Sv: Slänger sig ut vid avlastning...
Min häst har varit väldigt bakskygg och haft mycket bråttom ut ur transporten tidigare (om ni inte visste det så kan hästar galoppera bakåt...). Idag fungerar han jättebra vid urlastning, jag kan lätt lasta ur honom själv.
En sak jag tycker är viktig är att man har en rejäl bakbom i rätt höjd som klarar stoppa hästen om den skulle försöker kasta sig. Jag tror inte på metoden att försöka hålla kvar hästen framifrån då det bara förstärker hans flyktkänsla.
Min urlastning ser ut så här (om vi är 2 st). A tar hästen och B tar luckan. Både A och B har ett kort spö i handen.
A går in och fäster grimskaftet och kopplar loss transportgrimskaftet
B öppnar översta luckan bak (samtidigt som B pratar med hästen så att den hör att man är där bakom)
B kollar med A att denne är redo
B öppnar bakluckan och lägger en hand på hästens bakdel (står på sidan om luckan förstås)
Om hästen kastar sig mot bommen kan B behöva knacka med spöhandtaget på hästens bak
När hästen står still öppnar B bakbommen, står vid sidan av lämmen, tar hästen i svansen och ber den komma ut
När hästen börjar backa är det viktigt att A är beredd att snabbt följa efter. Om hästen kastar sig ut så kan det vara bra att ha longerlina istället för grimskaft. När hästen backar håller B koll på att den inte trampar vid sidan av lämmen genom att hålla en hand på baken.
I början kastade min häst sig ut, men efterhand som han insett att det inte är någon som håller fast honom och att det inte händer något mer så har han blivit lugnare och lugnare. Numera går han ut och stannar med frambenen på lämmen och tittar sig omkring.