Slänger sig ur transporten

S

Snoa

Puuuuust. Skulle lasta damen i dag. Gick inget vidare. Fastspänd och med bommen nästan ditsatt, slänger hon sig ut transporten. Grimman gick sönder. Så gör hon hela tiden, kan stå en minut eller två, lugn och fin, sedan slänger hon sig. Vad gör man?! Har ett frontutlastat släp, så det är öppet framåt när vi lastar. Några tips?! Hon står stilla tills bommen ska sättas fast... Behöver verkligen tips... :bow:
 
Sv: Slänger sig ur transporten

Ha en halsring och ett l'ngre rep/grimskaft som komplement till grimma/träns när ni lastar. Rycker hon/han av huvdlaget så går det en liten bit och sedan tar halsringen emot.

Man kan också be några medhjälpare hålla en lina bakom hästen tills bommen är på plats.

Lycka till!
 
Sv: Slänger sig ur transporten

Huvudregel nr 1: bind ALDRIG upp hästen utan att det är stängt bakom. Skadorna på nacken kan bli bestående...

Träna hästen att stå i släpet utan att lägga på bommen. Gå in, när hästen är lugn, fodra. När det inte längre är ett problem att stå still inne i holken, lägg på bommen. Fortfarande utan att binda hästen.

Ett sätt som brukar fungera är att sända in hästen, d v s ingen människa inne i transporten. Så fort hästen är inne, lägg på bommen. Ofta hinner inte hästen reagera (vissa är supersnabba och hinner ändå kasta sig ut) innan bommen är på.
 
Sv: Slänger sig ur transporten

Kan man inte gå igenom släpet så hon slutar "tänka bakåt"?
OCH BIND ALDRIG UPP HÄSTEN INNAN BOMMEN ÄR PÅ!!!
Kanske dörrar bak är bättre än bommar, lättare att stänga och hon förstår att det är stängt bak? Bara en tanke, min ponny tkr bättre om det
 
Sv: Slänger sig ur transporten

Jag har haft en häst som gjort så....och mitt tips är träna träna träna träna. Sen som många andra skriver bind aldig förän bommen och luckan är uppe. Att hålla i mot när dom försöker kasta sig är i mina ögin lönlöst, det skapar bara mer stress och obehag.

Jag började med att bara gå upp och sen direkt ut transporten..mellanväggen åt sidan och framdörren öppen. Sen fortsatte vi så och stog i släpet länge och länge stunder...flyttade mellanväggen i läge....sen bommen och upp med luckan. Som sagt...tålamod och träning är svaret på din fråga
 
Sv: Slänger sig ur transporten

lasta henne utan att sätta för bak, stå med henne i transporten, ge lite mat och gå sen ur framåt... gör det upprepade gånger och försök inte ens att stänga bakom förrän du känner att hon är helt trygg!! Ha sen öppet framåt när ni försöker stänga bak, så att hon inte blir instängd och gå ut med henne framåt igen utan att stänga in henne... övaövaöva och när du tycker ni har övat tillräckligt och vill stänga både fram o bak, öva lite till innan ni gör det! Du kommer att ha igen det i längden om du övat tillräckligt från början :)
lycka till!!
 
Sv: Slänger sig ur transporten

Oh, jag vet att det är helt emot reglerna att sätta fast innan man stängt bommen, men tyvärr blev det ett missförstånd mellan mig och hon som hjälpte till :o . Trodde att bommen var helt igen. Som tur var gick grimman (läder) sönder. Tusen tack för alla tips. Nu ska damen tränas.... :bow:
 
Sv: Slänger sig ur transporten

lasta henne utan att sätta för bak, stå med henne i transporten, ge lite mat och gå sen ur framåt... gör det upprepade gånger och försök inte ens att stänga bakom förrän du känner att hon är helt trygg!! Ha sen öppet framåt när ni försöker stänga bak, så att hon inte blir instängd och gå ut med henne framåt igen utan att stänga in henne... övaövaöva och när du tycker ni har övat tillräckligt och vill stänga både fram o bak, öva lite till innan ni gör det! Du kommer att ha igen det i längden om du övat tillräckligt från början :)
lycka till!!


TheOne - kunde inte sagt det bättre själv!

det ska inte skyndas med att stänga några bommar bakom hästen,!
som sagt träna ordenligt från början, annars försvinner inte problemt om inte hästen blir trygg med situationen.

Lycka till.. ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Mia_R
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 964
Senast: Robina
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp