K
Kerre
Sv: Släppa ihop hästar utan att informera!
Tack Mackan! Det är PRECIS så känner jag - även om jag är dålig på att uttrycka det! Jag MÅSTE inte till varje pris vara med - men jag vill alla fall känna till att det släpps in nya hästar i hagen!
Det är väl rätt enkelt?
även om 99% av hopsläpp går bra, så vill man som ägare vara med och själv kunna göra bedömningen om det är under kontroll och att det går rätt och lugnt till.
jag har släppt ihop 100 tals hästar genom åren och de flesta har som sagt gått precis lika bra som du har erfarenhet av. Men det finns några procent där det slutat med att hästar sprungit igenom staket, fastnat i staket (uppträngda), samt avslagna hästben och storslagsmål.
jag vill själv vara närvarande och göra bedömningen om läget i flocken vid ett hopsläpp. alternativt vara informerad och SJÄLV vara den som avgör om jag inte behöver vara med och närvarande. Det är väl inte så märkligt?
Utöver det så är det ju faktiskt inte heller det som är kärnan i TS tråd, utan faktumet att hon uttryckligen VILL vara informerad och kunna bedöma själv om hon vill vara närvarande vid ett hopsläpp eller ej. och att stallägaren ignorerar detta gång på gång, och själv tar saken helt i egna händer utan att informera sina berörda. det kan klassas som vårdslöst förfarande och är rätt gravt.
Tack Mackan! Det är PRECIS så känner jag - även om jag är dålig på att uttrycka det! Jag MÅSTE inte till varje pris vara med - men jag vill alla fall känna till att det släpps in nya hästar i hagen!