Slamfärger/Falu rödfärg

Jate Volim

Trådstartare
Jag vill måla om ena stallet hemma och vill använda mig utav slamfärg. Dock vill jag inte ha den traditionella rödfärgen utan grått och vitt.

Vet någon vart jag kan vända mig för att få tag i andra kulörer? Är det något särskilt jag ska tänka på när jag använder mig av dessa färger?

Mvh JV

Sv: Slamfärger/Falu rödfärg

Tillägger en fråga: En yta som redan är målad med slamfärg, hur grundar man den för att kunna måla över i en ljusare nyans?
Väggen är numera röd men jag vill att övre halvan ska bli vit. Finns det någon särskild grundfärg eller får man måla hundra gånger?

Mvh JV

Hejsan!
Vet att Falu rödfärg finns i flera olika kulörer, röd, ljusröd, svart, mörkgrå mm men vet inte om de finns i vitt. Vet dock inte om de finns i ljusare kulörer som vitt. Skulle rekommendera att kolla runt på tillverkares hemsidor och sedan vända sig till färgbutik för mer råd.

Hej!

Jag har sett på nätet att dessa finns i vitt men det är inte så lätt att hitta återförsäljare :S Nu har jag dock efter mkt om och men hittat någon som ev. kan beställa hem åt mig :bow:

Frågan är dock fortfarande hur man gör för att täcka det röda när man ska måla vitt:confused: Givetvis kan jag fråga återförsäljaren men det är en bit att åka så det blir inte gjort den här veckan.

Mvh JV

Mig veterligen kan man bara måla slamfärg på slamfärg, eller obehandlat trä med "rå" yta (dvs inte hyvlat). Tycker dock att slamfärg täcker hyfsat bra, så du får nog måla fler lager första gången helt enkelt. Har aldrig hört om någon typ av grundfärg...

Att tänka på när du målar med slamfärg:

Du lär få måla om solsidan/sidorna var femte år typ då det bleks rätt ordentligt.

Har du en gång målat med slamfärg så måste du fortsätta med detta forever. Oljebaserad och vattenbaserad färg fäster inte ordentligt på slamfärg.

Jag jobbar på en känd färgkedja och vi har svart och röd slamfärg hemma. Andra färger är beställningsvara.

Jag tror inte det går att få en rödmålad (med slamfärg) yta ljusare än den röda den är faktiskt.... Mörkare går..

Vi har målat med olje/akrylatfärg på slamfärg, och det brukar inte vara några problem så länge man borstat ytan noggrant innan så att man fått bort så mkt färg som möjligt. Kanske inte optimalt, men det går. Däremot är det omöjligt att göra tvärt om, måla med slamfärg på vanlig färg... Dessutom anser jag att den största fördelen med rödfärg (förutom att det är det snyggaste) är att man inte behöver skrapa innan målning. Sopa ordentligt med en piasavakvast eller dylikt så är det bara att köra.

Tycker inte heller att rödfärgen bleks särskilt mycket mer på solsidan. Det enda jag märkt är att den nöts lite mer där vind och vatten kommer åt, men tycker den är ungefär lika blekt överallt (och då har vi många tusen kvm rödmålade väggar på gården). Har man däremot målat med annan färg (som vi har på portar och fönster) så ramlar färgen efter bara några år, och de svarta portarna är närmast grå.

Det finns en akrylatfärg som ser ut precis som rödfärg, som jag inte minns märket på just nu. Jag hade aldrig sett skillnad i färgen om jag inte vetat det... den är precis lika matt och har precis samma färg som rödfärg. Finns i andra färger med såklart... den går att måla på hyvlat trä eller andra typer av målarfärg också. Den får ju inte riktigt samma yta om man målar på hyvlat trä, eftersom rödfärg måste vara på obehandlat trä för att fästa bra, men i övrigt. Lättmålad är den också.

Det finns ingen färghandlare som rekomenderar en kund att måla annan färg än slamfärg på redan målat med slamfärg.

Är det redan målat med slamfärg så kommer du aldrig kunna få det vitt med en vit slamfärg. Den röda kommer lysa genom.
Visst du kan hyvla av så det blir trärent men slamfärgen tränger ju in i träet mer än en "vanlig färg" så det blir en jäkla massa jobb.

Och som du säger, visst går det att skrapa och borsta slamfärg men det finns inga garantier, det gör man på eget bevåg.

Jag hörde mig för lite idag på jobbet, inte ens den gråa kommer bli snygg på redan rödmålat, det röda kommer lysa genom även där.

Allt beror på hur petig man är. När vi jobbar är vi perfektionister och talar alltid om sanningen för kunden hellre än att sälja på massa skit som kunden om 2-3 år blir missnöjd med.

Själva rödfärgen kan du ändå få fram samma från andra färgsorter.

Slamfärg är rent ut sagt en jäkla skitfärg. Men självklart, lättarbetad och billig om man målar stora ytor som stall och ladugårdar kanske.

En slamfärg märker du väder och vind på redan efter 3-5 år medan hade man målat med en vattenbaserad färg från början så börjar du se det efter 15 år. Det är lite skillnad. Dessutom kan du med en olje- eller vattenbaserad färg just byta kulör när du vill!

Slamfärg är slamfärg... För TS fall så kan jag bara säga att jag tycker h*n ska fortsätta med rött eller möjligtvis svart då och istället göra roligare detaljer på knutar, dörr- och fönsterfoder och dörrar tex.

Man KAN göra som du gör, uppenbarligen, men som jag skrev, ingen färghandlare som är seriös rekommenderar det, då inga garantier finns.
Tyvärr

Googla på Gysinge byggnadsvård så hittar du alla möjliga kulörer av slamfärg och bra info!

Det finns ingen färghandlare som rekomenderar en kund att måla annan färg än slamfärg på redan målat med slamfärg.

Man KAN göra som du gör, uppenbarligen, men som jag skrev, ingen färghandlare som är seriös rekommenderar det, då inga garantier finns.
Tyvärr

Det måste då vara väldigt okunniga färghandlare, vart jobbar du ?

Det är tvärtom allmänt känt att det i regel aldrig är några som helst problem att måla en redan slamfärgsmålad yta med oljebaserad färg. Det är bara att borsta av ytan ordentligt och sen måla på, har själv praktiserat det ett flertal gånger.

Däremot går det inte att göra tvärtom , dvs måla slamfärg på plastfärg eller oljefärg, varför man bör tänka sig för innan man målar stora utvändiga ytor med plast eller oljefärg.

Visst du kan hyvla av så det blir trärent men slamfärgen tränger ju in i träet mer än en "vanlig färg" så det blir en jäkla massa jobb.

Som "färghandlare" borde du veta att en hyvald yta inte ger något vidare resultat med en slamfärg!

Allt beror på hur petig man är. När vi jobbar är vi perfektionister och talar alltid om sanningen för kunden hellre än att sälja på massa skit som kunden om 2-3 år blir missnöjd med.

Slamfärg är rent ut sagt en jäkla skitfärg. Men självklart, lättarbetad och billig om man målar stora ytor som stall och ladugårdar kanske.

En slamfärg märker du väder och vind på redan efter 3-5 år medan hade man målat med en vattenbaserad färg från början så börjar du se det efter 15 år. Det är lite skillnad. Dessutom kan du med en olje- eller vattenbaserad färg just byta kulör när du vill!

Här blir jag mörkrädd, men visst jag borde inte bli förvånad.
Det är klart ni hellre säljer 10 liters hinkar med plast eller oljefärg för över tusenlappen, än 10 literhinkar med falu röd färg för 199:- som räcker till dubbla ytan!

Men att kalla en slamfärg som använts under flera 100 år och fortfarande är en av de mest använda färgerna för "skit" färg och så vara färghandlare, visar på en skrämmande okunighet i ämnet !!!

Citerat från http://www.skellefteamuseum.se/hall...ww.gysinge.nu/products.php?product=Slamf%E4rg

Senast ändrad:

Vad jag förstod det så har TS redan en yta målad med slamfärg (röd) och undrar om det går att måla över med vit och grå slamfärg?

Svar: Nej, inte ens om du målar 100 gånger med vitt eller grått så får du bort den röda tonen, det kommer lysa genom.

Går det att måla vatten- eller oljebaserad färg i andra kulörer över slamfärg?

Svar: Nej, inte med garantier att färgen sitter kvar.

Svart slamfärg täcker röd slamfärg.

Slamfärg är inte lika hållbar som vatten- eller oljebaserad färg. Den tränger in djupare i träet, därför är det svårt att borsta bort den, du får liksom aldrig bort allt utan att ta bort väldigt mycket trä.

Slamfärg är inte lika hållbar som vatten- eller oljebaserad färg. Den tränger in djupare i träet, därför är det svårt att borsta bort den, du får liksom aldrig bort allt utan att ta bort väldigt mycket trä.

Möjligt att man får måla om något oftare, men den totala arbetstiden är garanterat mindre. Varken jag eller någon av de målare jag känner sedan länge har inte upplevt något direkt problem att måla olje/akrylatfärg på rödfärg om bara det lösa är bortborstat.

Att det är en del färg kvar har inte varit något problem hos oss iaf, och nu sker det ju inte särskilt ofta då rödfärgen är överlägsen enligt vår erfarenhet, men det hus som senast byttes från rödfärg till "vanlig" har samma panel som då, och det är ju åtminstone 20 år sedan. Färgen sitter lika bra där som någon annanstans...

På gården min familj äger har vi bl a två stora hus, ca 600-700 kvm st målade med vanlig färg. Till det 3 hus á ca 150-200 kvm målade med vanlig färg. Dessutom fyra torp målade med rödfärg, samt ett antal uthus (totalt minst 2000 kvm golvyta och ca 5-8m i nock) målade med detsamma.

De rödmålade husen är bara att plasta för fönster och dörrar och sedan spraymåla. Snabbt och smidigt och blir bra. Både färg och arbetskraften blir billigare.

Husen målade med vanlig färg måste handmålas, vilket tar en evig tid. Den faller dessutom av i sjok på söderväggar och har något ändträ blivit missat kan man tacka hejdå till den plankan efter något år. Detta har jag aldrig upplevt med rödfärg. Fukten stängs inte inne, så är trät bara torrt och inte förstört så är det bara att måla på, och den murknar inte lika lätt.

Med tät färg så hinner det murkna innan man upptäcker det. Rödfärgen nöts bort efter några år, men är snygg hela tiden tills det är dags för en ny omgång färg. Vanlig färg bleks, flagar och är ful i största allmänhet när den blir dålig.

Man får ju se till den totala kostnaden, och inte bara hållbarheten på färgen...

Halvt KL

Dessutom är ju slamfärgen idag bättre än vad den var för 100 år sedan. Samma positiva egenskaper, men bättre kvalitet än förr.

Dessutom är slamfärgen mycket bättre för miljön än vad plastfärgen är!

Vad jag förstod det så har TS redan en yta målad med slamfärg (röd) och undrar om det går att måla över med vit och grå slamfärg?

Svar: Nej, inte ens om du målar 100 gånger med vitt eller grått så får du bort den röda tonen, det kommer lysa genom.

Går det att måla vatten- eller oljebaserad färg i andra kulörer över slamfärg?

Svar: Nej, inte med garantier att färgen sitter kvar.

Svart slamfärg täcker röd slamfärg.

Jag yttrade mig inte hurvida den röda färgen går att måla om med vit slamfärg, eftersom jag aldrig provat, jag hänvisade däremot till gysinge som säkert vet, eller så prövar man enkelt helt bara nu när man vet vart den efterfrågade produkten finns.

Och med tanke på din ( och dina kollegers) kunskap om slamfärg skulle jag inte ta dina ord om att det inte går för sanning.

Och åter igen , det går bevisligen alldelles utmärkt att måla en oljefärg i annan kulör över tidigare slamfärgsmålade ytor, jag har själv målat massor av falurödfärgsmålade ytor med ljusgul oljefärg och vet mängder av andra människor med samma erfarenhet.
Plastfärg kan jag inte svara på, skulle aldrig komma på tanken att måla utvändigt med denna.

Men framförallt vänder jag mig mot dina många felaktigheter rörande slamfärg överlag och din slutsats att slamfärg är en "skitfärg".

Erfarenhetsmässigt replikerar nog de flesta som har hållit på med någon form av byggnadsvård att , är det något som är en "skitfärg" för virket så är det just plastfärgen som du prisade.

Men å andra sidan värderarar färghandlare och målare helt andra faktorer än vi som ska leva med resultatet i många år.
Det är bara så synd att en okunnig person som kommer in i er affär ska kliva ut därifrån med en så felaktig information om de olika färgernas förmågor och förtjänster.

Ja det är ju möjligt att de internkurserna som "vår" kedja i så fall håller inte är bra. För vi kan inte rekommendera kund att måla med annat än slamfärg på slamfärg. Och det har inget med prislappen på färgburkarna att göra.

Jag har inte jobbat tillräckligt länge för att kalla mig själv expert men just den här diskussionen hade jag häromdagen med butiskchefen som då gått internkurserna hos kedjan.

Så det spelar ingen roll vad ni skriver här, jag rekommenderar ändå inte att måla med varken ljusare slamfärg på röd slamfärg eller annat än slamfärg på slamfärg.
Och vem TS väljer att lyssna på är ju upp till TS.
Jag skulle inte riskera något.
Som ni säger, det behöver inte hända något, men risken att det händer något är betydligt större.

Personligen rör det mig inte i ryggen vad ni målar, hur mycket eller lite pengar och arbete ni lägger ner eller vad resultatet blir. Jag bidrar bara med vad jag fått lära mig genom att jobba i en känd färgkedja!

Det stämmer som du skriver att det är den rekommendation man får i färgaffären.

Jag målade mitt stall med vit slamfärg som höll extremt dåligt. Åkte till färgaffären och frågade vad jag kunde göra istället. Fick till svar att det normalt inte gick att måla med annan färg ovanpå slamfärg. Men det kanske skulle fungera om jag borstade av den gamla slamfärgen ordentligt. Nu är jag en ganska lat människa så jag hoppade över det där med borstningen och gick direkt på ommålningen. Och det var absolut inga problem att få den nya färgen att fästa och sitta ordentligt. Detta är tre år sedan nu, och den nya färgen har hållit mycket bra. Tyvärr minns jag inte om den var olje- eller vattenbaserad.

Men det var alltså vitt ovanpå vitt. Vitt ovanpå röd slamfärg har jag inga erfarenheter av.

Det du skriver är även min erfarenhet. Och vi är i "målartagen" just nu. Stallet är nytt och det har vi målat med ljusgul (eller gräddgul) slamfärg. Färgen trängde in väldigt bra i träet. Vi fick dock måla stallet 3 gånger för att få en täckning som vi kände oss nöjda med.

Huset är ommålat med annan färg, samma färgtyp som det alltid varit målat med.

Nu återstår garaget. Där hade vi velat ha samma slamfärg som på stallet, men tyvärr är garaget målat med samma färgtyp som huset, varför vi måste använda denna färg igen.
Det funkar inte med slamfärg ovanpå denna. Däremot hade tvärtom varit möjligt.

Vi har en gammal "garvad" målare som tar hand om huset och det är faktiskt intressant att höra hur det skiljer mellan målarens rekommendationer och färghandelns. Men naturligtvis vill ju färghandeln sälja dyra färger.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 133
Senast: ameo
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 939
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 748
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 870
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar