Sv: Slamfärger/Falu rödfärg
Slamfärg är inte lika hållbar som vatten- eller oljebaserad färg. Den tränger in djupare i träet, därför är det svårt att borsta bort den, du får liksom aldrig bort allt utan att ta bort väldigt mycket trä.
Möjligt att man får måla om något oftare, men den totala arbetstiden är garanterat mindre. Varken jag eller någon av de målare jag känner sedan länge har inte upplevt något direkt problem att måla olje/akrylatfärg på rödfärg om bara det lösa är bortborstat.
Att det är en del färg kvar har inte varit något problem hos oss iaf, och nu sker det ju inte särskilt ofta då rödfärgen är överlägsen enligt vår erfarenhet, men det hus som senast byttes från rödfärg till "vanlig" har samma panel som då, och det är ju åtminstone 20 år sedan. Färgen sitter lika bra där som någon annanstans...
På gården min familj äger har vi bl a två stora hus, ca 600-700 kvm st målade med vanlig färg. Till det 3 hus á ca 150-200 kvm målade med vanlig färg. Dessutom fyra torp målade med rödfärg, samt ett antal uthus (totalt minst 2000 kvm golvyta och ca 5-8m i nock) målade med detsamma.
De rödmålade husen är bara att plasta för fönster och dörrar och sedan spraymåla. Snabbt och smidigt och blir bra. Både färg och arbetskraften blir billigare.
Husen målade med vanlig färg måste handmålas, vilket tar en evig tid. Den faller dessutom av i sjok på söderväggar och har något ändträ blivit missat kan man tacka hejdå till den plankan efter något år. Detta har jag aldrig upplevt med rödfärg. Fukten stängs inte inne, så är trät bara torrt och inte förstört så är det bara att måla på, och den murknar inte lika lätt.
Med tät färg så hinner det murkna innan man upptäcker det. Rödfärgen nöts bort efter några år, men är snygg hela tiden tills det är dags för en ny omgång färg. Vanlig färg bleks, flagar och är ful i största allmänhet när den blir dålig.
Man får ju se till den totala kostnaden, och inte bara hållbarheten på färgen...