Släpper inte vinterpälsen!

J

JustWatchMeMrBlack

Jag har en svart två årig shettlans kille som blev valack 28 april och det hela gick jätte bra och han var om möjligt piggare som nykastrerad valack. Vi hade inga som hälst svulnader eller problem men nu (15 juni) har han blivigt stel i höger bak, han böjer den inte riktigt när han går. Ej halt och fortfarande pigg och villig at springa men när man ska kratsa på börjar han sparka.
Han har uppenbarligen ont i benet(baken) inga spänningar i ryggen så det sitter bara i baksektionen.
Flexjoint vet jag är bra för leder men vad mer kan man ge som tillskott? någon som haft liknande erfarenheter?

Nu till problem nummer två :( han har svårt att tappa vinterpälsen, han började tidigt att släppa den enorma fällen men nu ser han mest bara skabbig u i pälsen, han har bara tappat bitvis och det kan vara tack vare häst nr två. Jag borstar och borstar men han släpper den inte!
B vitamin ska jag köpa som är till för att släppa pälsen men jag tror han skulle klara sig på bara det.. Mjäll har han också och det har jag ingen aaaning vad jag ska göra med :o

Hjälp mig få den friska, starka och skinande shetiis han är från insidan och ut :love:

http://archive.pixbox.se/pic/pic_dl.php?pic_id=30444345&disposition=inline

Sv: Släpper inte vinterpälsen!

B-vitaminspruta, b-vitamin tillskott, avmaskning (ta träckprov) samt kolla att han inte har löss el. liknande.
Hittar du ingen stelhet el. muskelömhet får du kanske misstänka att det sitter i någon led... då bör du kontakta veterinären.

Förebyggande för leder kan vara tex. Glukosamin, gurkmeja, msm svaveltillskott, djävulsklo som är antiinflammatoriskt.

E-vitamin och selen tillskott om hästen tränas och har problem med muskler.

Men dessa hjälper inte om hästen redan har problem, använd i förebyggande eller som behandling efter veterinär gjort sitt/inte hittat ngt fel.

I det stallet jag står i har vi haft katastrofvärden på höet i år (16 g smb rp). De som har shettisarna har inte tagit hänsyn till det och därmed så har ju shettisarna stått med rejäl proteinbrist. De har tagit otroligt lång tid på sig att fälla vinterpälsen, de är inte riktigt klara än. Nu vet jag ju inte hur din ponnys foderstat sett ut men proteinbrist kan ju påverka fällningen eftersom det går åt massa protein till att sätta ny päls.

/Sara

Samtidigt behöver inte shettisar hög proteinhalt i höet. Många ponnyägare söker ett så näringsfattigt hö som möjligt men med svårighet att hitta det... Vanligt problem är att höet är för kraftigt och ponnyn får äta så små mängder men ändå har täckt sitt energibehov, dock inte sitt "tuggbehov".

Viss behöver man låga energivärden till ponnyer men proteinbehov har de som vilken annan häst som helst. Det är ju inte proteinet de blir feta av.

Jag tror snarare att många små ponnyer skulle må bra av en välbalanserad foderstat och inte bara sålitefodersommöjligtutanattdemåralltfördåligt, som ofta verkar vara strategin.

Samtidigt behöver inte shettisar hög proteinhalt i höet. Många ponnyägare söker ett så näringsfattigt hö som möjligt men med svårighet att hitta det... Vanligt problem är att höet är för kraftigt och ponnyn får äta så små mängder men ändå har täckt sitt energibehov, dock inte sitt "tuggbehov".

Det största problemet för många ägare till shettis och islänningar är väl detta resonemang, vad hästarna faktiskt behöver är en väl genomtänkt foderstat med proteiner men så långa värden energi som möjligt. Många shettisar och även islandshästar får på tok för lite proteiner i sin foderstat.

de ska ju inte ha underskott... Men med ett hö med lägre värden får man ju glädjen att ge den mer mat

Och det finns inget som hindrar att man ger en grovfoder med högre värden av protein och lägre värden energi, är det något man ska vara sparsam med hos just ponny så är det energiintaget.

de ska ju inte ha underskott... Men med ett hö med lägre värden får man ju glädjen att ge den mer mat

ch får på tok för mycket MJ på köpet.

Två påhittade höanalyser.

Hö 1, 8 MJ/kg foder, 65 gram protein/kg foder
Hö 2: 7 MJ/kg foder, 25 gram protein/kg foder.

Påhittad shettis behov: 30 MJ och 180 gram protein.

Hö 1: 3 kg ger 195 gram protein, och 24 gram SRP. Kolla, vi kan ge 6 MJ till tom.
Så vi ger 3.5 kg hö, vilket ger 28 MJ och 227,50 gram protein

Hö 2: 4 kg täcker MJ-behovet och ger 28 MJ, men blott 100 gram protein. Ska vi täcka proteinet med hö måste vi ge drygt SJU kilo hö. Det ger dock 49 MJ, och shettisen kommer bli tjock! Istället måste vi ge proteintillskott i form av kraftfoder. I slutänden kommer man för att hålla MJ nere och i balans hamna på neråt 3 kg hö. T ex 3.5 kg hö, 200 gr soja och 200 gr lucern. (28.8 MJ och 195 gr SRP)

Så, nej, de kan INTE äta mer av ett skithö - ofta är det tvärtom!

Det känns som om vi pratar om två olika saker.

Jag håller helt med om att det stora problemet med icke arbetande/dräktiga/digivande shetlandsponnier är att få i dem tillräckligt med grovfoder utan att det blir för mycket energi. Men det har ju inget med proteinbehovet att göra. Det finns ingen anledning att snåla på det.

Som exempel kan energibehovet hos en viss shettis på underhållsfoderstat täckas med 5kg halm. Då får den enligt rekommendationerna tillräckligt med ts (den väger 200kg). Den kommer dock bli bukig och omusklad eftersom det blir en rejäl proteinbrist.
Om man däremot skulle byta ut 2 kg halm mot 1,5 kg lusernhack så blir även proteinbehovet uppfyllt.

Det är naturligtvis lättare om man har ett grovfoder med värden som passar.

Har du avmaskat honom? Att inte släppa päls kan också vara ett tecken på inälvspsrasiter.

Jag är ingen expert, men är inte proteinet ett problem för småponnyer vad gäller fång?

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har nu varit hängig några dagar, hon går långsamt, hänger med huvet, ser trött och sliten ut rent ut sagt, det syns även på...
Svar
16
· Visningar
1 852
Senast: lewellyn
·
T
Hästvård Jag har ett shettis sto som inte fäller sin vinterpäls helt. Har varit likadant tidigare vår/sommar hennes vinterpäls har suttit kvar...
Svar
15
· Visningar
1 420
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?