Slånbärsbuskar

MissFideli

Trådstartare
Hur blir man lättast av med slånbärsbuskar? Är det bara att gräva upp som gäller, eller kan man ta död på dom på lättare vis?

Sv: Slånbärsbuskar

Jag har inte provat på just slånbär, men däremot på sly (olika). Vet alltså inte om det fungerar på slån, men du kan ju prova innan du börjar gräva. För det här sättet är nämligen lättare:

Man gör ungefär som när man ringbarkar stora träd. Skär bort barken runt om ca fem-tio cm brett. Det är viktigt att man skär bort helt runtom. Detta gör att busken/trädet torkar uppifrån och ner, vilket innebär att så rötterna så småningom dör. Om man bara skär ner slyet, så finns rötterna kvar och det kommer upp igen.
Det första man märker är att bladen vissnar. Då är processen igång.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
266
Senast: Hedinn
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
423
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag vill göra etiketter till mina skördar. Till burkar, flaskor och bag in boxpåsar. Är det någon som kan rekommendera en vettig...
Svar
8
· Visningar
292
Senast: Luff
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
492
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka