Släppa ut katten på vintern?

H

Hobnob

Var går er gräns för hur kallt det får vara när ni inte längre låter era katter gå ut vintertid?
Jag har själv både stallkatter och innekatter.
En kattherre var på vift i en månad och eftersom det var andra vändan på kort tid fick han helt enkelt inte gå ut igen sedan han kommit hem.
Han får vackert vänta till det blir varmare!;)
2 kattdamer som annars bara bor i stallet flyttade in härom veckan.
Den ena tvärvägrar gå ut!
Springer ut på trappan,konstaterar att snön ligger kvar,vänder och går in igen.Rakt upp i soffan igen!:p
Den andra går ut en gång om dan iaf,ibland mer.
Hon är ute max 5 min,sen sitter hon ovanpå ngt och kallar att man ska bära in henne.
Om jag inte ser var hon är utan kallar flera ggr så kommer hon springande och det är tydligt att hon fryser om trampdynorna då.
Obs att hon går ut självmant.Skulle aldrig tvinga ut henne om hon vill vara inne.
När jag kollar efterlysningar på Blo**et så undrar jag om många låter katten gå ute som vanligt under vintern...
Hur gör ni? Kan de gå ut och in själv? Bara ute en stund?
Den där lilla stunden kan lätt bli hela dan om katten går på avdrift och man själv måste sticka till jobb.
Det är ganska ofta omhändertagna katter har förfrusit öron och tassar i vinterkylan så jag vill gärna höra hur ni resonerar kring detta!:idea:
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Min katt får alltid gå ut om hon vill det. Jag skulle inte drömma om att stänga in henne, för hon skulle bli tokig. Nu är hon mest ute i fem min max - mest för att kolla om snön är kvar, men det har hänt att hon varit ute några timmar. Hon verkar inte frysa fast hon är en korthårskatt.
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Vi låter våra katter gå ut om de vill men jag har koll så att jag kan släppa in dem när de vill in igen, eftersom jag nästan alltid är hemma så är det inget problem.

Stallkatterna vill inte gå ut om det är kallare än 5-10 minus, då ligger de i sin bädd under grislampan och myser istället:D Stallkatterna kommer när jag ropar 9,5 gånger av tio så de brukar vara inne när jag går ifrån stallet men kan ta en liten snabbkoll ute under tiden som vi är där och grejar. Om de har blivit utestängda så ropar de utanför bakdörren tills hunden upptäcker dem och larmar mej om att någon vill in:laugh:

Av våra katter inne är det bara maincoonen som vill gå ut, de andra kan på sin höjd gå ut på trappen. Vår maincoon har blivit gammal och senil så han får bara vara ute i trädgården som är helt inhägnad så att han inte kan villa bort sig igen.
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Får katten bestämma så går han bara ut på snabbkiss en gång om dagen. Men han blir så elak mot hunden när han har för mycket energi. Så han åker ut 3 gånger om dagen ungefär. Kommer kutande helt hysteriskt och vill in bara han se dörrhandtaget röra sig. Varje gång hunden ska ut på promenad så åker katten ut.
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Då mina katter alltid kan ta sig till något ställe där det åtminstone är plusgrader så låter jag dem gå ut oberoende av temperatur. Även om de ofta är gladast att få vara inne när det är kallt och snöigt ute så har de ju ändå sitt behov att komma ut och jaga lite då och då. De små rovdjuren blir väldigt frustrerade om de tvingas sitta inne och titta på alla fåglar som traskar omkring i snön utanför.

Så ett tips skulle ju kunna vara att installera en kattlucka. Det finns ju lite större modeller så att de får gå igenom en liten sluss, på så sätt slipper man det mesta av draget från luckan. Är det problem med att andra katter kommer in finns det väl t.o.m. kattluckor med ID-kontroll som bara släpper in 'märkta' katter. Om det inte passar med kattlucka till boningshuset finns det kanske något annat utrymme (t.ex. sadelkammare) där det är hyfsat varmt dit kattluckan kan gå.
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Får välja själva.

Fast nu är de ju innekatter pga vi bor som vi gör. Men om vi hade bott bättre.

De får gå ut på balkongen varje dag om de vill nu men jag kan inte ha dörren öppen så länge eftersom de blir för kallt i lägenheten.
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Själv har jag inget behov av kattlucka.
Jag är så van att serva katterna efter deras behov och nycker!
Ni vet...
Hundar har ägare, katter har personal!

Eftersom jag jobbar dag och sambon mest kvällar på helgen (musiker) så är det så gott som alltid nån hemma och passar upp djuren!;)
Stallkatterna lämnar bara stallet för korta stunder och drar en sväng ut i hagarna.
Oftast ligger de ihop och myser,har grislampor men eftersom de inte har fast aggregat ovanför får jag inte ha dem på pga brandrisken.
Erkänner att jag struntar i det när det är svinigt kallt och sätter fast iaf en så att den INTE KAN falla ur.
Har boat till massor av igloos med halmbalar,halm,bananlådor,filtar mm till stallkatterna.
Fast mest poppis i vinter är att ligga på ett fleecetäcke nere i stallet.
Är övertygad om att det är för att hålla koll på matte och bli pussad på när jag går förbi!:love:
De brukar assistera vid mockningen också,har tom haft mockhjälp som låg på axeln...
mysigt,men lite osmidigt att mocka då!:D

Välkomnar gärna fler svar från "kattpersonal"!!!!:)
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Min katt kan vara inne fem dagar i sträck, sen en dag så bestämmer hon sig för att gå ut.. Då kan hon vara borta i ett par dagar. Som mest har hon denna vintern vart borta i en vecka. Sen stannade hon inne i drygt 8 dagar innan hon ville gå ut igen.

Ibland tvingar vi ut henne, hon blir rätt dryg när hon vart inne för länge..

Vi "räddade" Katten (hennes namn) förra vintern, då hade hon vart vildkatt i 2½ år..
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Hundar har ägare, katter har personal!


Välkomnar gärna fler svar från "kattpersonal"!!!!:)

Så sant! :D

Våra får gå ut om de vill, men de får aldrig vara ute om vi åker hemifrån nu när det är vinter och kallt. Är det riktigt kallt går de ut på trappen, vänder och går in igen.
Sen snön kom 15e december har de max varit ute 1-2 timmar i taget. Det är främst ena kissen som varit ute så länge i ett svep, men då har hon varit på musjakt i grannens ladugård! :D Den andra kissen är ute en kortis, 5-10 min, och sen sitter hon på fönsterblecket och vill in. Annars är genomsnittet att de är ute ca 30 min åt gången och sen vill de in till brasan igen.

Vi håller alltid koll om de kan tänkas komma in.

//Alice
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

dom som får gå ut går ut som vanligt oavsett temperatur. men dom brukar komma in igen ganska snabbt om det är jättekallt.

om man plötsligt nekar en utekatt att få komma ut kan den bli väldigt frustrerad och olycklig. dom flesta katter har ju tjock päls, så dom klarar sig fint i kylan några timmar.
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Den som får gå ut av mina (en omplaceringskatt) har äntligen lärt sig att hon får gå ut när jag är hemma tyvärr lärde hon sig den hårda vägen och skulle ut innan jag åkte till jobbet. Hon fick en stund på sig sen var jag ute och ropade på henne men ingen katt. Jag var tvugen att åka tror det var ett par tre minus den dagen och gott om snö. Har en stol med ett täcke på utanför dörren som hon lägger sig på och väntar. När jag kom hem den dagen hade hon väldigt bråttom in och nu håller hon koll på om jag gör mig iordnng för att jobba eller om jag är hemma. Är jag hemma går hon ut ett par gånger om dagen jobbar jag går hon bara ut en sväng på kvällen 5min- ett par timmar.
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Våra katter får gå ut som de själva vill. När det är mellan 5-10 minus så drar de sig för att gå ut, de sitter mest i dörren och tittar, och när de väl går ut så blir de inte ute särskilt länge. Vi har kattlucka till garaget så de kan gå in där om de skulle behöva. Inte uppvärmt men isolerat i alla fall.
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Jag har sju katter och kattlucka i ytterdörren. Så dom kan välja ifall dom vill vara ute eller inne.
Får säga sen veckan innan jul så har dom inte varit ute mycket. Dom har visserligen låda inne så dom behöver inte gå ut för att kissa.
Som mest har den modigaste av dem varit ute max en timme på dagen ifall solen skinit. Annars ligger dom mest och slöar och retar varandra då dom har överskottsenergi. Har faktiskt inte hjärta att slänga ut dem även om dom hade behövt det.

/B
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Skaffade kattlucka i somras till mina två herrar :D men de är numera mer innekatter än utekatter :grin:. Speciellt den äldre(8 år) av dem,det kan gå dagar utan att han går ut :D
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

mina katter är just nu griniga för att de inte FÅR gå ut. häromnatten kom de aldrig in fast jag ropade. de har stallet att gå in i, men de var inte där när jag kollade både på kvällen och på morgonen.

ser nu att den ena är jätteröd i ögonen. och den andra är frusen om öronen. hoppas han inte förfrusit öronen bara!
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

De flesta ggr blir det bra.
Smörj in med helosan-salva några ggr/dag
Jag tror att de som skadar öronen är de stackare som saknar vindskydd t ex ute på åkrar eller hemlösa i tättbebyggt område.
En hona jag plockade upp i februari för en del år sen var "frys-skadad" om öronen.
De var runda i toppen med flik på ena örat.
Dessutom var öronen nästan släta och utan päls och så förblev de.
Hon hade inga problem med att jag tog i dem så hon verkade inte lida av det.
Men jag smorde in dem och hon tappade lite till av yttersta kanterna då.
Amanda var en av de mest tacksamma kisarna jag mött!
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

*KL*

Bondkatten går ut/in som hon behagar, men jag kollar några extra ggr om hon är sugen på att gå in när det är kallt, iom att det inte finns kattlucka och är tre dörrar in (dvs hör henne inte). Hon brukar dock även i full snöstorm komma varm och go, luktandes halm/hö. Hon är sällan och trycker och vill in. Utan endera kommer hon när man kallar, eller så kommer hon när man kommer med bilen alt går ner i stallet. Tror aldrig jag sett henne sitta och vänta på trappen t ex. Inga förfrysningsskador, tror minus 35 är kallast hon varit ute i. Kastrerad så 'försvinner' aldrig (peppar, peppar) och brukar vara ute max ett dygn i sträck, vintertid max ett halvt, sen kommer hon av sig själv om man inte ropat innan.


Siameserna får inte gå ut på vintern alls, och är heller inte speciellt sugna. Har hänt jag slängt ut dem om de varit alldeles för skrikiga. Fem minuter senare vill de iiiin, och lägger ner alla ideer på att gå ut mer den månaden..
 
Senast ändrad:
Sv: Släppa ut katten på vintern?

kissens öron är nu ngt skrynkliga i topparna, verkar inte vara såå farligt i allafall.
jag ringde veterinären idag och frågade om öronen och om den andra kissens ögon. hon sa att vissa katter är jättekänsliga, och jag ska se till att de är inne ett par dagar. (de kommer att bli galna)'

och om ögonen blir värre eller inte blir bättre så behöver jag åka in med honom. kunde avvakta tills fredag
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Vill de gå ut när det är - 34 grader ute så går de ut. Om inte så är de inne. Oavsett vilket alternativ de väljer är de nöjda och tillfreds med livet, då de är både inne/utekatter som trivs både inne och ute :laugh:
 
Sv: Släppa ut katten på vintern?

Vill de gå ut när det är - 34 grader ute så går de ut. Om inte så är de inne. Oavsett vilket alternativ de väljer är de nöjda och tillfreds med livet, då de är både inne/utekatter som trivs både inne och ute :laugh:

Går de ut när det är -34??
Wow!
Mina kisar är otroligt stalltrogna denna vinter.
Ligger mest och myser på hästarnas fleecetäcken nere i stallet.
På loftet är det kallare,men det finns gott om bäddar av halm som jag boat till.
I vanliga fall ligger de där,men inte så mkt just nu.
Ute ser jag dem mest snabba rundor.
Bl a hjälper de mej ta in hästarna!:D
De inflyttade har inte varit ute på snabbtur ens på flera veckor.
Tittar knappt ens ut genom fönstret...
Det är bara äta,sova och gosa som gäller!:love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 027
Senast: canine
·
Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 346
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 785
Senast: Ponnyfoton
·
Katthälsa Första vintern för mig och min kisse i detta kyliga klimat. Nu börjar det bli riktigt kallt på nätterna här, runt -10 och runt -6 på...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 214
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp