Slängtrav

T

Tooveee

Jag har alltid undrat vad som klassas som slängtrav? Är det typ när hästen t.ex travar extremt långsamt eller? :confused:

Sv: Slängtrav

Precis som GALOPP skrev så är det snabb , okontrollerad trav utan någon som helst samling eller balans.
Hästar kan t ex gå i det om man ska galoppera och hästen inte orkar fatta galopp från lugn trav utan springer in i galoppen .

Det är en okontrollerad, obalanserad trav (inte nödvändigtvis jättesnabb) där hästen släpper bettet och sänker ryggen.
Ser faktiskt ganska "slängigt" ut.;)

Precis som GALOPP skrev så är det snabb , okontrollerad trav utan någon som helst samling eller balans.
Hästar kan t ex gå i det om man ska galoppera och hästen inte orkar fatta galopp från lugn trav utan springer in i galoppen .
Okej men alltså jag har själv ganska svårt för galopp men rider nu en gammal läromästare men han har svårt att förstå mina hjälper så han tar typ ett språng, sen travar han fortare och sen ett till språng osvosv.

Slängtrav är när hästen travar alltför fort utan nån som helst tillfredsställande form.
Men du hade ju redan fått bra svar.;)

Många hästar som vill undvika arbete kan slängtrava, likaså f.d travare som inte kan galoppfattning kan utöva slängtrav in i galopp vilket inte är att rekommendera.

När mina hästar varit otränad slängtravar dom före och efter galopp.

Slängtrav är när hästen travar alltför fort utan nån som helst tillfredsställande form.
Men du hade ju redan fått bra svar.;)

Många hästar som vill undvika arbete kan slängtrava, likaså f.d travare som inte kan galoppfattning kan utöva slängtrav in i galopp vilket inte är att rekommendera.
Okej, men det börjar gå bättre :)

Jag vacker liv i den har traden igen och passar pa att fraga vad man kan/bor gora for att undvika slangtrav. Jag rider rideskolehastar och de flesta slangtravar in i galoppen. For att behalla galoppen far man garna driva pa ordentligt, med resultad att hasten okar galoppen, men jag vill ju idealt kunna fa hasten att galoppera i lugn, samlad form.

Har ridit i drygt tio ar, men med ett avbrott nu pa c 8-9 ar da jag bara ridit nagon enstaka gang om aret. Ar det for att jag ar helt omusklad nufortiden som jag inte har tillracklig stuns i skankeln? Jag kan inte minnas att alla ridskolehastar slangtravade forr om aren nar jag red namligen. Har jag glomt nagot? Normalt sett sitter jag ner ett par steg i traven, gor en halvhalt och sedan galoppfattning.

Nar jag ridit privathastar har jag inte upplevt detta utan de har varit kansligare och mer lyhorda for hjalper.

Tror både det är msukler (hästens) och ryttaren som kan bidra/förhindra slängtrav. Många hästar som springer ifrån arbete för de kankse inte orkar mer när man kräver något av dem kan börja slängtrava. Sen har man en häst som orkar gå i form itrav men som behöver mkt hjälp för att gå där kan ju ryttaren orsaka att den slängtravar.
Är så jag tänker iaf

Här kommer lite knep för att slippa slängtrav och få en bra galoppfattning. Är alla dessa på plats borde det inte vara några problem. Annars borde nog hästen ridas till...=)

* gör fattningen i ett hörn
* släpp efter på innertygeln. Är man för hård på innertygeln låser man in bogen så att det blir svårare för hästen att få fram den bogen i steget.
* gör en halvhalt på yttertygeln. Detta för att öppna ytterligare för bogen på innersidan.
* få fram innerskänkeln ordentligt, låt ytterskänkeln vara kvar eller något bakom sadelgjorden.
* se till att själv sitta som om du skulle svänga utåt, alltså tillbaka med ytteraxeln och fram med inneraxeln
* får du ingen fattning direkt, ta tillbaka hästen på en gång och försök igen på nästa hörn. Hästen ska förstå att slängtraven inte är önskvärd, det är inte det du ber om.
* har man gjort några försök och inget händer, gör samma sak igen men sätt ett litet spörapp på innerbogen i fattningen.

Lycka till! Hoppas att det funkar!

varför spöt på bogen ? har fått lära mej att man ska peta det på yttersdidan av rumpan ftersom det är det benet hästen ska börja med i galoppen.

varför spöt på bogen ? har fått lära mej att man ska peta det på yttersdidan av rumpan ftersom det är det benet hästen ska börja med i galoppen.

för att visa vilket ben hästen ska ta för sig med. Hästen ska ta fram sin inre höft i galoppen och därför måste även ryttaren göra det. Spöt på bogen blir en förstärkning av det för hästen.

Jag har alltid undrat vad som klassas som slängtrav? Är det typ när hästen t.ex travar extremt långsamt eller? :confused:

Då du redan har fått många bra svar på din fråga så jag behöver inte svara på den...

Men ville bara säga att slängtrav sliter extremt på hästen och det är något man bör träna bort så fort som möjligt ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
581
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Cactus
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
656
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur