Slakta? :S

T

tizzla

Ja. Om ni Hade en häst som hostade en massa och inte kunnde vara inne i stallet alls. Man kan inte rida eller köra och han kan inte anstränga sej på ngt sätt. Bara gå i hage .. vad skulle ni göra med hästen då?
han kan ju inte vara ute dygnet runt på vintern..

Är det bara att slakta eller vad ska man göra? :( Hostan har han haft i ett år nu och medecin har inte hjälpt. ibland kan man tro att han ska ramlaihop och dö :crazy::cry:

Sv: Slakta? :S

Ja du.... jag har ju haft en häst som hade precis samma symptom som du beskriver.

Den hästen slaktade jag....

Varför kan den inte vara ute dygnet runt?
Jag har en kompis med en 28-årig travare med kronisk bronkit och pollenallergi. Hon tränar honom regelbundet för att hålla en hög konditionsnivå på honom och då mår han bättre. Han går ute året runt och får bara fuktigt hösilade och uppblött kraftfoder.
Vilka läkemedel har du provat? Gissar på Ventipulmin och liknande, men har du provat naturläkemedel?

Vi Vill inte ha honom ute dygnet runt på vintern ensam..
han hostar väldigt mkt även ihagen .. Vi vill ju inte att han ska lida..
Har testat det mesta av läkemedel..

Jag känner igen det hade en häst på foder som hostade jätte mycket när han kom till mig ägaren hade inte råd med vetrinär så det fick jag ficksa även avmaskning..men vertrinären sa att han va damalergiker jag testade Alovera och efter ett par månader så slutade han hosta det kan du testa det är jätte bra..låt han stå på spån blandat med torv eller bara torv ska vara bra för hos hästar även ute mycket och blöt foder helst hösilage kan vara bra med lösdrift eller ute box

hoppas du hittar en lösning...hur gammal är han?varför inte sälja honom???

Är hästen så dålig som du skriver och veterinären inte kan göra något mer för att den ska bli bättre, så låt den somna in.
Är hälsotillståndet så nedsatt att ni tror "att hästen ska ramla ihop och dö", så tror inte jag att hästen orkar äta & hålla värmen på ett tillfredställande sätt. Alltså den klarar inte att vara ute dygnet runt, men tar ni in den på stall så blir den ännu sämre.
Vill du inte att hästen ska lida finns bara ett alternativ...

Jag hade nog tagit beslutet avv avliva honom. Med tanke på att ni provat det mesta och han inte klarar av någon forma av ansträngning. Det är skönare för honom att få somna in och vandra vidare till de evigt gröna ängarna.

Tragiskt men sant. Man måste tänka på deras bästa och inte förmänskliga dem.

Lycka till

Sälja en häst som är så dålig att han ser ut som att "han ska trilla ihop och dö"!!!
Menar du allvar???

Nä Sälja vill man ju itne göra! .. Inte så som han mår nu! :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

har du inte möjlighet att pröva lösdrift så är det förmodligen bäst för honom att få "vandra vidare".

har veterinären tittat med kamera ? har ni prövat både ventipulmin, fabrol och kortison ? det ihop med lösdrift, hösilage och blött kraftfoder brukar ju göra susen. hade en på vår lösdrift som hade väldigt kraftigt kvickdrag som klarade sig väldigt bra med det (medicinering varje höst och ibland vår) hon klarade även lättare motion.

Lösdrift finns det inga möjligheter till.. :( Vi har bara en liten liten beteshage efter att bonden skulle blöja sin mark för 5 år sen .. som han fortfarande inte gjort.. :mad:

Låter som att han är för sjuk för att kunna må bra alls. :(
Jag skulle nog överväga att låta honom få vandra vidare.
För hans egen skull.
Att vara sjuk jämt är inte mkt till liv. :(

Lycka till! *kram*

Är hästen så dålig som du skriver och veterinären inte kan göra något mer för att den ska bli bättre, så låt den somna in.
Är hälsotillståndet så nedsatt att ni tror "att hästen ska ramla ihop och dö", så tror inte jag att hästen orkar äta & hålla värmen på ett tillfredställande sätt. Alltså den klarar inte att vara ute dygnet runt, men tar ni in den på stall så blir den ännu sämre.
Vill du inte att hästen ska lida finns bara ett alternativ...

:bow::bow: Håller med!

Kicki :)

Ja . det är väl ungefär så jag också tänkt.. men har inte riktigt velat erkänna det för mej själv.. :cry:

hoppas du hittar en lösning...hur gammal är han?varför inte sälja honom???

Menar du allvar :crazy:
Sälja en så pass sjuk häst och bara lämna över ansvaret på någon annan. Tänk om han kommer till en person som inte kan avliva honom, för att det är så synd om honom och därmed förvärrar hans lidande.

Till TS:
Om hästen är så dålig som du beskriver så låt honom få somna in. Bäst för honom att få gå och beta på de evigt gröna ängarna!

Men använd ditt sunda förnuft, du vet nog själv vad som är bäst för hästen.

om veteriänern anser att den är såpass dålig att det inte finns ngt mer att göra skulle jag inte tveka.

Det låter faktiskt humanare efter det du beskrivit att ta bort hästen.. :( Så länge det inte finns något botemedel, så 'är det ju faktiskt ärligast mot hästen att slippa lida.. //Ellinor

Ja. Om ni Hade en häst som hostade en massa och inte kunnde vara inne i stallet alls. Man kan inte rida eller köra och han kan inte anstränga sej på ngt sätt. Bara gå i hage .. vad skulle ni göra med hästen då?
han kan ju inte vara ute dygnet runt på vintern..

Är det bara att slakta eller vad ska man göra? :( Hostan har han haft i ett år nu och medecin har inte hjälpt. ibland kan man tro att han ska ramlaihop och dö :crazy::cry:

Jag skulle lita på vad veterinär ansåg efter att h-n tittat med endoskop ner i halsen på hästen på en klinik.

Hälsning Maja

Har du varit till kliniken med hästen på undersökning (endoroskop) som Stopek skrev?
Jag hade en gammal märr med hosta, o hon klarade inte av att stå på stall. Hon mådde mycket bättre av lösdriften, hösilage o blött kraftfoder.
Men det är lite olika från häst till häst.
Det är synd att ni inte kunde ha honom på lösdriften, finns inte det nån annan häst som ni kan ha ihop med eran häst?

Annat alternativ är nog avlivningen, om inget annat hjälper hästen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 906
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 364
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 876
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka