släppa ihop föl och mamma med andra hästar?

misan

Trådstartare
har tagit hem sto och fölet från betet och funderar på hur det här med hagar ska gå till. Jag har två pållar till (sto och valack) som gått med mamman ett år innan fölet kom.. Tanken framöver är ju att fölet, som är en hingst, ska gå med valacken och de två stona tillsammans.
Tror ni att jag helt sonika kan släppa ihop dem allihop? Singelstoet är 20 år och har själv haft föl så henne ska det nog inte vara några problem med. Valacken, 4 år, är nog ganska så nyfiken på fölet däremot.. Men mamman är högst i rang (väldigt dominant) och därför tänker jag att det borde gå bra. Hon skyddar väl fölet om hon vill det, eller låter honom vara med de andra.
Så jag Tror att det skulle gå bra. Men man är ju lite rädd ändå.. :crazy: Fast egentligen vet jag inte för vad. :D

Sv: släppa ihop föl och mamma med andra hästar?

Har du en tillräckligt stor hage så bör det gå bra.

Kanske bäst att inte släppa ihop alla på en gång bara, kanske börja med en häst och sen prova med den andra och sen släppa ihop alla.

Det brukar gå bra!

Madelene skrev:
Har du en tillräckligt stor hage så bör det gå bra.

Kanske bäst att inte släppa ihop alla på en gång bara, kanske börja med en häst och sen prova med den andra och sen släppa ihop alla.

Det brukar gå bra!

Håller med dig! Så gjorde vi, o det gick kanonfint. Förstår också trådskaparen. Jag var livrädd, men jag vet fortfarande inte riktigt för vad jag var rädd för. Kanske för skador på fölet osv men de är facktist ganska så snabba, o smidiga. Å ä moder högts i rang så ä de inga problem. Mitt sto me föl, va också högts i rang, o jag behövde alldrig oroa mig mer efter ihopsläppet.
Lycka till :banana:

Mitt sto med föl gick med blandad flock efterhand, släpptes först med andra ston med föl, sedan också med ston utan föl och sist med en ponnyvalack och det gick bra.
MEN det finns äldre ston som försöker "sno" föl och det finns valackar som är elaka mot föl. I naturen kan hingstar vara otrevliga mot föl som inte är deras egen avkomma och vissa valackar verkar ha liknande beteende.
Den enda som var "taskig" mot mitt föl var dock ett annat sto med föl som vaktade sitt föl så mycket att hon satte efter mitt sto och i kalabaliken sprang ner mitt föl. Det var läskigt! Som tur var hände inget utan min lillstumpa kravlade sig upp igen oskadd.

Prova att ha dem i hagar alt. boxar bredvid varandra så du märker om t.ex. valacken verkar aggressiv och verkar allt lugnt så släpp ihop dem med en häst i taget.

inne står mor och föl brevid valacken, men det är just nu stängt mellan dem, ska nog ta bort plattan så de kan hälsa på varandra genom gallret. När hon fick föl i våras så blev hon väldigt grinig mot valacken och det var därför vi stängde, men i sommar har hon gått med ett annat sto och föl och det har inte varit några som helst problem så jag tror nog också att det går bra.
Som någon sa här så är jag liite orolig att det äldre stoet ska försöka kidnappa fölet, då hon är överförtjust i sådana, men etfersom mamman bestämmer så ska det nog inte va några problem.
tack för goda råd!

Med tillräckligt stor hage går det bra. Jag släppte ihop mina direkt efter betessäsongen (hade lånat ut sto med föl till ett psyk.gruppboende). Inga problem alls. Min erfarenhet är att sto med föl stiger i rang även om stoet i sig inte är så högt i rang annars.

Uppfödaren till min Welsh Cob har samma erfarenhet. Hennes sto är nu lägst i rang efter att unghästen flyttat till mig. Under dräktigheten och sen med fölet vid sidan var hon högst. :cool:

Har precis släppt ihop mina (sto + hingstföl ) med grannens hästar. Hon har en bloding val på 16 år & en shettis val på 2,5 år.
Det har funkat toppen & de blev jättetajta som flock direkt. Fölis & shettis leker kanonbra ihop & stoet & blodingen har ju varandra att klia.
Vi har en jättehage sedan vi byggde ihop våra två till en.

idag drog jag bakskorna på valacken och släptte in honom till stoet och fölet. stoet satte honom kvickt på plats och sen gick hon iväg till andra änden av hagen med fölet..
fölet är lite nyfiken på valacken det syns, men mamma låter honom inte gå ända fram och hälsa. inte så konstig än kanske.
men nu funderar jag på om det kanske är lika bra att släppa dit gammelstoet på en gång, så valacken har nån att vara med utan att behöva "störa" mor och son, för nu i början får han nog inte komma så nära dem ser det ut som.. eller är det bättre att vänta ett par dagar tror ni?

Släpp ihop alla du! Vi hade dubbla ston med föl som fick gå ihop först, men sedan släpptes alla med ca. 6 hästar till. Mammorma har sån koll på sina föl så det går nog bra ska du se. :)

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 670
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 622
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV