Slår ihop hovarna?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag har en ponny med mycket arab i sig, kort rygg och relativt långa ben. När han travar på tygeln slår han ibland i yttre benparets hovar i varandra, han hinner liksom inte lyfta upp framhoven innan bakhoven sparkar i. Det rör sig inte om balltramp.

Vad ska jag göra för att frambenen ska lyfta lite tidigare från marken? Oftast är det det yttre benparet som slår ihop när jag travar på volt, men ibland också ute i skogen. Problemet verkar ju vara att han får in bakbenen för långt under sig?! :confused:

Sv: Slår ihop hovarna?

på fram eller bak? Jag tror han slår ihop framhovens sula med bakhovens hovvägg/tå, men jag vet inte exakt då jag inte har någon annan ryttare till honom.
Jag har svårt att se på vilket sätt boots skyddar.

Det du vill göra för att undvika problemet är att påskynda överrullningen av framhovarna. Anledningen till att hästen slår ihop är helt enkelt för att han inte flyttar sina framhovar tillräckligt snabbt. Detta kan bero på flera saker:
* Hästen är framtung= lägger mer vikt på frambenen och därför tar det längre tid innan den kan lyfta framhoven
* Hästen är skodd med för långa tår= tar längre tid för hoven att rulla över.

Att lägga på ett par boots skyddar ballarna (om man är orolig för tramp, vilket du inte verkar vara), men förstärker även problemet genom punkt ett- att du lägger ännu mer vikt på framdelen.
Mitt tips är att se över skoningen och diskutera med hovslagaren om ni kan korta tårna fram på hästen, samt se över ridningen. Eftersom det främst sker när han går "på tygeln" är han kanske inte aktiv genom hela kroppen och blir därigenom framtung?

Min häst har rätt kort rygg och har också haft mycket problem med att hon slår i sko.
Speciellt när hon är pigg och "springig" slår hon i mycket. Det som funkar på henne är halvhalter, halvhalter och halvhalter så att hon inte "springer ifrån sig själv"

Jag får se hur han blir efter helgens verkning. Tack för synpunkt. Min häst har 2 lägen i formen... "på tygeln" eller med sänkt rygg och katapultbakben... Därför kommer det bara när han går på tygeln.

Jag funderar lite på det du skrev om att det främst är det yttre benparet som slår ihop. Är han kanske lite låst i bogarna? På en volt måste ju det yttre benparet ta längre steg för att komma runt så att säga. Kanske har han svårt att få fram bogen och länga steget. En ET som lossar honom lite?

Går han ärligt i form eller bara kröker på nacken? Araber har ju en förmåga att göra det och tycka att de ser väldigt snygga ut;) men de jobbar inte med bakben och rygg. Vad händer om du rider i låg rund form?

Korta tån fram och lätta överrullningen är ju ett bra tips.

han är genomgången av kiropraktor i våras och "uppföljningskollad" i början av sommaren. Jag har också tänkt på det, att det INRE benparet är det som borde slå ihop, ifall det fanns någon logik. Han är inte så stark i sig själv och skjuter gärna ut rumpan (satt en låsning i korset) men jag tycker att det blir bättre och bättre. Jag försöker rida honom så låg som möjligt, eftersom han inte orkar bära sig i en hög form. Först och främst ser jag hur det blir efter verkning, sedan får vet/kiropraktor komma ut igen och se ifall låsningen kommit tillbaka.

Medger att han stundtals säger "kolla matte jag är supersnygg!!!!!!!!" Men då känns ju det så försöker jag komma ifrån det... :D

Är det så att han vill gå undan bettet? Ibland kröker de ju nacken för att de inte vill ta stöd på bettet. Har du kollat tänderna? Jag brukar börja med att utesluta de "enkla" sakerna.

Tänder är kollade, hästen är genomgången av kiropraktor. Han gillar inte att man bestämmer över honom, det bett han trivs bäst med är pelham med tygeln i översta ringen. Tredelat gillar han inte alls.

Jaha, mina idéer är slut vad gäller hästen. Då återstår ryttaren;) Har du någon tränare?

Föresten...hur gammal är hästen? Är detta något nytt eller har han gjort så här hela tiden?

Min ena häst tenderar att slå ihop (men han gör det mest på rakt spår och liksidigt).

Han har i perioder överrullningsskor fram samt att framhovarna hålls korta. Bak har han lite längre skor för att fördröja steget något. Fungerar fint på honom och hovslagaren sköter det utmärkt.

Sedan har jag ofta boots fram på honom just för att han lätt trampar sig annars, men det verkar inte vara problemet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 726
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 574
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 864

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat