pepp

Trådstartare
Finns det nån här inne som lärt sig åka på äldre dagar, som alltså inte stått på skidor sen ni var 10 bast? ;)

Jag har nämligen köpt mig ett par slalomskidor, MEN jag har på sin höjd åkt längdskidor i ett spår, för sisådär... 15 år sen?
Vad ska man tänka på, är det så svårt som det ser ut? Kommer jag överhuvudtaget lära mig?!

Sv: Slalom

Ja, du kommer att lära dig. :) Jag stod på ett par slalomskidor för första gången i vintras och jag slutade ramla redan andra dagen. :D Då ska det sägas att jag är väldigt, väldigt feg och dörädd för minsta lilla fart.

Det är inte så svårt som det ser ut, tricket är att inte fega för mycket. Gör man det, och lutar sig bakåt, då tappar man kontrollen över skidorna. Våga ha tyngdpunkten framåt och håll trycket på dalskidan (alltså den skida vars bredsida ska vara i fallriktningen) så kommer det gå prima!

En sak till: När du börjar kunna hålla dig upprätt och svänga litegrann så kan det vara värt att ta en privatlektion eller två med en skidlärare. Jag gjorde det andra dagen och det gav väldigt mycket.

Senast ändrad:

Klart du kommer lära dig! Jag har nog inga direkta tips (jag tillhör dom som stått på skidor sen jag kunde gå :D) men en vän jag lärde känna när jag bodde i Åre hade aldrig stått på ett par skidor, och hon åkte ganska bra när säsongen var slut. Att lära sig att ta sig nerför lätta backar går fort!

Att luta sig bakåt är väl en fullkomligt naturlig reaktion när man vill bromsa? Sedan att det inte funkar när man står på ett par skidor, det är en annan femma.

Låter hoppfullt! Känns som att alla här uppe har fötts på ett par skidor :D
Jag är också lite feg och farträdd... har pojkvännen som har lovat mig lära mig allt han kan...
Har du fortsatt åka? :) Eller ja, ska du fortsätta?

Jag brukar skylla på att jag är uppvuxen i en skoterfamilj, inte en skidfamilj. :D

Jag kommer att åka igen! Sambon kommer från en familj där alla åker slalom så det är bara att ta seden dit man kommer. :p

Jag skulle säga att det är en naturlig reaktion nästan oavsett aktivitet. Man vill dra undan kroppen från det som är farligt.

Men den diskussionen är inte särskilt relevant.

Jag är också ett bevis på att det går! Hade inte åkt slalom sedan jag var sju år (och då gällde det ungefär tre dagar i skidskola där jag var livrädd konstant) förrän för två år sedan då min pojkvän tyckte att han skulle lära mig. Jag ramlade visserligen mycket, men det var helt klart roligt! Jag tyckte det hjälpte mig när jag insåg att det inte var så himla farligt att ramla, då vågar man mer.

Jag har åkt sedan jag var liten men instruerat vänner lite när de var nybörjare. De flesta kan utan problem åka nerför måttsundsbacken ex inom en timme. Svårast brukar vara liften upp, bäst att åka med någon som är stadig när det är ankarlift som man kan stödja sig mot lite och lita på att de löser problem med skidor som smiter iväg om man är nybörjare.

Annars så all vikt mot plösen när du åker, känn på hur du flyttar runt vikten redan nedanför backen, luta dig så mycket framåt du kan, åt sidorna och bakåt. Lägg dig också ner på backen och pröva resa dig upp utan hjälp, är det bökigt att ta sig upp på platt mark så är det än bökigare mitt i backen. Börja i en flack backe, sätt fart, plogbromsa till stopp, sätt fart och stanna genom att bromsa med parallella skidor (typ "hockystopp") osv. Känner man att man kan stanna så känner man sig oftast trygg. Börja sedan träna svängar och utnyttja gärna backens bredd. Försök också att inte fastna i plogning och plogsvängar utan försök att våga expermentera med parallella skidor. Hur du svänger med parallella skidor beror lite på om du har carvingskidor eller inte, men var inte rädd för att stå rel bredbent om det känns tryggare, spec med carvingskidor.

Åk också Efter någon som kan och härma, lätt att det blir att den duktiga åker efter för att kunna hjälpa om man ramlar men då får denne faktiskt vackert knata upp en bit istället. Sist, men viktigt, passa på att åka tidigt när de öppnat så att det är nypistat och därmed lättåkt.

Att luta sig bakåt är väl en fullkomligt naturlig reaktion när man vill bromsa? Sedan att det inte funkar när man står på ett par skidor, det är en annan femma.

Jag instämmer i det!

En kompis, som aldrig åkt skidor förr, var med i Storlien ett år. Vid ett åk fick hon upp lite för hög fart, blev rädd och lutade sig bakåt. Hon fick åka skoterkälke nerför backen med avslitet korsband...

Jag hade nästan glömt bort denna tråden :o

TACK för alla svar!
Nu är min slalomoskuld tagen! :)

Började långt ner i backen bara för att känna på, kunna stanna och svänga. Sen bar det upp i liften och högst upp :eek: jag är både fart och höjdrädd, haha. Har trillat så jag har blåmärken längs hela benen. Men nu kan jag iallafall svänga hyfsat (är mycket svårare åt höger!!) och stanna... ibland, går det inte så slänger jag mig helt sonika ner.

Fort går det inte, pv hinner ner och åka upp igen innan jag ens är halvvägs ner :D
Måste ordna mig nå bättre vantar och halsduk nu bara, all snö bara faaastnar i stora klumpar. En vettig jacka hade inte varit helt fel heller....

Men det är mycket bättre att ta det lungt tills man känner lite kontroll;)
Jag åkt skidor för första gången i mitt liv förra vintern. Stort kontrollbehov och mycket ovan situation var minst sagt en utmaning, tur man är träningsfreak och tävlingsmänniska ut i tåspetsarna:p
Håller med om att det är lätt att luta sig bakåt, jag ägnade mååånga timmar den veckan åt att pränta in någon form av teknik i min förvirrade hjärna :sneaky:
Efter en vecka kunde jag nästan köra ifrån sambon i röd backe, insåg att adrenalinkickarna inte behöver komma på hästryggen :angel:

Men visst är det kul??

Jag stod på ett par slalomskidor för första gången för tre vintar sen (fyller 25 år i januari) och jag trodde ärligt jag skulle dö flera ggr! Hade jag fått åka typ barnbacken och någon mer flatare backe i lugn och ro den dagen så kanske jag hade tyckt det var roligare. Men jag följde med min gubbe upp i de vanliga backarna och det gick för fort för att jag skulle ha en chans att lära mig tekniken på att svänga, så jag tyckte inte det va kul och vet inte om jag har lust att pröva igen heller! Mycket säkrare att sitta på hästryggen :p

Det är jättekul! När man får in det! Det värsta är när man ser småbarn åka förbi en i backen :angel:

Jag önskar verkligen att jag fått lära mig åka när jag var liten, då man inte var rädd för att bryta benen och andra kroppsdelar.

Har inte blivit nåt mer åkande sen dess, men hoppas på snart, så jag inte hinner tappa allt!
Vad gör man inte för att kunna hänga med pojkvännen på skidresor i framtiden :D

Ta en lektion med en skidlärare. Det gör massor för ens åkning. Klart att man kan lära sig köra bil eller rida utan att ta en enda lektion, precis såsom du tänker med slalom, men varför utsätta sig för alla misstag och att det tar så lång tid? Mycket bättre att ta en eller två lektioner och få in rätt teknik och rätt grund från början.

Jag lärde mig åka skidor som vuxen. Tillsammans med några andra jag känner. De som tagit lektioner är idag betydligt bättre än de som inte gjort det, trots att de personer som inte tagit lektioner åkt mer och är modigare.

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 667
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
664
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama