Slår i, eller?

S

Svalan

Jag har märkt att när jag travar, i mellantempo främst, både på tävling och träning att bakhovarna liksom slår i på något sätt. Jag vet inte var det kan bero på, men det låter som om man slår två järnklumpar ihop ungefär.:confused:

Sv: Slår i, eller?

Det kallas för att hästen smider, varför? Dels kan ju faktiskt hästen behöva bli balanserad genom skoningen, men även du som ryttare påverkar detta mycket. Hästen smider när den blir för lång och osamlad, då tappar den balansen. Just att din häst smider i mellantempo, kan bero på att din häst inte är färdig för just det ännu. Det fattas muskler och ork helt enkelt.

Säg Boj, har du något tips på när hästen trampar sig med bakhovarna på fram"hovarna" (ja, du frstår säkert vad jag menar :smirk: ) i traven? Hovslagarna skyller på varandra men jag funderar på om det bara är att acceptera pga extriören?

Han gör så även när han inte har ryttare under sig, när han tar i riktigt, främst i ökat tempo där han har stora rörelser.
Jag har lätta boots som skydd vid ridning och träning vilket i alla fall minskar skaderisken.
Men helst skulle man ju vilja komma från det helt, om det går.

Den ena hovslagaren kortade baktån lite, vilket den andre hovslagare sa att man inte skulle. Han ville i stället länga tån något och tyckte att hästen som den är skodd nu stod för mycket under sig...
Vem ska man lita på?

Nu vet inte jag hur mycket din häst tar i fram med bak, det finns lite olika vägar att gå just vad gäller skoningen. Så jag tror egentligen inte att någon har fel av hovisarna, det gäller bara att träffa rätt samt att låta hästen få vänja sig vid detta.

Dels kan man sko med mycket kort tå i bak, då snabbas överullning på i bak men hjälper inte om hästen tar ett kraftig understeg.

Sen kan man även hålla tån fram mycket kort och bak något längre, då snabbar man på överullningen fram så att dessa hovar hinner undan innan bakbenen tar i.

Vilket som passar er får du klura på själv, svårt att säga när man inte ser hela händelsen sas.;)

Så brukar det låta om min hästs hovar också och bara i traven och då är det bakhovarna som slår i framhovarna.. Men han slår sig inte eller så, det är bara stegen som inte är anpassade, typ :crazy:

Jag skrev fel i mitt inlägg ovan, det ska vara att den andre hovslagaren ville länga tån på framhovarna... om det missuppfattades, men det spelar kanske inte så stor roll i sammanhanget...

Jag ska "tjutsa på honom" på ridbanan och filma. Kolla på det i slowmotion sen, kanske visa för hovis, det borde vara optimalt.

Är det inte konstigt att inte fler hovslagare bryr sig om att kolla hur hästen rör sig? eller är det självklart att de ser det i hovens/skons slitningar?

Tack så hemskt mycket för alla bra tips, särskilt ett stort tack till Boj!

marijaa skrev:
Är det inte konstigt att inte fler hovslagare bryr sig om att kolla hur hästen rör sig? eller är det självklart att de ser det i hovens/skons slitningar?
Det där har jag också funderat över! Intressant om vi kan få en liten diskussion!

Boj skrev:
Det kallas för att hästen smider, varför? Dels kan ju faktiskt hästen behöva bli balanserad genom skoningen, men även du som ryttare påverkar detta mycket. Hästen smider när den blir för lång och osamlad, då tappar den balansen. Just att din häst smider i mellantempo, kan bero på att din häst inte är färdig för just det ännu. Det fattas muskler och ork helt enkelt.

Det verkar som om det är så, min häst är rätt muskelfattig, men orkar ändå bära mig. Än så länge håller jag på att jobba på honom!

Vissa hovslagare skor för att gångarterna ska bli bättre andra för att det ska bli en bra hovvinkel. Min häst blev halt då den förra ägaren hade en hovslagare som skodde med långa tår bak. Det är ju många som gör det men jag tror jag håller mig till en korrekt hovvinkel istället så att hon håller.

Nu måste man inte ändra hovvinkeln i sådana här fall, jag tycker själv det är vansinningt att ändra i vinklar för att ändra gången. Men man kan korrigera detta genom att lägga in eller ut bakkappan på skorna för att hjälpa när hästen smider, hur det ser ut för var och en måste hovslagaren avgöra.

Min häst smider också i traven då den ännu inte är balanserad nog. Tyvärr hade detta gått så långt att det hade blivit en liten liten spricka i hoven, och där hade det letat in sej bakterier som hade legat där och haft det kuligt. Lika kuligt var det inte för mej och min häst, men vi har nu tagit hjälp att hovslgaren som har hjälpt oss.

marijaa skrev:

Ursäkta urspårningen i tråden, men Boj har redan kommenterat smidningarna jättebra som vanligt ...

Jag tror inte att det är yrket hovslagare som sådant, utan snarare individen som skor. KAN de tillräckligt mycket om gångartshästar, vill de se och är de intresserade av att hjälpa?

Och frågan till oss hästägare; väljer vi rätt hovslagare och ger vi denne så goda förutsättningar som möjligt för att göra jobbet? En dialog är inte fel, för att inte tala om basic-grejjorna som att hålla en för hästen passande intervall på skoningen, smart foderstat osv. Det kan vi enkelt påverka, liksom att hästen är förberedd för skoningen (alltifrån torr till "lättskodd").

Sen får man inte glömma att det finns fler faktorer som påverkar steg och gångarter.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 452
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka