släppa ihop ranghöga ston

J

joo

vi har en VÄLDIGT ranghög ponnydam i stallet och fick i söndags hem en ranghög hästdam. Dessa slälpptes i en enorm hage för att göa upp innan flocken släpps in till dem(på vets inrådan). Men det var itne det lättaste...ponnyn jagade skiten ur hästen, runt runt runt.de hann inte bli klara, vi var tvugna att ta in dem för de tog slut helt i ork.Nu skall det provas igen pålördag och alla hästäager är oroliga för sina damer...Har ngn några erfarenheter o tips att dela med sig av?

Tyväär har jag inget bra tips att ge dig. Jag är själv enormt orolig över vårt kommande ihopsläpp då två ranghöga valacker med varsin flock ska flyttas ihop. Vi kommer också att släppa ihop dem själva först men det oroar mig verkligen speciellt som min häst dessutom betingar att rätt stort ekonomiskt värde förutom det känslomässiga.
Kanske ni ska prova ha dem i boxar bredvid i stallet nu under natten för att vänja dem med varandras dofter?

Jag skulle också tipsa om att låta dem stå i boxar bredvid varandra om nätterna ett tag innnan de släpps ihop, så gjorde vi alltid i mitt förra stall där det fanns ett väldigt ranghögt och bestämt sto. den nya hästen fick gå i hage bredvid den vanliga och stå i boxen bredvid ledaren i en till två veckor innan hopsläppet. Det blev aldrig några problem när vi gjorde på det sättet!

jooo.vi har funderat på det...men jag är itne helt övertygad, förut så stod den förra ledaren brevid monsterdamen(fast den gamle ledaren hade tappat i rang i o m stigande ålder) och de fajtades hela nätterna och sparkeade nästan sönder väggarna.Tänk om det skulle inträffa???Fast det kan vara värt ett försök ... har det funkat för er så...tack

mer tips!?!

Det går nästan inte att ge bra råd gällande sånt här...men jag skulle låta den nya gå med inte ranghöga hästar nu eftersom hon blev jagad så..pussla ihop dom och kanske så att hon känner alla i flocken på tu man hand innan hon släpps in.

Har själv ett väldigt ranghögt sto ( inte typen som okynnesbestämmer, utan en ledartyp helt enkelt....tigger nån stryk så får dom...annars låter hon bli)
Fick hem i nov ett äldre sto som också sas vara ranghög( bägge är fölston)
Jag väntade ett par veckor innan jag släpppte ihop dom och när jag gjorde det hände.....ingenting :confused:...dom mätte ut varandra med blicken bara och sen var det lugnt...dom vet PRECIS vart dom har varandra, och på nåt sätt så samarbetar dom...knepigt faktiskt...

Mitt yngre sto hade förra året en dust med en annan märr som ALLTID varit ranghögst och alltid bestämt....det stoet fick så mycket stryk att hon vågade inte komma närmare än 20 meter från min märr på hela sommaren :crazy:

Det KAN hända att erat nya sto är en ranghög en, men pga att den är ny på stället blivit lite husvill och osäker, och ponnyn tar chansen direkt.....jag skulle nog prova att hästen får bo in sig en 10-14 dagar så självförtroendet kommer tillbaka...det är inte lätt att komma på nytt ställe och genast börja ta för sig..

Jo, fast hästar med ledaregenskaper återtar nästan alltid positionen, fast det kan ta lite tid när dom kommer till nya ställen...en del tror att dom har ranghöga ston när dom egentligen bara är "elaka" och okynnesmobbar...ett ranghögt sto med ledaregenskaper säger bara till när det behövs....dom springer inte och jagar bort alla från hö högar o dyl hela tiden...det är bara när det "gäller" egenskaperna kommer fram...ettriga ston fejkar oftast och blir paffa om nån avslöjar dom :rofl: :rofl:

Jo absolut!
fast en häst som är ranghög, behöver ju inte ha ledaregenskper... den kan bara råkat hamna i en hage med hästar som är lägre i rang och när sen denna häst flyttar till annan flock, kan den vara en i "mitten"

Så är det med Humlan nu- hon har varit en såndär "mitten" häst... de Ranghöga går hon undan för, men det finns några som går undan för henne.
Nu är hon högts på gården, men om Lisa skulle komma hem igen... så är hon självklar ledare igen...
*svammel svammel*

Jag vet att Martha menar Märta :love: som ranghög ledartyp.

Hon gav nämligen Extrocy århundrades omgång.
Ex stod i en hel vecka och stirrade in i väggen.

Detta hände p.g.a. vi inte tänkte oss för.
Det kunde ha slutat riktigt illa där.
Vi hade i ett års tid sagt att dessa två INTE skulle vara i samma vinter/sommarhage.
Men båda gjorde sig illa och fick komma hem.
Precis som vi släppte ner dom i hagen så insåg vi misstaget.
Märta han slå 5-6 gånger innan Extrocy slog 1 gång.
Och ingen gav sig.

Märta är supersnäll åt andra hästar.Men hon SKA bestämma
Hon är en utomordentlig ledarhäst som styr på ett rättvist sätt.
Även dom ranglåga får stå brevid och äta.

Har man ranghöga hästar så får man passa sig.
Vi släppte din Lisa och Extrocy ensamma först.

Lisa ville vara kaxig men hade inget att hämta då Ex tog fram dom onda ögonen.

Nu har Ex åkt till seminstationen och då skulle man tro att Lisa var ledarsto.
Nää.. fullständig anarki i hela flocken... :smirk:

Så ni ser... så det kan bli eller hur?

Måste bara tillägga en annan episod.
Lo Mack är också en bestämd dam. Men klok. :)
När hon mötte Märta första gången så blev hon yr i huvudet.

Märta hade fullt upp att försvara sin höslilagebal
á 500 kilo och kom upp i en hastighet av 1.12 runt runt balen för att Lo inte skulle får för sig nåt.
Det är nog den första hästen någonsin som har trotsat tyngdlagarna :rofl: :rofl: :rofl:

AM

"Onda ögonen" :) :)
Det stämmer på vårt ledarsto. Hon har den positionen i flocken att det räcker med att ge en blick eller vrida ett öra så dunstar de andra iväg. Hon har en hög punkt i hagen där hon gärna står och överblickar de andra. Men jag har aldrig sett henne sparka eller bita på någon. Hon bara har den självklara pondusen som ingen ifrågasätter. Nya hästar läser av henne omedelbart och ger sig aldrig in i någon "diskussion" :).
Däremot tog jag detta sto till ett annat stall under en period förra sommaren och hon hade mycket svårt att ta sig in i den flocken. Hon sjönk ihop och såg allmänt lidande ut, så jag körde hem henne igen. Ut ur transporten kliver hon med lyft huvud och samma gamla pondus. Trots att hon varit borta en månad klev hon in och styrde upp flocken omedelbart. Alla verkade lättade att ordningen var återställd.
På kvällarna när de ska gå in i stallet, måste detta sto gå in först. Gör hon inte det blir det kalablik och alla går till fel platser. Nåde den som gått in i hennes box :devil:.

:rofl: :rofl: Visst är hon gullig min "Märta" (Nafas nickname på min lille gumma)

Men det är bara vissa saker som hon hetsar upp sig på....MATEN...de första minuterna i hagen, sen är det helt ok att äta( hion ska bara kolla så det inte är nåt farligt i högen/arna :angel:)
Vid intag :devil:...nåde den som skall tränga sig först....ettårsmärra får gå in först för henne, och FAKTISKT har de andra 2 märrarna fått ha företräde en period...men nu har allt återgått till det "normala" igen :D :D Visst är hon snabb :rofl: :rofl: när hon väl sätter den sidan till :angel:

jag ska försöka berätta mer detaljerat vad som hände...känns som om jag vill ha era uttolkningar här...
Felicia(ponnyn) och Charizma(hästen) har itne gått ihop förut, felicia kom till stallet i oktober.Charizma gick däremot på bete hos oss förra sommaren och är bästa vän med misty,vårat eget sto.Charizma hade kommandot i hagen då över de andra hästarna(fyra stycken). Felicia är ledare i våran lilla flock, absolut,men jag är osäker på vilken typ av ledare hon är.Hon har aldrig lyft en hov mot ngn annan häst, däremot så hotar hon i tid och otid.Men hon har inte setts jaga ngn annan häst förut.Om de får höhögar i hagen så händer det ibland att hon byter hög flera ggr och de andra får flytta på sig(sker odramatiskt).Men det händer också att de kan beta sida vid sida, hon och de övriga.

Nu när vi släppte ihop Carizma och flisan så hade de ingen närkontakt.FLisan lät henne inte komma in i sitt revir,så fort carizma var i närheten jagade hon iväg henne(som leslie desmond i rundcorallen :D). Istället för att ge sig så fortsatte carizma att söka kontakt men flisan gav inte med sig utan jagade henne runt hela hagen.Vi var oroliga att carizma skulle känna sig trängd och hoppa, så vi avbröt det hela efter en kvart då de bägge var helt slut.Ibland när flisan kom ikapp carizma så slog carizma bakut men träffade lyckligtvis aldrig.Flisan har inte lyft en hov mot carizma, bara jagat skiten ur henne.
När flisan kom i oktober så tog hon snabbt kommantot över min gamla ponny emma, som i sin ungdom var en stark ledrgestalt.emma sparkade flisan så att hon fick ett sår, men gav sig rätt så snabbt.Carizma vetkar dock itne ge sig så lätt!
vad säger ni?Låter det normalt?

Liten spin-off...Men gör era ledarhästar också såhär?

Höet delas upp i fyra olika hagar... Ledarstoet ska käka en stund på varje hög innan de andra får komma fram. Sedan bestämmer hon vilken hög hon ska käka ifrån. Gör de alla så :confused: :)

Knepigt!
Men eftersom rangordning sällan är linjär och olika hästar reagerar olika på varandra 8T.ex. A bestämmer över B, B bestämmer över C men C bestämmer över A), så är det svårt att säga hur slutresultatet blir när alla hästar som skall gå tillsammans släpps ihop.

Varför inte testa att släppa ihop alla de hästar som ska gå tillsammans? De två ranghöga individerna kanske reagerar helt annorlunda då än när de är själva.

Det finns hästar som inte kan gå tillsammans. De har ihjäl varandra. Har haft två sådana ponnyston när jag var hästflicka på gård, de fick stå i varsin ände av stallet och i hagar långt ifrån varandra :crazy:

Släppte ni in dem på ponnyns domäner?

Jag skulle iaf försöka se till så att de är mätta och rastade innan :crazy:

Det är ju tur man har dig... Du beskrev precis vad jag menade- Här hemma är Lisa DROTTNING... men det betyder inte att hon är högts i en annan flock.. :)

Stall dem bredvid varandra i boxarna över natten ocha slapp ut dem igen. På stor yta...

släppte ihop damerna igen i lördags...Gissa vad som hände???

INGENTING!!! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

De är de sötaste vänner numera

ja, klok blir man inte.

Vi har haft 3 ranghöga ston ihop i samma hage. De har helt enkelt lärt sig att acceptera varandra. Vårt största problem har varit en valack som vårt ena sto fullkomligt älskar och som försöker betäcka hela tiden. Han har vi fått släppa i en egen hage med en valack istället. Men man skall inte alltid tro att det är den som slåss mest som är ranghög. I själva verket kan det vara en utsänd "krigare". Oftast så befattar sig inte själva ledaren med bestraffningar i flocken utan sänder iväg någon annan att utföra dessa bestraffningar. Dessa hästar kan också vara de som andra uppfattar som elaka mot andra. När de i själva verket utför uppdragen åt ledaren. Det är samma med den ponnyn som alltid står i utkanten av flocken. Det betyder inte alltid att den är utstött och ensam utan att den har fått den viktiga funktionen som "utkik" efter faror. Visst är det underbart att stå och titta på hästar i en flock hur de beter sig mot varandra samt hur beteendet kan förändras beroende på vilka hästar som går ihop. Visst är man rädd om sina dyra hästar och deras ben men jag tror att felet beror på att man släpper ihop för många hästar på för liten yta. :rofl:

Liknande trådar

Träning De senaste 2 veckorna har min pålle fått gå själv då han började hoppa på stona då dom brunstar som s*tan för honom (han blev kastrerad...
Svar
5
· Visningar
940
Senast: urkella
·
Träning Lång, invecklad tråd. Har haft lösdrift nu i 3 år och har alltid haft väldigt bra flock trots att hästar har kommit och gått. Hagen...
2
Svar
24
· Visningar
2 277
Senast: Yrja
·
H
Träning Svårt att förklara mitt "problem" kort, men jag försöker... Happy är en 18 år gammal valack, halvblod. Köpt från ridskola där han...
Svar
1
· Visningar
937
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama