Slanga paraffinolja???

_Runaway_

Trådstartare
Har hört att man vid foderstrupsförstoppning ska slanga hästen med paraffinolja. Ska man det? Jag skulle då aldrig våga stoppa ner en slang i halsen på pållen. Läste även i en bok (minns inte vilken): "Det kan vara bra att ha en liter paraffinolja hemma i stallet, för att slanga hästen med vid akut foderstrupsförstoppning". (reserverar mig för vissa avvikelser från den texten, men det var det budskapet). Jag tycker det verkar livsfarligt att var och varannan hästägare ska göra detta själva hemma om hästen insjuknar. Eller?

Sv: Slanga paraffinolja???

man skall INTE slanga själv om man inte verkligen KAN....jqg skulle aldrig tordas..och jag har varit med om det mesta...

Senast ändrad:

Det var det jag tänkte också. Tycker det var lite mysko att det stod i en vanlig hästbok..

Hjälp!! ABSOLUT INTE!!!!!!!!!

För det första - vad har du för slang/sond? Trädgårdsslangen med vassa kanter? Vet du hur du kör upp den i näsan på hästen (för via munnen fungerar ej)?? Hur vet du att du hamnat i rätt strupe och alltså inte häller paraffinoljan i luftstrupen?? Om du mot förmodan lägger sonden rätt, undviker såväl akut näsblod som att hamna i luftstrupen - vad göra sedan? Ett totalt stopp i matstrupen kommer att innebära att oljan lägger sig ovanpå stoppet och stiger uppåt för att rinna över ner i luftvägarna. Följden blir (om hästen överlever foderstrupsförstoppningen) en aspirationspneumoni, eventuellt med dödlig utgång. Kanske ska man putta på stoppet tänker du, och klämmer i med slangen. Hoppsan! Den redan irriterade slemhinnan i matstrupen perforeras och slangen petar plötsligt runt bland lungorna.

Foderstrupsförstoppning är ett akut och ganska otrevligt tillstånd som i allvarliga fall (dvs de som inte snabbt löser sig självmant) kräver veterinärvård. Såväl sederande som kramplösande underlättar, liksom kunskap om hur man sondar en häst. Lägg gärna till dubbelpipig specialsond så är chanserna för tillfrisknande så goda de kan bli.

Anmäl bokförfattaren till författarnas ansvarsnämnd eller något, sådana tips får inte förekomma!

Har för mig att det var i "Håll hästen frisk", men är inte helt säker. Skulle väl isf stå på sian med vad man ska ha i stallapoteket.

Möjligtvis att författarna tänkte sig att det var bra att ha i stallapoteket så att en veterinär skulle kunna slanga? (I händelse av att en veterinär utan utrustning liksom bara skulle ha vägarna förbi stallet...?)

Så står det inte i Håll hästen frisk. I alla fall inte i den senaste utgåvan, som jag har.

Står soms agt inget sånt i senaste utgåvan.

Sen är det BRA att ha paraffinolja (kan köpas receptfritt på apoteket) hemam i stallapoteket iaf, att ge vid förstoppning. Men då ska man INTE slanga det utan ge i munnen.

Är du säker på att dom inte menade att man ska hälla i hästen via munnen? Det har vi gjort efter ordination av vet med hjälp av en liten plastflaska, lite i taget.

Nej jag är inte säker på hur det stod. Men att jag har läst det är jag säker på. Ska kolla i min Håll hästen frisk, har inte senaste utgåvan.
Men jag vet iaf att jag har läst det som stod i första inlägget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 171
Senast: lillamy73
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 960
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31