Släppa unghingst med sto??

Domino_s

Trådstartare
Har en väldigt enkel fråga....

Är det lämpligt att släppa en 6 månaders hingst tillsammans med ett annat sto....?....Hingsten är norssvensk.

Jag tycker inte det....vad tycker ni?

Sv: Släppa unghingst med sto??

Nej, det tycker jag inte är lämpligt. Då man aldrig kan veta exat när dom blir könsmogna.

MVH Russin8 Med en 1-årig kallblodshingst

Ja... absolut... om man innerst inne vill ha en liten i hagen nästa år som man kan regga med okänd stamm...

Skämt åsido.... Nej!!! självklart inte....

Skulle jag aldrig göra, om jag inte ville ha ett föl till nästa år!

Min första hästs mamma hade inte ens fyllt 2år (född sent) när hon fölade. Det rymde några unghingstar hos de som födde upp henne men de trodde aldrig att det kunde bli något.

Döm deras förvåning när ungstoet började bli rund om magen :smirk:.

Skulle aldrig heller släppa ihop en 6 månaders unghingst med ett sto

Tack för alla svaren!

Det ni skriver är precis som jag känner och tycker....

Det är nämligen så att till mitt stall har det precis kommit en unghingst 6 mån och ägarna undrade om inte den kunde gå ihop med mitt 6-åriga sto och min sambos B-ponny....

Jag kände direkt nej, men man vill ju ändå ha lite svart på vitt att det är rätt även om man kommer säga nej....känns ändå skönt att ha lite bakom sej....:idea:

Har en 1-årshingst som gått med jämnårigt sto samt deras båda mammor fram till augusti i år. Alla ridhästar.
De vuxna stona har hållit unghingsten riktigt på mattan. Har trots att de nu är separerade ännu ej visat något intresse alls för motsatt kön.

Äldre ston kan vara perfekta fostrare! Men kanske bra att för säkerhets skull, om du känner dig osäker, separera dem vid brunst.

Tyvärr har jag ett sto som brunstar 24 timmar om dygnet 365 dagar om året så fort det kommer ens en valack i hagen....

Och jag vill absolut inte ta några risker....särskilt inte eftersom hingsten inte är min....och mitt sto absolut inte får bli dräktig....

Gör man DNA analys på ev fadern och fölet kan man bekräfta faderskapat och få föra in en känd fader i hästens pass, även om fadershingsten inte är godkänd.

/KT

*kapar tråden lite*

Jo tack.... jag vet nog att det går att regga med stamm... även om fadern inte är godkänd.... och även hur det går till...

Men... I praktiken... är det betydligt billigare och enklare att regga med okänd stamm.... Är det inte därför vi har så mycket hästar där stammen är okänd????

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
884
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama