? Och vad kan man göra åt det? Det stör inte mig speciellt mycket, jag jobbar honom ändå inte ute, men det är ju synd om honom om han så uppenbart stör sig på något.

Jag vet inte om jag lagt denna tråden rätt, moderator får gärna flytta om den ligger fel.

Sv: Slår med huvudet

Min första tanke är: hur har du tyglarna när du rider ute? Slår han med huvudet om du länger tygeln? Eftersom vissa hästar blir hetare ute så kan de kräva mer tygel när de rider ut.
Men du säger ju att du inte jobbar honom..

Pollen borde ju finnas i ridhuset med (och kanske även damm...så)

Kanske får han insekter i näsan (som MC åkare utan visir) när han är ute? Knott och sånt smått..

Jag skrittar på långa tyglar när han gör så. Han slår även på korta tyglar dock, därför undviker jag att rida på korta tyglar när vi bara ska ta oss från ett ställe till ett annat.

Ja, dedär insekterna. Jag tycker att ibland har han verkligen inga insekter runt sig! Men jag tänkte att jag kanske skulle prova att köpa ett sånt där nät man kan fästa i nosgrimman. Tror ursprungligen det är till hästar som har headshaking. Ska bara leta rätt på den igen..

Hittade den nu...

Net%20Relief%20Black.jpg

Men 410 kronor plus frakt känns saftigt alltså.. :crazy:

" Hjälper hästar som har besvär med insekter och pollen under vår - sommar - höst. I Storbrittanien är problemet med headskaking mycket stort men även i Sverige börjar hästar diagnosticeras som headskakers, dvs har ett säsongsbetonat problem med luftvägarna som resulterar i kraftig skakning av huvudet vid ridning och utevistelse.

I Storbrittanien är det tillåtet att tävla med Net Relief Muzzle Net via organisationerna British Dressage och British Eventing. Kliniska tester visar att 79 % av drabbade hästar, konstaterade "head-shakers", blir hjälpta av Net Relief Muzzle Net."

Senast ändrad:

Ett sådant flugnät för mulen ser ju lätt ut att kunna fixa till själv. Finns ju flug/myggnät att köpa i de flesta affärer och sen bara vika kanterna sy. Fästa kardborreband där det ska fästas i tränset.Kostar inte många kronor... Det finns ett lite "hårdare" material som de använder till att göra flugnäts dörrar av, grått till färgen kanske det skulle passa bättre,men man måste då fodra kanterna för annars kanske det orsakar skav.:idea:

Sant i och för sig, men hur får man det att forma sig runt mulen? Sy in nån metallskena i fållan längs kanterna eller?

Jag (mamma ;)) har sytt några såna nät i reserv. Köpte tyll i tygaffären och mätte på nosen. Var bara att sy några veck därnere så "viker" den sig, och ett kantband på. Jag köpte nog lite för tunn tyll, den är lite fladdrig och åker "in" i näsan när det är motvind.

Kolla sadeln för säkerhets skull. Ponnyn jag rider (fuxen duvet) kastar ofta med huvudet när man rider och det visade sig vara sadeln som satt knasigt, för när tränaren paddade upp den slutade han.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 740
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 237
Hundträning Ni som har aktiva hundar som behöver mycket fysisk och psykisk träning för att må bra skulle ni kunna hjälpa mig med ett typ schema för...
2
Svar
23
· Visningar
1 970
Senast: Monstermom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar