Släpper skapet ofta

M

Mulle

Är det någon som har erfarenhet av detta hos sin valack? Det är ju bekant att det händer ibland när hästen är avslappnad eller kissnödig men jag tycker att min häst gör det väldigt ofta. Den är oftare ute än inne så att säga, även när han rids. Funderar på om detta kan vara ett sjukdomstillstånd på något sätt.

Sv: Släpper skapet ofta

Ingen aning, min valack är hopplös på att dra upp snoppen mest hela tiden - nästan omöjlig att göra ren (och ja, han behöver hjälp med det för han halar in så snabbt att han får med urinrester som bildar en fruktansvärd smet och skorvar och så får han sår under dem om man inte "städar" lite...).

Så jag skulle önska att den dinglade lite oftare...

Har dock aldrig hört talas om att det skulle vara förknippat med sjukdom. Eller ja, om det är en äldre häst kan det ju vara problem med njurar eller så - att han liksom känner sig kissnödig mest hela tiden kanske?

Bara lite tankar...

Ser hästen pigg och glad ut tror jag inte du ska se det som ett sjukdomstecken! Jag har två vallacker en som knappt aldrig har sin grej ute. Och en som är tvärtom han springer runt och hänger ut den hela tiden i princip tror att det har mer med "personlighet" att göra.

Nä, något sjukdomstillstånd tror jag knappast att det är. Han är väl en ovanligt avslappnad pålle?

Kolla om din pålle har fått en "sten" vid urinrörsmynningen. En del valacker får det. Tror det är smuts som lagrats och bildar som en klump.

Ingen aning, min valack är hopplös på att dra upp snoppen mest hela tiden - nästan omöjlig att göra ren (och ja, han behöver hjälp med det för han halar in så snabbt att han får med urinrester som bildar en fruktansvärd smet och skorvar och så får han sår under dem om man inte "städar" lite...).

har också en valack som är precis likadan! han din blivit svullen i skapet någon gång och vad har du gjort åt det då? (:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 999
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka