Släpper inte bettet

J

jennifer_pn

Har lånat en häst som jag känner sen tidigare.
Han har nu börjat med att inte släppa bettet, han biter fast i det och försöker dra sig bakåt.

Nån som har ett bra tips på hur man ska få bort den ovanan eller vad man ska kalla det ?

Sv: Släpper inte bettet

Kan det vara så att någon varit ovarsam och släppt ner bettet mot framtänderna? Då skulle jag också bli tveksam när det var dags för avtränsning... :crazy:

Ta det lugnt, lägg högerhanden om hästens nosrygg och låt bettet sakta glida nedåt medan du trär nackstycket över öronen. Vänta tills hästen öppnar munnen och ta försiktigt ut bettet.

Om hästen börjar backa och slänga med huvudet, försök att följa med så att bettet inte slår mot tänderna. Fortsätt att tränsa av när hästen lugnat sig igen.

Lycka till! :)

Jo jag tror det, för nu är han huvudskygg också, vilket han inte varit förut :crazy:

Okej, tack så mycket för tipset! :) Ska prova det sen efter ridturen.

Kom på ett annat "grepp" som brukar funka:

Håll vänsterhanden över hästens nosrygg och nackstycket i högerhanden.

Huvudsaken är att du har kontroll över bettets rörelse, och att hästen känner sig trygg. :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: cirkus
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 386
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?