Slänger med huvudet ?!

M

magdus

Precis som rubriken säger så "slänger" eller kanske rättare sagt lyfter/drar min ridtravare huvudet fram under ridningen. I traven gör hon inte det men då man skrittar så händer det rätt ofta. Har försökt försöka henne att göra olika saker tex volter o serpentiner så att hon inte känner sig så uttråkad och därför drar i huvudet. Men hur skall jag nu få detta att sluta ? är väldigt irriterande.. Någon hjälptygel ?

Sv: Slänger med huvudet ?!

Jag är av åsikten att "hjälp"tyglar inte fungerar, om något så döljer de problemet. Nu vet jag inte hur du rider eller någonting om dig eller din häst öht men min spontana åsikt är att du ska aktivera hästen! Ut i naturen, harva inte bara runt i paddocken. Rid varierat :) Samt har jag inbillat mig att travare kan vara lite "barnsligare" än andra raser eftersom de sätts igång så tidigt och kanske inte riktigt har chansen att vara unga.

Var inte irriterad på din häst :) Hon vill kanske bara göra nåt roligare? och jag utgår såklart från att hästen är frisk och skadefri osv.. ;)

Om inte tänderna är kollade så bör du göra det först. Annars kan du ju testa lite olika bett...

Säger som CarolineB, kolla tänderna om et inte är gjort.
Se till att du har ett bett i lagom storlek, en del hästar reagerar väldigt redan vid en storlek för långa bett, andra verkar inte bry sig alls om bettet så är tre storlekar för långt. Travare uppleber jag överlag som petiga med vad de har i munnen.

Förutsätter att hästen är kollad i munnen, ej har låsningar och har utpassad utrustning (inkl. bett)
om inte, så se över detta först

Hur musklad är hästen, hur länge blivit riden?
hur stor är du i förhållande till hästen?
Kan det vara så att denna häst går med huvudet rätt högt i traven?
behöver höra lite mer fakta kring dig och hästen innan jag vågar gissa:)

Precis som rubriken säger så "slänger" eller kanske rättare sagt lyfter/drar min ridtravare huvudet fram under ridningen. I traven gör hon inte det men då man skrittar så händer det rätt ofta. Har försökt försöka henne att göra olika saker tex volter o serpentiner så att hon inte känner sig så uttråkad och därför drar i huvudet. Men hur skall jag nu få detta att sluta ? är väldigt irriterande.. Någon hjälptygel ?

Jag tror hästen är lite bekväm av sej helt enkelt och vill ha längre tygel och tycker kanske passet är klart när ni skrittar.

Rid mera tycker jag, korta och läng skritten, fram och bakdelsvändningar så hästen hela tiden får tänka. Skänkelvikningar är också bra.

Hjälptygel fungerar aldrig i längden med sånna problem.

Jag tycker skritten nästan är den svåraste delen, det är svårt att få hästen att inte tro att allt är klart varenda gång man saktar av. Min pålle tar gärna skritten som en vilostund och har inte världens lust att jobba i den, när han väl är i gång däremot är han väldigt aktiv även i skritten. Men som sagt så får man tyvärr inte mycket gratis där.

Senast ändrad av en moderator:

Ser att många ger förslag på vad det är för "fel" med hästen.. Det jag först och främst skulle tänka på är: Har jag tillräckligt mjuk hand?
Gör hästen även så med andra ryttare på ryggen?

Hur gör hästen i hagen?

Jag har iaktagit en av mina hästar som ofta kastar med huvudet, och den gör det gärna i hagen också, helst när det ska hända något.

Tex. Hästen står uppe på kullen och kompisarna en bit bort. Hästen kastar med huvudet upprepade gånger och sätter sedan fart bort till kompisarna och drar igång en lek.

Det händer också ofta att hästen i fråga går ned till grinden om den ser/hör mig ute på gården och står där och tittar uppfodrande mot mig och kastar med huvudet.

Dvs. Hästen säger: "kom igen, vi gör nåt kul!"

Låter precis som min förra ponny. Nu vet inte jag hur det är med din häst men min häst var helt enkelt inte riktigt bekväm med bett i munnen. Självklart går detta träna bort men annars gör man som jag - varierar med hackamore. Min ponny gick super på det.

En sak till du bör tänka på är att många hästar kopplar skritt till lugnt och avslappnat (ryttaren ger långa tyglar och slappnar av). Kanske är hästen inte van att arbeta i skritt och börjar därför fundera på varför du tar i bettet.

Något att fundera på i alla fall.

Mitt travarsto är likadan men hon brukar även slänga med huvudet i hagen och stallet så jag tar det mer som ett tecken på otålighet, dock ej hela tiden.

Min ponny håller på riktigt likadant, han har tom. nästan dragit ner mig från ryggen någon gång och rycker upp mig ganska bra i kärran :D För min del är det nog så att ponnyn anser att passet är slut då man skrittar, i början gjorde han det genast som vi tog skritt, nuförtiden vet han skillnad på arbetsskritt och fri skritt, med mig vill säga. Kryper någon annan upp på honom rycker han huvudet åt sig så fort det blir skritt. Med andra ord kan det vara en bekvämlighet från hästens sida.

Jag fick det att sluta genom att hålla emot med ena handen (man är starkare så) och det blev till sist en ren reflex och i något skede slutade ryckandet, har ingen aning om när eftersom jag inte har tänkt på det förrän nu.

beroende på hur länge hon har vart ridhäst,kanske nyligen inriden?

slängarna med huvudet brukar sitta kvar en del efter travet tror jag, jag har iaf haft travhästar som gör så..

under ridturen,i stallet i hagen=)...
även att dom "drar" ner huvudet några gånger som att få mer tygel,fast att man har löshängande tyglar.

nu har jag väl glömt hälften av vad jag skulle säga men de är som vanligt med mej;)

Min kille höll på exakt likadant i början när jag fick hem honom:mad:, de råd jag kan ge dig förutom allt de självklara med att min ska var u.a. osv är att prova bettlöst alternativ (om du har ridit med det förr, annars låt ngn annan som gjort det testa först) var väääldigt mjuk i handen och använd små rörelser.

Jag började med att inse väldigt snabbt att han inte heller är "bett häst" han älskar hackamore och går som en gud på det är tillfredställd och avslappnad.:laugh: Men jag fick också tala om för honom att jag bestämde med en "fast hand" (inte själva handen utan metaforiskt sett) att jag inte accepterade slängandet med huvudet för det hade blivit en ful ovana. Han slutade ganska fort, men han är en häst som inte bryr sig om mycket annat sålänge man håller hans huvud igång, hjärngympa helt enkelt :)

Har ridit en ponny som gjorde så.
Hon trodde att ridpasset var slut när vi skrittade så det jag gjorde var att värma upp, trava ett varv eller två och skritta göra
samma sak igen och skritta.
Gjorde vädligt mycket övningar oxå när vi skrittade, sen kan det vara att du kanske inte ger hästen eftergift ?
Jag skulle träna mycket Nh, så man får bra kontakt med hästen.
Sen skulle jag börja rida med bara skänklar och vikten knappt använda tyglarna, för då får du nog klart för dig om hästen tycket att du är för hård i handen osv ..

Antar att du riktar detta till TS, skriv Knapplån eller svara till henne då :)

Tror det är typiskt travare att ha massa tics för sig. Kanske för att det har varit ok under körning och ingen har rättat till dem?

Vår kallblodstravare slänger upp huvudet och grymtar när han vill trava. Varmblodstravaren frustar och slänger med huvudet när hon vill trava, eller när vi är på väg hem. Och det är inte en gång, utan 50...

När vi rider hemåt brukar hon gå och flema sista kilometern.

Jag bryr mig inte så mycket om det utan låter henne hållas...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 850
Senast: super
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp