Släktforskning för dummies

Snubbelfot

Trådstartare
Efter att ha fått ett DNA-test i present (väntar på resultatet) och börjat titta på släktforskningsfunktionerna några generationer tillbaka på leverantörens hemsida har jag blivit litet sugen på att fortsätta rota i min släktbakgrund. Nu funderar jag på vilken väg jag skall fortsätta, mer specifikt vilken digital plattform jag bäst börjar med för framför allt dokumentationen. Jag vill egentligen helst inte låsa in mig i något väldigt företagsspecifikt utan använda en så öppen och (de facto-)standardiserad miljö som möjligt med goda möjligheter till import och export av data. (Specifika uppgifter vet jag att man kan söka högt och lågt på nätet, inte minst via Riksarkivet.)
DNA-testet kommer från MyHeritage, sen har väl Ancestry liknande släktträdsfunktioner anar jag. Min framlidna syster släktforskade rätt extensivt och använde ett svenskt windowsprogram som heter MinSläkt, är det fortfarande gångbart? Eller finns det något mer utbrett och dominerande?
@bettysmatte @Paddington @sussisus
 
Får börja med att säga att jag inte DNA-forskar (än)

Jag kör iaf MinSläkt, och är mycket nöjd. Det är väldigt enkelt att exportera gedcom-filer om man vill importera till andra program eller ladda upp på ex MyHeritage och Ancestry. Den stora nackdelen m iaf MyHeritage (jag har inte testat Ancestry) är att folk där ute inte är lika noggranna i sin forskning som jag själv är vilket gör att mitt träd snabbt exploderade med dubletter/tripletter och totalt felaktiga människor, även om jag försökte att bara acceptera enskilda matchningar en åt gången och bara efter att jag verifierat dem. Jag tyckte oxå att det blev för dyrt att använda MH för den lilla nytta jag fick ut, och mitt släkträd på MH ser för jäkligt ut, men inget jag orkat lägga tid på. Det var otroligt krångligt att försöka ta bort en person där. Det som MH var bra till var att jag kunde komma vidare på några grenar som jag faktiskt kört fast på tack vare några matchningar och efter att jag själv kontrollerat dem i kyrkböckerna förde jag in dem MS. Bland annat hittade jag att jag är släkt med Jussi Björling via MH.

Förutom MS kanske du skulle kolla lite på Disgen som köps via föreningen DIS. DIS ger även ut en medlemstidning där de börjar ta upp DNA-forskning mer och mer.
 
Det är ju gratis att söka OCH ha träd på Familysearch. Vet dock inte om det är någon begränsning i antalet anor. Sen är nu SVAR, Riksarkivet buslätt att söka i socknar. MH gör mig mörkrädd med alla sina helgalna förslag. Där har jag inget abonnemang men på upp ett träd som nybörjare som jag sen övergav på grund av alla fel. Dessutom är MH ganska jobbiga i sin marknadsföring. Jag tog dnatestet på ancestry och köpte abonnemang där, har fört över testet till MH och ftdna då det var gratis. Ancestry har gett mig massor av korrekta trädträffar då det baseras på både dna och träd.
 
Geneanet - är det något någon använder här?

Jag har ett ganska stort träd på anchestry och har tagit deras dna-test men har bara långt avlägsna släktingar i det så jag vet inte om dna-testet har gett mig så mycket alls egentligen. Men får mail från geneanet där jag tydligen påbörjat ett träd för längesen och funderar på om jag ska lägga över uppgifter jag har från anchestry dit. Jag verkar få väldigt mycket matchningar på det lilla jag har inlagt i geneanet.
 
Går det att ladda ner sin ”DNA-fil” från MH och importera den i Ancestry...?
Frågan är om du får en fil? Det får man inte på anchestry, resultatet ligger liksom inlagt i kontot. Tror att det är ett sätt att behålla kunden på sajten, om de ger filer kan man ju göra som du säger, ta ett test på ett ställe och sen använda på annat bolags sajt.
 
Frågan är om du får en fil? Det får man inte på anchestry, resultatet ligger liksom inlagt i kontot. Tror att det är ett sätt att behålla kunden på sajten, om de ger filer kan man ju göra som du säger, ta ett test på ett ställe och sen använda på annat bolags sajt.
Sant, men jag tänkte att man betalar ju separat för testet och för sajten. Men kan man inte exportera från Ancestry så kan man kanske inte importera dit heller.
 
Sant, men jag tänkte att man betalar ju separat för testet och för sajten. Men kan man inte exportera från Ancestry så kan man kanske inte importera dit heller.
Sen är det ju så att när du får dna-svaret, så måste du ha ett abonnemang för att få mer information/se andra träd där dina släktingar förekommer. Så din nytta av dna-testet hänger samman med att du behöver ha ett abonnemang på sajten för att få fullständigare information om de namn testet ger dig.
 
Arkiv digital är på gång med att lansera ett molnbaserat släktträd, läste jag alldeles nyss på deras blog.
Intressant, det får jag också kolla på.
Har just noterat att MH vill ha från 1200 kr/år för grundabonnemanget när släktträdet börjar bli litet större, *plus* 1500 till för tillgång till arkiverat/scannat material. Fast de har ett superrabattklipp för 2550 kr/år, om man väljer båda. Vet inte om det är riktigt SÅ kul...
 
Intressant, det får jag också kolla på.
Har just noterat att MH vill ha från 1200 kr/år för grundabonnemanget när släktträdet börjar bli litet större, *plus* 1500 till för tillgång till arkiverat/scannat material. Fast de har ett superrabattklipp för 2550 kr/år, om man väljer båda. Vet inte om det är riktigt SÅ kul...
De kommer kanske ringa till dig också, om du har uppgett ditt nummer och tillåteer kontakt. Jag är nu supertjenis med en av deras säljare som ringt mig ett antal gånger, med en variation av erbjudanden på abonnemang. Hittills har jag inte nappat på något, men jag får alltid bra erbjudanden.
 
Använder tråden för en ny släktforskningsfråga till experterna. :)

Vid ett bekräftat tillfälle under 1800-talet, och som det ser ut vid ytterligare åtminstone två tillfällen, har barn i min släkt avlidit kort efter födseln (eller dödfödd) varpå föräldrarna så småningom givit precis samma namn till nästföljande barn av samma kön. Är det något som verkar ha förekommit då och då i Sverige? Idag tror(!) jag att många skulle se det som litet udda eller bisarrt.
 
Använder tråden för en ny släktforskningsfråga till experterna. :)

Vid ett bekräftat tillfälle under 1800-talet, och som det ser ut vid ytterligare åtminstone två tillfällen, har barn i min släkt avlidit kort efter födseln (eller dödfödd) varpå föräldrarna så småningom givit precis samma namn till nästföljande barn av samma kön. Är det något som verkar ha förekommit då och då i Sverige? Idag tror(!) jag att många skulle se det som litet udda eller bisarrt.
Jag vet flera exempel på där man har gjort så, i Sverige. Alltså för några generationer sedan. Jag tror också att det förekommer hos Vilhelm Moberg, eller någon liknande.

Men idag vore det nog rätt uppseendeväckande.
 
Frågan är om du får en fil? Det får man inte på anchestry, resultatet ligger liksom inlagt i kontot. Tror att det är ett sätt att behålla kunden på sajten, om de ger filer kan man ju göra som du säger, ta ett test på ett ställe och sen använda på annat bolags sajt.

Det går, det har jag gjort. Jag importerade MyDNA-resultat till Ancestry.
 
Hur funkar DNA-tester? Jag skulle vilja testa mot min "pappas" släkt bakåt. Helst utan att dom får reda på det. Vill nämligen veta om vi är släkt eller ej (lång historia) men gå bakvägen utan hans vetskap. Funkar det?
 
Använder tråden för en ny släktforskningsfråga till experterna. :)

Vid ett bekräftat tillfälle under 1800-talet, och som det ser ut vid ytterligare åtminstone två tillfällen, har barn i min släkt avlidit kort efter födseln (eller dödfödd) varpå föräldrarna så småningom givit precis samma namn till nästföljande barn av samma kön. Är det något som verkar ha förekommit då och då i Sverige? Idag tror(!) jag att många skulle se det som litet udda eller bisarrt.
En teori är att det handlade om tro på själavandring. .....
 
Hur funkar DNA-tester? Jag skulle vilja testa mot min "pappas" släkt bakåt. Helst utan att dom får reda på det. Vill nämligen veta om vi är släkt eller ej (lång historia) men gå bakvägen utan hans vetskap. Funkar det?
Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle kunna funka? För att få veta om ni är släkt måste ju du och någon av dem testa sig för att se om ni har gemensamt DNA.
 
Använder tråden för en ny släktforskningsfråga till experterna. :)

Vid ett bekräftat tillfälle under 1800-talet, och som det ser ut vid ytterligare åtminstone två tillfällen, har barn i min släkt avlidit kort efter födseln (eller dödfödd) varpå föräldrarna så småningom givit precis samma namn till nästföljande barn av samma kön. Är det något som verkar ha förekommit då och då i Sverige? Idag tror(!) jag att många skulle se det som litet udda eller bisarrt.
Ganska vanligt.

Barnen uppkallades ofta efter andra personer, ibland med tydlig regelbundenhet i vilka äldre släktningars namn man skulle ta osv. Om barnet med det namnet försvann så behövdes ett nytt för att bli arvtagare/minnesbärare efter t.ex. farfadern.
Om barnet hunnit bli större så det fanns mer minnen och personlighet runt det så gav man sällan namnet till nya barn. Då hade det nog blivit som att man uppkallade efter det barnet istället och så gjorde man inte.
Små bebisar gavs inte alltid egna begravningar heller.

Tror spädbarnsdödligheten var en faktor i att man såg annorlunda på det. Ett visst antal graviditeter blev inte något barn som växte vidare till en levande individ sas. Även födda men ganska tidigt döda barn tror jag man liksom räknade in i detta att de inte riktigt hann etablera sig som individer och sätta avtryck i världen.

Namngivningen har förändrats ganska mycket i relativt sen tid. Både att det finns otroligt många fler namn och fokus på att det ska vara utvalt, personligt, unikt.
 
Jag kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle kunna funka? För att få veta om ni är släkt måste ju du och någon av dem testa sig för att se om ni har gemensamt DNA.

Ja, såklart. Men om nån i hans släkt testat sig, jämförs man inte med dom då? Eller måste man båda säga att man vill jämföras mot varandra? Läser ju här och där att folk hittat okända släktingar via sånna här DNA-tester.
 
Ja, såklart. Men om nån i hans släkt testat sig, jämförs man inte med dom då? Eller måste man båda säga att man vill jämföras mot varandra? Läser ju här och där att folk hittat okända släktingar via sånna här DNA-tester.
Jo, förutsatt att ni har testat er hos samma företag, och om ni har gemensamt DNA, så får ni en träff på varandra. I sådana fall syns ni i varandras träfflistor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp