Slänger sig ut vid avlastning...

Sv: Slänger sig ut vid avlastning...

Som någon skrev tidigare.
Använd longerlina, ta den ett varv runt bommen fram, släpp efter sakta. Vill hästen kasta sig ur "låser" linan runt bommen och det tar stopp.
På detta sätt kan man tom vara själv att lasta ur en sån här häst, linan räcker för att man skall kunna gå runt transporten och plocka bort bakre bommen.
Använd handskar!

Min häst gjorde precis samma sak, och fick sedan ett tips på vad jag gjorde för fel. Jag försökte hålla emot.
Jag fick tipset att ha helt långt grimskaft och bara följa med hästen ut. Första gången jag testade det så kastade han sig av gammal vana ut, men när han märkte att jag inte försökte hålla emot, så slutade han med det. Så redan andra gången jag testade det så gicck han jätte lugnt bakåt. Och nu har vi aldrig haft det problemet igen.
Lycka till.

Jag hade också en ponny som gjorde så en gång i tiden. Vi satte in innerdörrar innanför baklämmen, och snart lärde hon sig att det inte var någon ide att försöka slänga sig förrän de var öppnade. Visserligen gick det fort ut när innerdörrarna öppnades, men då hade man hunnit förbereda sig lite mer än om man bara hade lämmen.
Ett par tips som jag aldrig hanntesta var lite roliga och det skulle vara skoj och veta om dom funkar. det första var att om man drar hästen lite lätt i svansen så är deras instinkt att dra sig framåt, varpå det inte går lika fort ut. Kanske värt att pröva. Ett annat är att kan lastar in hästen i transporten, kör till en sjö och backar ner transporten ända ner i vattenbrynet. När man sen fäller luckan så ska den gå ut i vattnet, och när hästen då kastar sig ut hamnar den alltså ute i vattnet. Ganska överrumplad, och lär vara ganska försiktig nästa gång den går ut. Testa! Det är ju inget farligt i alla fall

min ponny gjorde detta snacka om förvånad man blir första gången som man har åkt och sen ska lasta :eek: .. Jag håller i hästen och så står nån bakom med ett spöväntar till hästen står stilla sen ber jag han lungt att baka och det är då han slänger sig men då fick han sig en med spöet så han hoppade in ingen.. nu lägger vi spöet på baken och så backar han lungt ut och sen naturligtvis massor med beröm.borde fota honom när han står utanför transporten helt stolt när vi berömer han!. Tycker att det är bättre att man visar 1 gång att det verkligen inte är ok!

Det där med att lasta ut i vattnet verkar logiskt....får ta o testa även det..... Då lär de ju aldrig slänga sig igen liksom :smirk:

Det där med spöt är väll också en bra metod...problemet är at hon skulle bli så stressad av det....

H. Malin

En av våra hästar kastade sig oxå ofta då han skulle ut. Detta har vi löst genom att köpa ett släp med dörrar bak samt att en person står bak och lägger handen på hans bak då den öppnar dörrarna. Nu går han riktigt lugnt ut.

Longerlina är oxå en bra grej, då har man nån meter extra på sig om hästar far iväg snabbt. Oftast bara det som behövs.

Min häst har varit väldigt bakskygg och haft mycket bråttom ut ur transporten tidigare (om ni inte visste det så kan hästar galoppera bakåt...). Idag fungerar han jättebra vid urlastning, jag kan lätt lasta ur honom själv.

En sak jag tycker är viktig är att man har en rejäl bakbom i rätt höjd som klarar stoppa hästen om den skulle försöker kasta sig. Jag tror inte på metoden att försöka hålla kvar hästen framifrån då det bara förstärker hans flyktkänsla.

Min urlastning ser ut så här (om vi är 2 st). A tar hästen och B tar luckan. Både A och B har ett kort spö i handen.
A går in och fäster grimskaftet och kopplar loss transportgrimskaftet
B öppnar översta luckan bak (samtidigt som B pratar med hästen så att den hör att man är där bakom)
B kollar med A att denne är redo
B öppnar bakluckan och lägger en hand på hästens bakdel (står på sidan om luckan förstås)
Om hästen kastar sig mot bommen kan B behöva knacka med spöhandtaget på hästens bak
När hästen står still öppnar B bakbommen, står vid sidan av lämmen, tar hästen i svansen och ber den komma ut
När hästen börjar backa är det viktigt att A är beredd att snabbt följa efter. Om hästen kastar sig ut så kan det vara bra att ha longerlina istället för grimskaft. När hästen backar håller B koll på att den inte trampar vid sidan av lämmen genom att hålla en hand på baken.

I början kastade min häst sig ut, men efterhand som han insett att det inte är någon som håller fast honom och att det inte händer något mer så har han blivit lugnare och lugnare. Numera går han ut och stannar med frambenen på lämmen och tittar sig omkring. :D

Min förra tränare backade ut sin trailer till en brygga. Hästen kastade sig rakt i plurret :eek: och gjorde ladrig om det igen. Kanske lite drastiskt :angel:

smaland skrev:
Använd longerlina, ta den ett varv runt bommen fram, släpp efter sakta. Vill hästen kasta sig ur "låser" linan runt bommen och det tar stopp.

Ett av de lättaste och snabbaste sättet att skada nacken på hästen. Går ofta inte att reparera och om det går tar det många sköna timmar att få rätt på. För att inte tala om pengar.

Lås INTE hästens huvud, det leder bara till skador på hästen och i värsta fall även människorna runt hästen.

Lär hästen acceptera förhållandena istället. En bom i rätt höjd skadar inte hästen.

smaland skrev:
Som någon skrev tidigare.
På detta sätt kan man tom vara själv att lasta ur en sån här häst, linan räcker för att man skall kunna gå runt transporten och plocka bort bakre bommen.
Använd handskar!

Skulle aldrig ha hästen kopplad fast efter att bak bommen väl tagits bort. stora risker för skador på hästen, och det löser inte "anledningen" till hästens kastar tendenser - snarare ökar det stressen hos hästen då den upptäcker att den sitter fast....

Trådskaparen: Hur gör ni när ni ska lasta ur? Parkerar ni bilen och springer ur och börjar lasta ur direkt`? Ofta får man själv såna stress tendenser när man har en jobbig häst att lasta ur...det ökar på hästens kast tendenser att så fort bilen stannat ska den ur transporten. Kanske pröva att parkera bilen och låt hästen stå kvar länge. Öppna sen övre bakluckan, låt hästen stå kvar länge. fäll ner bakluckan men ha bakbommen kvar. låt hästen stå kvar länge. fäll sen bort bakbommen. Låt hästen stå kvar länge. backa sen ur (ha någon som hjälper till med kontakt på hästens rumpa för att bromsa.

Att hästen kastar sig är ett tecken på stress/oro runt urlastning/lastnings situationen. Du behöver en longerlina så att du kan släppa efter utan att tappa hästen, det går inte med vanligt grimskaft!
det bästa är om du tränar urlastning i samband när hästen och du INTE ska någonstans. dvs in i trailern, backa ur. In i trailern, backa ur. In halvägs i trailern, backa ur. Upp på rampen. Backa ner igen.
Hästen ska backa/gå framåt under ditt kommando. När detta funkar blir det mindre fokus på lastningen i sig, och mer fokus på dina kommandon.

Lycka till. Vet att det är dö jobbigt när man inte själv har trailer och ska låna för att träna. Men det är VÄL värt mödan och besväret i längden.

Senast ändrad:

Hej!

Jag tycker att du ska prova med att lasta din häst inte hela vägen in i transporten utan gå framåt mot transporten och när hon har framhovarna på rampen så ber du henne backa, gör detta ett antal gånger och när hon visar att det är lugnt går du ett steg längre upp på rampen och gör likadant tills hon kan gå in och backa lugnt ur transporten, det kan ta rätt så några timmar att göra denna övningen men den ger alltid resultat!!
*lycka till*
:banana:

När jag fick min häst så kastede hon oxå sig ut ur transporten.
Men detta löste vi med att hon först hade en kedja mellen bommen och hästen för att skydda den som tar bort bommen (en kedja går ju lättare att låssa), och då tog vi först bort bommen och sedan kedjan (när väl hästen var lugn) och sedan när jag sa back så fick hon kasta sig villket hon oxå gjorde 4-5 ggr för att sedan sluta efter som inngen hållde fast henne (hade ett rep på 6,5 m).

Snälla sluta att hålla fast hästen. hästen är ett flyckt djur och när flyckt djur siter fast så får dom panik och försöker att komma los och tar då i vad dom kan (villket kan bli stora skador på både häst och folk) vilket inte är lite för om dom innte kommer loss betyder det döden för dom vilda hästarna villket sitter kavar i våra tamhästar.

Kram

ha en bra bakbom. vänta ut hästen och FÖRSÖK INTE hålla emot, då gör du det bara värre.... Longerlina och låt hästen ta sig av i egen takt, ju mer man bråkar desto större blir problemet...
Sedan kan jag tipsa om fronturlastning....

Lös det med lugn och tid. Börja med att stå stilla ett tag innan ni tar ner luckan. och hela tiden lugn.
Sedan lugn när luckan är nere och bommen för. Och sen stå still en liten stund efter bommen är borta. Ha longerlina så om hästen får panik att den ska känna att den inte sitter fast. Men när den kastar sig. På igen och börja om. Hela tiden lugn och tålamod och visa att det lönar sig att gå lugnt av.
Och ta inte för givet att dom ska kasta sig.

*lånar knapp*

Nu pratar jag om min häst, han är lite orolig för att gå in i transporten.
Svettas lite när man åker men står f.ö. som ett ljus.
Kastar sig ur transporten, eller kanske mer går snabbt ur, för direkt han har 4 hovarna på marken är han coollugn igen.

Mitt tips som jag skrev ovan att ha longerlina och bara låta hästen kasta sig och sedan backa upp hästen x antal meter.

Att lasta ur i vatten, mot en väg, slå med spö eller annat vill jag inte ens testa på min häst.
Han är lagom orolig för att gå in i transporten och jag vill inte att han ska bli rädd för att gå ur transporten. Det tror jag resulterar i att det blir svårare att lasta honom än det redan är.
Men när vi lastar så går vi på honom bakifrån och säger till att "nu går du in, det finns inget annat alternativ".

Sedan så väntar vi med att ta bort bommen tills han står stilla, sedan får han gå ur.
Men det är ju min häst, han är lite speciell så jag tror han skulle bli jättesvår om man inte bara låter honom gå ur på sitt sätt.-

Mitt ena kallblod hade fått för sig det ett tag, att slänga sig ur transporten. Vi tränade också miljontals gånger och använda alla dessa knep. Min häst var inte ett dugg rädd utan det var bara fjant :devil: . Alla hästar kan vara väldigt starka, kallblod framför allt. Jag tog på min handskar, satte på hästen en riktig grimma (läder) och använde ett starkt och bra grimskaft. Jag surrade repet tre varv runt frambommen och sedan var det bara att hålla med all kraft. Efter ett tag gav hästen upp och sedan dess har det inte varit några som helst problem.

Det gäller att hitta sitt egna sätt och det är inte alltid så lätt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 250
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka