@Nielaa fast det blir ju absurt det du påstår att ingen knappast kan dra ett släp med en fullstor häst på 600 kg utan BE körkort .... Det gör de allra flesta utan problem inkl boggie transport . BE behövs dock alltid i stort om ngn vill dra två stora hästar .
Om du har ngn vän som inte får dra ditt släp ens utan häst så handlar det ju om bilen .
Nä ingen utan BE får dra mitt släp eftersom med B är det TOTALVIKTEN som inte får ÖVERSTIGA 3500 alltså bil OCH släpets totals vikt tillsammans
Och försök hitta en bil på 1 ton som får dra mer än 2 kilo på kroken då mitt släps totalvikt är på 2500
Och alltför många kör dessvärre olagligt när de kör storhäst både medvetet och omedvetet då de tolkar reggbeviset på bil och släpet helt fel.
Vissa enaxlade släp får lasta 700 kilo mitt gamla kylinge fick det. Problemet var bara att en häst på 170 inte fick plats i det varken på längden eller höjden.
Lastade en liten stor häst en gång på 155 och det var knappt så den gick in.
Så pass stora hästar behöver större utrymme= större släp= större vikt på släpet.
Många kollar på reggbeviset där det står högsta vikt på Utökad/ b behörighet och drar släp efter detta när det är bilens totals släpvagnsvikt som gäller OCH om man bara har B får totalvikten inte överstiga 3500
Om det var så lätt som du tror att det bara är att byta bil så får jag köra alla släp skulle BE kort inte finnas!
Min kompis bil får dra 3500 på sin krok på bilen.. innan jag tog BE fick jag inte ens köra mitt släp tomt med hans bil nu får jag om jag lånar hans bil lasta hela 1420 kilo i min vagn..
Men inte ens då kan jag lasta 2 stora hästar som väger 650 kilo styck och en parmaratonvagn lagligt.
Då måste man nästan köpa en liten hästbuss för 2 hästar och koppla på en släpkärra bak på bussen och ha maratonvagnen på den.
Vilket många har löst de så som kör just par, maratonvagnen kan väga 350 kilo då utan problem.
Men rider man bara så får jag med mig 2 stora hästar på 650 kilo 2 sadlar och träns å skydd utan problem.
Man måste upp i totalvikt om man vill åt hög lastvikt