Slänger med huvudet

Bounty

Trådstartare
Hej! :)
När jag rider min häst har hon på senaste tiden börjat slänga med huvudet och lyssnar ibland inte alls på mina tygeltag och hjälper. Jag får henne ibland att slappna av och gå i form i både skritt och trav men i galoppen drar hon upp huvudet och galopperar antingen så sakta och "översamlat" så att hon nästan bara trampar på stället eller så springer hon bara iväg för mig och lyssnar inte alls på vad jag vill. Detta kan hon vanligtvis göra när insekterna är som mest aktiva och stör henne, men då det knappt finns några ute just nu tror jag att hon har ont någonstans.
Tror ni att det kan vara tränset som trycker obehagligt eller kanske bettet som klämmer åt? Det är vad jag fått för mig, men får gärna mer åsikter om det innan jag går och köper ett dyrt träns som kanske inte ens hjälper, hehe.

Jag hade definitivt börjat med en tandkontroll!

Hos en veterinär med kunskap om tänder och helst på klinik då de har bättre resurser för både åtgärder och möjligheter att bättre se hur tandststusen ser ut.

Ja, det skulle ju kunna bero på tänderna! Vet du hur frekvent hästar brukar behöva fixa tänderna eller är det helt individuellt? Jag tänkte nämligen att eftersom hon var och slipade ner tänderna för drygt 2 år sedan - det var då första gången i hennes liv som hon fick fixat tänderna - att det inte kunde gå så "fort" att hon redan har problem igen, men jag kan inte så mycket om tandvård heller! :o

Ja, det skulle ju kunna bero på tänderna! Vet du hur frekvent hästar brukar behöva fixa tänderna eller är det helt individuellt? Jag tänkte nämligen att eftersom hon var och slipade ner tänderna för drygt 2 år sedan - det var då första gången i hennes liv som hon fick fixat tänderna - att det inte kunde gå så "fort" att hon redan har problem igen, men jag kan inte så mycket om tandvård heller! :o
Det kan gå fort men är individuellt.

Min egna häst behövde slipa ner sina hakar varje halvår när han var yngre. Numera räcker det med en koll en gång om året.
Kompisens häst likadant, men den är känsligare och blir oridbar om man väntar längre än halvåret..

Tandkoll en gång om året är en jättebra riktlinje.
Sen är det bara att fråga veterinären när man är inne om den tror att det behövs oftare eller kanske mer sällan.

Tror absolut på en tandkoll först och främst. Hur gammal är hästen? Min häst är nu över 20 och börjar få lite dåliga tänder och behöver kollas kanske var 10;e månad eller så. Jag märker det för hon biter tag i ena sidan och håller stenhårt. Sedan är de olika känsliga. När veterinären ser hennes tänder så tycker inte hon att det är så farligt, men min häst tycker det. Så det är bara att åka och få fixat.

Tror absolut på en tandkoll först och främst. Hur gammal är hästen? Min häst är nu över 20 och börjar få lite dåliga tänder och behöver kollas kanske var 10;e månad eller så. Jag märker det för hon biter tag i ena sidan och håller stenhårt. Sedan är de olika känsliga. När veterinären ser hennes tänder så tycker inte hon att det är så farligt, men min häst tycker det. Så det är bara att åka och få fixat.
Hon är 16 år! Ska fixa en tandcheck så fort som möjligt. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 114
Senast: Blyger
·
Ridning Hej alla! Som jag nämnt tidigare är min medryttarhäst väldigt stark och drar iväg i både traven och galoppen. Jag fick mycket hjälp...
Svar
8
· Visningar
1 199
Senast: Lisasliv
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 417
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30