Slänger ut en halmfråga

nyponros

Trådstartare
Vilken sorts halm är mest lämplig ur fodersynpunkt?
Är det ngn halm man inte ska ge hästen som en del i foderstaten?
Min häst ska äta litegranna halm och nu ska stallkompisen åka och hämta kornhalm. Är det godkänt att ge?
Första gången jag fodrar med halm och förut när jag haft det som strö har det varit havrehalm...

Sv: Slänger ut en halmfråga

Om man ska ha det i foderstaten brukar jag använda havrehalm det brukar va populärast hos hästarna:) men spelar ingen roll vilken sort det är. Min äter havrehalm mkt mer än om det är kornhalm

Senast ändrad:

Råghalm ger man väl inte?
Korrekt uppfattat.
De får tydligen lätt kolik av råghalm, har jag fått lära mig.

Jag hade råghalm som strö för många år sedan och då var det inte någon enda häst som åt av halmen, så den är kanske inte ens god?

Det allra bästa är havre- eller vetehalm, de har bäst dietiska egenskaper.
Kornhalm är väl rätt bra ur den synpunkten också, men dess agnar kan irritera...

vet inte exakt, det är bara vad jag minns av det jag läst mig till....

*kl*
Oj oj då, jag som inte ens vet vad för slags halm jag har där ute.
Först åt dom inte alls av den men nu tuggar dom på om nätterna.
Den är VÄLDIGT kort, alltså korta strån. Men annars verkar den va som "vanligt".
Nån som kan gissa, är det nån speciell halm som blir så kort eller har det bara med att göra hur kort man slagit ner det innan?

Kornhalm kan precis som korn ge svullna ben, så om du upptäcker svullnader så misstänk halmen först.

Det bästa är havrehalm,det tycker hästarna bäst om, sen kommer nog vetehalm ur smak synpunkt.

Råghalm kan också ge kolik och svullna ben, men det är inte så vanligt längre då skördningen är väldigt effektiv nu så få korn är kvar i halmen.

Jag hade råg-vetehalm till hästarna förra vintern då det var svårt att få tag på bra halm, det fungerade det också:)

Hellre bra halm ur hygienisk synpunkt än halvtaskig havrehalm.

*kl*
Oj oj då, jag som inte ens vet vad för slags halm jag har där ute.
Först åt dom inte alls av den men nu tuggar dom på om nätterna.
Den är VÄLDIGT kort, alltså korta strån. Men annars verkar den va som "vanligt".
Nån som kan gissa, är det nån speciell halm som blir så kort eller har det bara med att göra hur kort man slagit ner det innan?

Färg på halmen?
Ju gråare desto mindre aptitlig.
Råghalm är grå den brukar inte vara så populär.
Det är omöjligt att säga vad det är för halm, den kanske är hackad? fråga leverantören:idea:

Min häst rankar smakligheterna på olika halmsorter så här :

På första plats: Havrehalm :d :d :d :d
På andra plats: Kornhalm :d :d :d:
På tredje plats: Vetehalm.:d :d: och en halv
Och då på fjärde plats: Råghalm:d

Bland det mest "fodervänliga" är om man har havrehalm där det finns vallinsådd. Då kan det till och med bli fråga om att göra en analys eftersom näringsvärdena troligvis blir bra. Hygienisk kvalité kan variera mycket på halm. Det är bråttom (och regnigt) i skördetid och halmen får ofta ligga kvar på åkrarna.

Det är med halm som med mycket annat när det gäller hästar. Mycket "jag har hört" eller "någon har sagt" och sällan någon direkt fakta.
Som exempel min granne som är en gammal hästkarl som tidigare på den gamla tiden var hingststation till Flyinge. Han skulle aldrig ställa hästar på annat än råghalm. Han lägger ut beställning på halm hos grannbönderna så fort någon sått råg. Kornhalm är helt totalt banlyst i hans stall. Anledningen? Jo enligt honom så han "bossen" (agnarna) fastna i skapet på hingstar och valacker och på det viset skada dem.

Min egen erfarenhet av halm är att ingen gett någon kolik. Men jag tycker det är svårare att mocka med råghalm för den har längre strå. Kornhalm ger mig piggar i strumpor och tröjor som jag får dras med hela vintern. Hästarna äter gärna upp den och den smulas lätt sönder så det blir kladdigt i boxen. Vetehalm äts i mindre utsträckning då den är grövre i strået, men den tar längre tid att göra bädd av. Till sist havrehalmen, jag som inte fodrar med halm utan har det som strö. Tycker att denna är sämst! Den är så god att de flesta äter upp sin madrass under natten.

Vi har halm som jag inte har en aning om vad det är för sort, vi köpte den förra året (regnigt och svårt att få tag i halm) så den är grå och ser ganska tråkig ut, men hästarna tycker faktiskt om att äta den! :confused:
Halmen är inte dammig men som sagt tråkig och lite dassig. Vissa balar innehåller en del strån grönt gräs och "dammvippor", vet inte hur jag ska förklara men ser ut som någon sorts fröstänglar, liknar lite vass.
De äter den inte lika gärna som hö förståss men finns inget hö när de kommer in så äter dom av halmen. Den luktar gott och lite syrligt.

Någon som kan "artbestämma" om jag tar ett foto? :D
Jag är nyfiken eftersom de faktiskt äter den med förvånansvärt god aptit.

Sedan fick vi ett lass med såndär gyllengul halm med lite vanliga spannmåls-stänglar i, den äter de inte av alls.

Min gissning:

Låter som du matar dina hästar med förra årets (mögel och svampangripna) havrehalm och har dem inströdda med årets vetehalm.

*kl*

tack för svaren allihopa!

Nu visade det sig att det blev havrehalm iaf, jag blev lite lättad=)
Helt gyllengul, fina strån och väldigt fräsch!
Hästen tyckte jättemycket om den också!

Det jag läst i veterinärboken, tror den hette Håll hästen frisk, var att kornhalm kan innehålla hakar som kan fastna i magsäcken ocn ställa till problem. All kornhalm gör det inte men vi hade vid ett tillfälle kornhalm som gjorde ont som fan när den fastnade i händerna när man strödde.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 010
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 180
Senast: Nepenthe
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 818
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka