Släpvagnsvikt - B-körkort??!!!

S

Solosanta

Jag har just upptäckt att min större modell på bil med en V6-motor endast får dra ett släp med maxvikt 960 kg!!!
Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Står nu inför att ta ett E-körkort eller byta bil. Är dock inte helt hundra på det här med släpvagnsvikter etc, kanske någon kunnig och snäll människa här kan råda mig?

Har kikat på en annan bil, där det står :"Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1530 kg". Får jag med denna köra ett släp med totalvikt på 1400 kg där maxlast är 620 kg??
*förvirrad*
Tacksam för svar!!!!

Sv: Släpvagnsvikt - B-körkort??!!!

Ja det får du. Men jag rekommenderar E-kort starkt. Livet blir så mycket lättare då.

Mvh

Tora

Ja så länge bilen är gjord för det. Ibland kan den vikten för körkortet och maxbelastningen på bilen inte stämma överens. Så kolla den också så den är över 1400kg.

Fast hon får fortfarande dra den. Därmot så får hon inte lasta den med upp till det bilen får dra.

Mvh

Tora

Info från Vägverkets hemsida;

* Släpvagnens totalvikt (1400kg) får inte vara högre än bilens tjänstevikt (1530kg).
* Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg (2930kg).

* Släpets maxlast 620kg är det du max får lasta, för att inte överskrida släpets totalvikt 1400kg.

Alltså väger själva släpet 1400-620=780kg.
Detta kan man se på www.vv.se och söka på reg.nr.
- Så om du har en tung häst (650kg el häst + mycket packning) och skulle mot bli stoppad och vägd så innebär det böter! Det är ju olagligt, har dock aldrig hört någon som blivit vägd....

Jag misstänkte att det var så du menade men förtydligade bara. Det var en tråd om en sådan bil för några veckor sedan. Den fick teoretiskt dra ett släp med totalvikt 1450 kg men i praktiken bara dra 1200 kg. Vissa påståd då att hon inte fick dra släpet alls med B-kort. Därför ville jag vara extra tydlig.

Det är ju inte alltid så enkelt med dessa totalvikter och tjänstevikter hit och dit.

Mvh

Tora

Tack alla för denna info... :bow: Det är ju en djungel med alla dessa vikter. Tänk vad många som säkerligen kör runt "olagligt"...
Har dock hört att dessa regler är på väg att ändras, men det lär väl ta sin lilla tid!

Det händer då och då att någon blir vägd. Jag har råkat ut för det en gång.

Man får dock inte glömma att kontrollera att bilen verkligen får dra så mycket (precis som 95johsv skrev).

Mvh

Tora

En liten fråga till... :D Ni som verkar "kunna" detta. Om jag nu skulle köra min nuvarande bil (med max last på släp 960 kg med B-körkort, dock 1900 kg med BE) och jag blir stoppad! Får jag lov att åtminstone ta mig hem igen, eller vad?? :confused: Det beror väl iofs på polis etc, men vad är det egentliga "straffet"??

Nej. Du får lämna transporten där du blev stoppad. Du har inte körkort för denna kombinationen. Det är samma sak som om du kör bil utan körkort och blir stoppad.

Mvh

Tora

Hade själv problemet när jag skulle köpa släp för nåt år sen.. Vad jag kunde läsa mig till då iallafall var att ja de kommer att ändra regeln (om några år typ) men att det fortfarande kommer att krävas nån form av "körkort" för det...

Jag löste det genom att köpa en 1(½)hästars släp till min mindre kombi- funkar kalas! Om man bara har en häst vill säga.... :bump:

Du riskerar körkortet. Om kombinationen är olaglig redan på pappret blir det rätt säkert körkortsindragning, om det inte finns mycket speciella omständigheter som gör sig gällande.

Du får INTE ta dig från platsen, du får försöka hitta en annan förare.

Ojdå..:o
Tänk så mycket jag har kört runt i tron om att det var helt lagligt... Men det är ju helt bisarra regler egentligen. Här har jag en STOR bil som klarar av att dra en hel del (med E-körkort) men knappt ens en liten släpvagn med vanligt körkort.
Blir nog till att byta bil ganska omgående, då jag måste ut och köra på min pålle...!

Reglerna är egentligen inte alls bisarra!

ALLA släpvagnar som väger över 750 kg är tunga släp.

Sen kommer det bisarra :eek:

Vi har generella dispenser som säger:
* Släpvagnens totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt.
* Släpvagnens och bilens sammanlagda totalvikt får inte vara högre än 3.500 kg.

Intressant att höra att vissa har blivit stoppade och kontrollerade.
Det är nog många ekipage idag som är ute och åker och inte är lagliga.

- Är det någon som vet något om den ev. lagändringen som kan komma ang vikter på bil och släp gnm EU?

Är det någon som vet något om den ev. lagändringen som kan komma ang vikter på bil och släp gnm EU?

Enligt vad jag läst tidigare på Internet så ska ändringen vara genomförd senast 2012. Men jag kommer inte ihåg vad som stod gällande vikter m.m. Har letat men hittar inte.

Hittade däremot denna text (som är 1 år gammal);

2006-05-24 EU:s transportministrar har fattat beslut om direktiv för ett nytt gemensamt EU-körkort. I det direktivet ingår också att det kommer att bli tillåtet att med B-körkortet köra personbil med släp som väger upp till totalt 4.250 kilo.

Förutsättningen är dock att körkortsinnehavaren har gått en utbildning i släpvagnskörning. Direktivet ska klubbas också i EU-parlamentet innan det är slutligen godkänt, men det ses som en ren formalitet eftersom alla är eniga. När det sedan är klart, troligen före sommaren, är det dags för det svenska Näringsdepartementet att börja arbeta med att anpassa de svenska lagarna enligt direktivet.
- Vi räknar med att det kommer att ta närmare 6 år innan allt är klart för lagändring här hemma, säger Hans Mattsson, utredare på Vägverket.En av anledningarna till att det kommer att ta tid är att man vill vänta in grannländer och andra EU-länder, så att samma regler gäller överallt när människor åker över landsgränserna.
Hur den utbildning som kommer att krävas ska göras är i dagsläget oklart. Det kan vara en endagsutbildning hos av Vägverket ackrediterade företag eller så väljer man att examinera utbildningen i form av körprov à la uppkörningen för körkortet.

Saxat från http://www.husvagnochcamping.se/content/92/

Senast ändrad:

Fast hon får fortfarande dra den. Därmot så får hon inte lasta den med upp till det bilen får dra.

Mvh

Tora

Vet ej om jag var riktigt med på noterna nu :angel:, så jag ber om ett förtydligande.

Vi tar min förra bil som exempel. Där stod det i registreringsbeviset:
Max släpvagnsvikt B-körkort: 1360 kg
Max släpvagnsvikt: 1300 kg

När jag kollade upp detta så innebar det att "normalt" så får man dra ett släp vars totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt. Bilens tjänstevikt var 1360 kg. MEN - sedan har fordonstillverkaren satt en gräns på 1300 kg då det anses att bilens konstruktion inte klarar mer.

OM jag då har ett släp med en totalvikt på tex 1350 kg, och en lastvikt på 600 kg, om jag då bara lastar släpet med 550 kg, så släpets bruttovikt blir 1300 kg, får jag då dra det släpet lagligt med ovanstående bil, på b-körkort? För då överstiger ju inte släpets totalvikt bilens tjänstevikt, och inte heller "Max släpvagnsvikt" överstigs eftersom jag inte lastat fullt...
Har aldrig riktigt förstått det där :angel:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat...
2
Svar
36
· Visningar
3 465
Senast: Bison
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 830
Senast: MrsPuff
·
Hästmänniskan Vad gäller med b körkort utfärdat före 1996. Gäller det bara bilen eller med släp. (B-behörighet som har förvärvats före den 1 juli 1996...
Svar
2
· Visningar
3 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka