Slår ihop sina tänder!

Piruette

Trådstartare
Min häst "slår ihop" sina tänder när vi travar o galopperar....
Spelar ingen roll ifall han går med fria tyglar lr samlad... det klapprar ändå...

Nån som varit med om samma sak? lr vet vad det kan vara för knas?:confused:

Ett ganska störande ljud.... o han gör det inte alltid.... nästan lite periodvis...:bump:

Sv: Slår ihop sina tänder!

En travare jag red förut gjorde så för att han blev lite stressad, men hans huvud åkte upp i vädret då oxå.

När jag leder min häst ibland så klånkar det i hans mun, o jag tror att det är för att han är avslappnad.

Det är alltså inte på samma sätt dessa hästar har slagit i hop sina tänder. På den förstnämnda så var det framtänderna som han slog i hop o på min häst låter det som tänder längre bak.

Hur dant slår din ihop dom då?

hmm, ja på vilket sätt?.... Inte är han stressad allafall.. (vet han inte vad det är:) )... så jag undrar om det inte kan vara det att han är avslappand.... red ett dressyr pass idag... han var jättefin o mjuk.... men... Det är jädra klapprandet m tänderna... :crazy:

Tog tag i hans mule o "ruskade" lite på den när han stod i hagen o det klapparade lika mkt då... kanske är det nåt jag får vänja med vid?

Det konstiga är bara det att jag har haft han sen han var 6mån (nu är han 6år) o det är nu sista halvåret det börjat komma....

Jag antar att du har gjort/tänker göra en tandkoll....

Red en travare tidigare som var orolig i munnen, hon gick och lekte med bettet hela tiden vilket gjorde mig totalt galen tillslut. Bekanta till mig tipsade mig om att använda achenremmen (vilket jag var övertygad om att det inte skulle funka då jag tidigare ridit med remontgrimma) men jag provade iaf bara för att de var så övertygade om att det skulle funka och det var inte jag. Väl på med achemnremmen började hon att klappra tänder så fort man tog lilla minsta i tygeln.
Jag plockade bort achenremmen efter två ridturer och bytte till ett rakt happy mouth-bett som hon har fungerat super på. Hon plockar fortfarande med sitt bett men inte lika irriterat som innan.

Kanske inte samma sak som du råkat ut för, men det är den erfarenhet jag har av klapprande tänder.

//Lillan

Liknande trådar

L
Hästvård Hej! Jag undrar lite om en häst reagerar i en framkota, är det samma sak som kotledsinflammation då? Eller kan det vara nåt annat? Att...
Svar
6
· Visningar
1 058
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det sägs att man blir som sina föräldrar när man blir äldre. Jag har alltid fått höra att som kvinna så kommer jag att bli som min mamma...
Svar
0
· Visningar
583
Senast: cassiopeja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar