Släpar en bakhov - vet hittar inget

Danaa

Trådstartare
Min val som är 20år började plötsligt efter 1 dags vila att släpa sitt ena bakben (drar tån i backen) och kotade över i vissa steg. Efter 3 dagars vila rör han sig mycket bättre i skritten och kotar inte längre över men kan fortfarande inte trava. Igår var jag in med honom på ATG, där böjde dom han högt i det bakbenet och då blev han riktigt dålig. Dom släckte knäet och han blev lite bättre så han kunde trava fast inte rikitgt bra ändå. Dom röntgade och ultraljudade men hittade inget? Nu fick han 2 veckors vila sen återbesök.

Någon som varit med om något liknande?

Det är ju så konstigt att de kom från ena dagen till den andra.

Sv: Släpar en bakhov - vet hittar inget

Vilka delar av hästen röntgades och ultraljudades?

Att det kommit plötsligt kan vara så enkelt som att hästen halkat/snubblat till i hagen och då kan t ex SI-leden vara inblandad. Om "skadan" sitter där kan det bli så att hästen inte gärna lyfter ordentligt på hoven för att det gör ont. Man brukar också få reaktion på högt böjprov. Kanske nåt att kolla på?

Hans knä röntgades och ultraljudades. Jag googlade och såg att om tåsträckarsenan gått av kunde de dra tån också? Men det finns inte en enda svullnad på hela hästen. Och när jag frågade om tåsträckaren sa vet bara, att han inte skulle ha blivit bättre om man bedövade knäet som de gjorde. Ja han får väl helt enkelt vila och så får vi se vad som händer..

Min häst "droppade tån" enligt en vet efter en fläkskada. Vid hältutredningen reagerade han på BP högt och en bedövning av knät minskade hältan. Ingenting såg på rtg till en början. Bedövning av höft gav minimal förbättring.

Efter scinten hittade man en flisa som hade rykt från lårbenet så man antog att det var en ordentlig muskelskada i det området. Obduktionen visade att muskelskadan var ännu mer omfattande i höftområdet. Han hade helt enkelt fläkt sig och nästan slitit av lårmuskeln i båda ändarna.

En muskelskada högt kan vara omöjlig att hitta eftersom muskeln kan sitta djupare än man kommer med diagnostiskt ultraljud.

Hittar ni inget och problemet kvarstår efter ett tag tycker jag du ska be om en scint om hästen är välförsäkrad.

Jaha oj vad tråkigt med din häst! Vad är en scint?

Ja han har ju en ordentlig försäkring men hans livbelopp är ju inte så mycket längre med
tanke på hur gammal han är.. Tänkte låta han vila nu och också låta en EQ titta på honom
innan jag åker tillbaka till ATG. Är han lika dålig på återbesöket kanske man får fundera på
vad som är humanast för honom. Han kanske kan få gå sommaren ut och bara vara häst
om prognosen är dålig, han är ju ändå 20år.. Svårt det där..

Ja, har varit med om en häst som började tåsläpa. Dom hittade spatt på honom.

Ja men nu efter 7 dagars vila så släpar han inte tån i skritten längre utan går helt normalt. Men i traven händer det vissa steg, nu har han bara travat en liten bit för någon dag sen och nu ska han ju vila i någon vecka till.. Kan dom verkligen visa sån förbättring på så kort vila om de har spatt?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 891
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 770
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 947
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka