När man släpper ihop en nykomling

Vi låter ny häst gå i hagen bredvid en till två dagar, sedan brukar vi börja med att släppa in chefen för flocken. Därefter väljer vi hästar med mellan till lite högre rang, och mot slutet kan man släppa in de som är kvar med lägst rang eftersom vi vet att de håller sig undan. Men detta gäller för nuvarande flock, och ändras såklart beroende på sammansättning.

Jag har varit med om insläpp direkt i flocken, och javisst beroende på individen så kan det funka. I annat fall blir det som en ren och skär mental våldtäkt för den nyanlända, om alla far på denne på en gång. Det första en ny häst vill göra är att se över hagen, inte vara social det kommer sen.

@Boj - håller verkligen med! Jag gör som du beskriver, släpper på hästarna successivt istället för att alla ska hälsa samtidigt. Tycker det funkar otroligt mycket bättre, än när alla ska på den nya exakt samtidigt samtidigt som de som är underhuggare till flockledaren i rang, genast då iom den nya, ska börja kommunicera om vart de nu ska vara för egen del på rangskalan. Väldigt lätt att någon skadar sig i den härvan även om en kick eller ett slag med ngt framben osv osv, inte är avsiktligt att skada, om man släpper ihop alla på samma gång.

Byter till en ny hage samtidigt som en ny ska in i flocken gör jag inte heller. Hästarna springer generellt lite mer än vanligt när de precis kommit ut i en ny hage, så att då dessutom släppa på en helt ny häst är för mig som att be om skador pga rejs och stök helt i onödan.
Är hagen för hopsläpp med ny individ olämplig på något sätt, ser jag till att byta hage på existerande hästar någon dag/dagar innan den nya ska in, för att som sagt undvika onödigt extra stök och stoj.

Tillägger att finns det alls möjlighet att härbärgera den nya individen i box brevid/mellan tilltänkta hagkompisar, så gör jag det minst en natt. Typ 75% av hopsläppet brukar då redan vara gjort när man sen släpper ihop dem.....

Kan också vara så att de har för lite utrymme. Jag har också varit med om hästar som är väldigt osäkra och kan bete sig "onormalt" men det handlar mycket sällan om att hästen inte fungerar i flock utan att flockkonstallationen inte är bra eller att utrymmet är för litet. Sen finns det givetvis både djur och människor som helt enkelt inte är riktigt som dom "ska" men det är mycket ovanligt att det är orsaken när man har problem i en grupp hästar. Oftast handlar det om att förutsättningarna inte är bra eller att vi inte förstår vad som händer.

ja utrymmet är absolut viktigt, i detta fall så handlade det dock inte om utrymme, det var tre hästar på två hektar vilket enligt mig är gott om utrymme att "göra upp" på.

Vi låter ny häst gå i hagen bredvid en till två dagar, sedan brukar vi börja med att släppa in chefen för flocken. Därefter väljer vi hästar med mellan till lite högre rang, och mot slutet kan man släppa in de som är kvar med lägst rang eftersom vi vet att de håller sig undan. Men detta gäller för nuvarande flock, och ändras såklart beroende på sammansättning.

Jag har varit med om insläpp direkt i flocken, och javisst beroende på individen så kan det funka. I annat fall blir det som en ren och skär mental våldtäkt för den nyanlända, om alla far på denne på en gång. Det första en ny häst vill göra är att se över hagen, inte vara social det kommer sen.

Ja jag tycker det är viktigt att nykomlingen får se över hagen ensam innan ihopsläppet så den känner terrängen och var staketet går - i en hage med så lite hörn som möjligt - och gärna i den "slätaste hagen". Sen släpper jag helst ihop i dagsljus :p Vilket uppbenbarligen inte alla tänker på :p

ja utrymmet är absolut viktigt, i detta fall så handlade det dock inte om utrymme, det var tre hästar på två hektar vilket enligt mig är gott om utrymme att "göra upp" på.
Två hektar är oftast nog men inte alltid. Har sett problem på 5 ha (egentligen var hagen 20 ha men han lät den nya hästen vara när hon lämnade delen på 5 ha dipp där gick hans gräns). Som flesta hade nog påstått att hästen var galen. Men det handlade om att han var extremt osäker i sin ledarroll, han kunde inte bedöma situationen och den nya hästens reaktion, och därför överdrev han och ställde orimligt höga krav varpå 5 ha inte var tillräckligt för att hon skulle kunna komma tillräckligt långt bort från flocken.

Som sagt, vi tror vi vet så mycket. Men vi kan inte veta allt, vi kan inte förstå allt. Det handlar inte om att hästarna inte kan interagera med andra, det handlar om att omständigheterna inte gör det möjligt att interagera med varandra på ett naturligt sätt. Vad är 2 ha för en häst? Väldigt lite. Observera hästar i vilt tillstånd och du kommer att förstå vad jag menar. De är långt mer komplexa än vi vill tro.

Två hektar är oftast nog men inte alltid. Har sett problem på 5 ha (egentligen var hagen 20 ha men han lät den nya hästen vara när hon lämnade delen på 5 ha dipp där gick hans gräns). Som flesta hade nog påstått att hästen var galen. Men det handlade om att han var extremt osäker i sin ledarroll, han kunde inte bedöma situationen och den nya hästens reaktion, och därför överdrev han och ställde orimligt höga krav varpå 5 ha inte var tillräckligt för att hon skulle kunna komma tillräckligt långt bort från flocken.

Som sagt, vi tror vi vet så mycket. Men vi kan inte veta allt, vi kan inte förstå allt. Det handlar inte om att hästarna inte kan interagera med andra, det handlar om att omständigheterna inte gör det möjligt att interagera med varandra på ett naturligt sätt. Vad är 2 ha för en häst? Väldigt lite. Observera hästar i vilt tillstånd och du kommer att förstå vad jag menar. De är långt mer komplexa än vi vill tro.

Tyvärr tror jag inte att hästens beteende hade förändrats oavsett om det var 2 ha eller 20 ha. Det är naturligt för den nya hästen att vilja söka sig till de andra hästarna. En häst som inte nöjer sig med att jaga och driva bort, utan även känner behov av att tränga in och sparka - när det inte ens finns något "hot" och när den andra hästen för länge sen har visat sig undergiven är för mig inte ett "normalt" beteende. Sen finns det väl hästar med beteendestörningar lika mycket som det finns människor som inte är "normala" :p

Ja hästar tycker troligen att alla hagar vi erbjuder är små med undantag av några få större betten och där russen går.

Efter som vi har satt hästars spelregler ur spel måste vi underlätta för hästarna.

Ja hästar tycker troligen att alla hagar vi erbjuder är små med undantag av några få större betten och där russen går.

Efter som vi har satt hästars spelregler ur spel måste vi underlätta för hästarna.
Vid behov, absolut. Men att dela upp flocken är inte rätt medel, anser jag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 057
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 973
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V