Sv: Slalom
Jag har åkt sedan jag var liten men instruerat vänner lite när de var nybörjare. De flesta kan utan problem åka nerför måttsundsbacken ex inom en timme. Svårast brukar vara liften upp, bäst att åka med någon som är stadig när det är ankarlift som man kan stödja sig mot lite och lita på att de löser problem med skidor som smiter iväg om man är nybörjare.
Annars så all vikt mot plösen när du åker, känn på hur du flyttar runt vikten redan nedanför backen, luta dig så mycket framåt du kan, åt sidorna och bakåt. Lägg dig också ner på backen och pröva resa dig upp utan hjälp, är det bökigt att ta sig upp på platt mark så är det än bökigare mitt i backen. Börja i en flack backe, sätt fart, plogbromsa till stopp, sätt fart och stanna genom att bromsa med parallella skidor (typ "hockystopp") osv. Känner man att man kan stanna så känner man sig oftast trygg. Börja sedan träna svängar och utnyttja gärna backens bredd. Försök också att inte fastna i plogning och plogsvängar utan försök att våga expermentera med parallella skidor. Hur du svänger med parallella skidor beror lite på om du har carvingskidor eller inte, men var inte rädd för att stå rel bredbent om det känns tryggare, spec med carvingskidor.
Åk också Efter någon som kan och härma, lätt att det blir att den duktiga åker efter för att kunna hjälpa om man ramlar men då får denne faktiskt vackert knata upp en bit istället. Sist, men viktigt, passa på att åka tidigt när de öppnat så att det är nypistat och därmed lättåkt.