släpa med bakbenen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sholanta
  • Startdatum Startdatum
S

sholanta

En häst i mitt stall, 20 år i år, ska snart föla(mars, april).Jag var där för en stund sen och då såg jag att hon släpade jättemycket med bakbena. jag vet inte om detta är normalt, är det det?är lite orolig för att hon inte ska klara av det. jag själv är inte alls insatt i avel.
hoppas nån kan svara...

Verkar hon trött och hängig också, inne i fällperioden kanske, svullna ben?

Prova att lyfta bakhovarna som vanligt och se hur hon reagerar. Hon börjar ju bli lite tung nu och beroende av hur fölis ligger så kan ju det påverka lite.

Hej
mitt sto blev lite vinglig i bakbenen ca 1 mån innan fölet kom. Det verkade som det tryckte någonstans. Hon var pigg för övrigt. Det gick mycket bra för henne :banana:

Mitt ena sto som skulle föla 2002 släpade båda sina bakben en kväll när jag skulle släppa in henne. Jag fick panik och befarade att jag skulle få avliva henne.....
:crazy:
Veterinären kom ut och hittade ingenting som verkade galet.

Troligtvis var det att fölungen hade vänt på sig ( i slutet av dräktigheten ) och att den låg och tryckte på någon nerv.
Hon släpade sina ben lite till och från tills hon hade fölat och då var hon helt OK igen!

Lill / Stall Nöbbeled

Min sköthäst fick så ungefär 1 månad innan hennes första fölning. Då var det mjölkstockning hon hade fått, då fick hon även kraftiga ödem under hela buken framtill bringan.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 485
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka