Släpp hästarna på bete under inridning

Sv: Släpp hästarna på bete under inridning

Hästarna gick allstå på bete när inridningen skedde?
Det kan mycket väl stämma, rent spontant mår väl hästar bättre av att gu ute än stå inne.. :)

Dom torde väl ha mer problem med att hästarna är 1.5 år vid inridning än att dom står på box..... :crazy:

"Studien omfattade tolv arabhästar mellan 17 och 20 månader. Sex hästar fick gå på bete och sex hästar stod i boxar i samband med inridning."

Åldern reflekterade jag också på, men tänkte inte mer på att räkna va gamla hästarna var i ÅR.. :angel:

Men 17 månader, 1 1/2 år, arabhästar brukar man väl vara senare med inridning än t ex halvblod också väl?? :crazy:

Känns väl rätt naturligt att hästar som mår bra och lever ett naturligt hästliv dvs betar gräs och är ute har lättare för att lära sig saker.....

Inridning är ju mer än bara sitta på ryggen. Inridningen börjar ju egentligen på fölstadiet i och med hanteringen. Den lägger ju grunden för senare saker. Sen säger ju inte atrikeln vad som menades med just inridning. Inridning innefattar ju även leda i träns, leda med sadel på rygg, vänja vid olika saker, mmm mm.

Precis! Villket snille som helst borde kunna räkna ut det där....
Men det klart att det behövdes en studie till det.
gulan

Jag vet! Jag har läst på universitet :idea::idea:

Läste ekonomi, men även där gäller sunt förnuft...

KL

Även vi rider in 1½-åringar. Fullblod. Under förutsättning att de ser klara ut. DVS musklade nog att bära vikt.

Det är optimalt att ta det före uppstallning. Åringarna är relativt små, ingen självkänsla och ej heller staka. Accepterar det vi människor utsätter dem för.
Vilket ger färre konflikter.

MEN det rör sig ej om någon betydande påfrestning för åringarna. Långt ifrån vad ett halvblod till ridning behöver genomgå.

I det här fallet rör det sig om en liten, lätt ryttare, som med sadel kanske väger 55 kg. Ledes runt i skritt i ca 5-10 minuter. Knappast några träningspass i dressyr i manegen.

Finns en liknande studie men där tittade man på inlärningsförmågan hos unghästar som hölls på lösdrift jämfört med unghästar som stod på stall. Även denna studie visade på bättre inlärningsförmåga hos hästarna på lösdrift. Något som kanske skulle motivera fler att ha hästar på lösdrift/ utveckla nya lösdriftssystem?

/Em

Dom torde väl ha mer problem med att hästarna är 1.5 år vid inridning än att dom står på box..... :crazy:

"Studien omfattade tolv arabhästar mellan 17 och 20 månader. Sex hästar fick gå på bete och sex hästar stod i boxar i samband med inridning."

Många rider in sina hästar när de är två år, ser inget problem med det alls. Rida in betyder ju faktiskt inte att man gör mer än just det..

Nej, faktiskt bara fördelaktigt, hästens skelett o muskler, senor får känna på o träna sig vad som komma skall.

Finns forskning om tidig inridnings positiva effeker.

För min del skulle jag aldrig våga rida in en unghäst o hålla på stall samidigt.:D
Ut helst dygnet runt, minst dagtid.

Jag äääälskar när gammalt sunt förnuft ska dras upp som nya sanningar:rofl:

Va då nyhet? detta näms även i en bok från mitten av 1800 talet och inte äns då nämde dom det som nyhet utan som gamalt och beprövat.

Kram

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: Tuvstarr
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 085
Hästvård Jag funderade på att skicka min unghäst på vila/bete nästa sommar. Frågan är bara är detta en bra idé? Jag tänkte nämligen bara ”skicka”...
Svar
2
· Visningar
538
Senast: Görel
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama