Släppa tillbaka kastrerad hingst till hingstflocken ?

Miaa

Trådstartare
Jag har en 1 årshingst som gått på lösdrift i vinter med 2 andra killar .
Det jag funderar på är att ta hem honom över sommaren kastrera honom. Dels för att äta upp sig och ha honom som sällskap till mitt 2 års sto .

Sedan är tanken att släppa honom med de andra 2 killarna till hösten igen som då går kvar som hingstar fungerar detta med att släppa tillbaka honom som valack om han inte blir såld under tiden eller kan det bli problem ?

Mia

Sv: Släppa tillbaka kastrerad hingst till hingstflocken ?

När de inte är äldre så kan det fungera.

Det allra bästa vore väl att i så fall kastrera men låta gå kvar i flocken.

Till saken är att han är ett halvblod och tunn och de 2 andra är 2 ponnier (connermara -Welsch ?) Så min behöver bättre bete och stort behöver sällskap i sommar när *tant* är på betäckning .

Mia

Men om han då i framtiden ev ändå inte kommer ingå i flocken så varför släppa tillbaka?
Med tanke på fodringarna av de som är lite mer runda menar jag.

Eller står de permanent uppstalalde i lösdrift?

Hänger inte med riktigt känner jag..

Sumam summarum. Oavsett kastrering eller ej så är det ofta lite lurigt att få hingtflockar att fungera med "Nya" hästar. Din blir ju lite ny igen om han försvinner ett tag.

Det är svårt att sälja häst idag och blir han inte såld över sommaren så vill jag att han åker tillbaka till de 2 andra grabbarna .

Dock behöver han mer bete än vad man kan erbjuda idag känns det som och dessutom ska de gå ganska nära de andra stona och jag känner mig inte riktigt bekväm med detta .

Därav såddes tanken om detta kunde vara en utväg över sommaren Lösdriften han går på nu ligger kanske 200-300 meter från stona sen är sommarhagen kanske 50 meter emellan och det känns för nära och allrahelst när Connemaran börjar visa hingstendenser så känner jag mig inte bekväm med situationen .:) och jag vill inte att min pålle ska härja fritt i stohagen :crazy:

Jag kanske överreagerar ? Tror inte det när hormonerna börjar spira hos grabbarna .

Mia

Hormornerna blir sällan riktigt jobbiga förrän de är 2,5- 3 år. Då börjar de fatta vad de har mellan benen. För att sedan uppmärksamma detta mer och mer:p

Tack Älgen ;)

Du tycker alltså att jag överreagerar :D med 50 meter mellan stona och 1 årshingstarna ?

Vad säger ni andra ?

Mia

Han borde kunna gå som hingst denna sommar med tycker jag. Sen kastrera till vintern, efter jul någon gång, medans det ännu ligger snö kvar.
Så skulle jag ha gjort. Han borde inte bry sig så mkt om stona i så låg ålder.

Förra året blev min dåvarande knappt ettåriga hingst VÄLDIGT hingstig när ett sto i stallet började brunsta. Han hade varit gudasnäll och inte visat några hingstfasoner fram till den dagen i början av mars, som slutade med att han hoppade två staket och kom in till märren... Visserligen hoppas jag att han blir hopphäst, men detta kändes lite för bra, som tur var såg vi det och fick tag på hästarna innan "olyckan" var framme.
Detta var en lördag och på måndagen kastrerades han (det skulle skett under våren ändå), eftersom han annars inte kunde bo kvar i det stallet.

I höstas fick han en plats på en stor lösdrift med sex hingstar i samma ålder, dessa hingstar hade då under sommaren gått i två grupper. Vad jag kan se har min valack inte haft några problem med det, faktum är att han är andra häst i rangordningen. Nu ska han gå på bete med dessa hingstar i sommar, även nya hingstar tillkommer och jag tror inte att det ska vara något problem det heller. Visst är det tuffa lekar ibland, men i detta fall är han minst lika benägen att dra igång saker som någon annan i flocken.
Det fanns en hingst som plockades bort från flocken efter en kort tid där eftersom han inte pallade trycket och blev mobbad, men det berodde då på individen och inte på om han var valack eller hingst.

En annan valack, kastrerad vid 11 månaders ålder, hade jag mellan att han var 1-2,5 år på lösdrift med två hingstar i samma ålder utan problem. Han var inte lika aktiv i hingstlekarna när de två andra blev runt 2 år, han stod hellre och betade och verkade mest inte bry sig när de andra två for runt för det mesta.

Lösdrift tycker jag är det bästa sättet att ha ungvalacker/unghingstar på då jag tror att de fostrar och bygger upp varandra väldigt bra där. Man får såklart se till så att ingen blir mobbad, men jag tror mer på att det är individberoende än könsberoende i den unga åldern.

Jag hade min 1-årsvalack (kastrerad som 10 mån) på sommarbete ihop med en jämnårig hingst och en 2-årig hingst - det gick kanonbra, han var högst i rang t o m.
Som tidigare skrivare redan sagt, jag tror att det är mer individberoende än beroende på om de är snöpta eller inte om det ska fungera med flock av hingstar och valacker ihop.

Tack för era erfarenheter ;)

Jag har kommit på hur jag ska göra och jag kommer kastrera honom och ha honom hemma någon vecka efter och då skicka stoet till betäckning under den tiden och då får lilla kickan lite sällskap och sen får han åter åka till sina kompisar igen när jag vet att han ser fräsch ut efter kastreringen och behöver jag sällskap senare igen så tar jag helt enkelt hem pållen under den tiden ..
Om det verkligen skulle behövas , vet inte annars hur jag ska lösa saker och ting men tror det blir bra så .

Mia

Det är förmodligen inga som helst problem att ta hem honom över sommaren och kastrera för att sen släppa ihop honom med de andra ung hingstarna igen.Brukar inte bli bekymmer med det.Att låta en ettårig hingst gå med ston vill jag inte rekommendera.Mitt sto blev tjuvbetäckt och dräktig på första kvällen med en 15 månaders hingst för två år sedan.Så om han behöver mer mat än dom mindre i sommar kan du lugnt göra som du tänkte från början..

KL

Du kan kastrera och släppa med stoet tidigast 2 veckor efter kastration då spermier överlever så länge i ledarna. Dessutom bör du helst vänta 2 månader innan du släpper nykastrerad häst med ston så att hela hormonproduktionen lagt sig. Annars är det lätt att trigga igång hingstbeteendet ändå.

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 745
Hästvård Vi har en hingst som är 6 år gammal som är extremt elak mot vår valack. Av den anledningen kan dom inte gå tillsammans. Vår tanke är...
Svar
4
· Visningar
1 051
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 358
Senast: Bison
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 756
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31